Gå til innhold

ClarkConnect som filserver mot Internett?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, den er registrert.

Nå laster jeg ned ISO til home 2.2, men jeg skal bort i helga, så om noen får noen gode idéer til hva jeg kan gjøre så er det bare å skrive, for jeg kommer til å sjekke innom før jeg evt. installerer home.

Takker for all hjelp så langt! :woot:

Lenke til kommentar

Sånn, nå er jeg endelig ferdig med eksamen 2MX, og kan konsentrere meg om å irritere dere igjen ;)

Jeg har installert CC 2.2 Home og installert apache.

Kan dere forklare hva jeg skal endre i etc/httpd/conf/httpd.conf for å få det opp å kjøre. Nå får jeg til å laste opp filer til /home/brukernavn/mappe med FTP, men jeg får ikke tilgang til dem fra nettet. Hvilken fil må jeg endre på?

Det er sikkert noe jeg glemmer nå, nye feil følger senere...

mvh,

Petter

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Nå har jeg registrert adressen http://www.g2petter.moo.no til å peke til cc-boksen...

The requested URL was not found on this server. If you entered the URL manually please check your spelling and try again.

If you think this is a server error, please contact the webmaster(mailto min adresse)

Ja, for webmaster er rette person å spørre om dette :p

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Jess, det er den, men jeg lurer på hva jeg skal gjøre for å unngå at det eneste jeg ser er CC-logoen og en 404.

1. prioritet nå er å få det til sånn at jeg kan laste opp filer til /home/user/mappe med FTP og så klare å peke til dem fra eksterne kilder.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Kan hende jeg er helt på jordet, men jeg får til å laste opp filer til /home/petter/evt.mappe med ws_ftp95 (liker best smartFTP, men dette er pappas maskin.

Tenkte det ville være riktig å laste opp til den mappa, for da kan jeg lage flere brukere med tilgang kun til sin bruker og med eget passord.

Lenke til kommentar

Nå forsøker jeg å laste opp til /home/petter/hjemmeside som jeg har kalt en mappe, men jeg har ikke rettigheter til det. Å laste opp til /home/petter går derimot greit.

1: Hvordan kan jeg få tilgang til å laste opp til alle mappene i min user og ikke bare /home/petter

2: Hva skal jeg skrive i hvilken fil for å få index.html som ligger i /home/petter til å vises når man går inn på www.g2petter.moo.no?

edit:

Server Name is required and must be a valid DNS name for your host. The system will not start if the name is invalid!

Hva bør det stå der? (Jeg bruker tiscali om det har noe å si) Det står under "Web Server" på webgrensesnittkonfigurasjonen (fint ord) til CC. Står sammen med "SSL-enabled"

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

1

Som brukeren petter har du bare tilgang til /home/petter

(Hvis jeg ikke har lest feil her nå da)

Du må nok skrive det i /var/www/html

Jeg gjorde det sånn.

cd /var/www/;ln -s /home/petter/hjemmeside html/petter

men da blir det

din.ip.til.cc.box\petter

(om du forstår)

Hvis du ikke vil ha det sånn er det jo bare å ta

cd /var/www/;ln -s /home/petter/hjemmeside html/

Lenke til kommentar

Greia er at jegvia FTP ikke har tilgang til andre mapper enn /home/petter, selv ikke undermapper av denne brukeren. Jeg får heller ikke logget meg på som root med FTP, noen grunn til det?

Og nei, jeg forstår ikke hva du mener, men om du leser de andre postene mine i denne tråden så kommer vel ikke det som et sjokk? :p Hvor vil du jeg skal skrive det?

Nå ser det ut som at jeg har tre problemer:

1: Logge på som root med FTP

2: Logge på som brukeren petter og få tilgang til å oprette/endre andre mapper enn /home/petter, f.eks. /home/petter/hjemmeside

3: Få en fil til å peke til den mappen jeg ikke får tilgang til, sånn at jeg kan laste opp en enkel html-fil for å bevise for meg selv at jeg ikke MÅ få 404 hele tiden.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Hehe,

du får ikke logget inn som root i ftp fordi dette ikke er sikkert.

Du skal egentlig ikke logge inn som root heller via ssh. Men trenger ikke snakke om sikkerhet helt enda.

Hehe, forstod ikke helt hva jeg skrev selv. Så det er ikke et sjokk at du ikke forstod. Dårlig av meg.

Men, hvordan vil du ha webservern din.

Vil du bare ha 1 stk bruker av web? eller vil du ha flere ?

Hvis du vil ta en enkel vei, så du får opp hjemmesiden din gjør du slik:

Logger inn som root

og bare skriver

cd /var/www

Nå er du i mappen utenfor html (html er der du skal legge alt som har med hjemmesiden å gjøre)

Så skriver du:

ln -s /home/petter/hjemmeside html/

Nå antar jeg at /home/petter/hjemmeside er der du har alt med hjemmesiden å gjøre.

Så hver gang du gjør noen oppdateringer på hjemmesiden din, legger du det i /home/petter/hjemmeside

og det havner på hjemmesiden

Lenke til kommentar
Greia er at jegvia FTP ikke har tilgang til andre mapper enn /home/petter, selv ikke undermapper av denne brukeren. Jeg får heller ikke logget meg på som root med FTP, noen grunn til det?

Og nei, jeg forstår ikke hva du mener, men om du leser de andre postene mine i denne tråden så kommer vel ikke det som et sjokk? :p Hvor vil du jeg skal skrive det?

Nå ser det ut som at jeg har tre problemer:

1: Logge på som root med FTP

2: Logge på som brukeren petter og få tilgang til å oprette/endre andre mapper enn /home/petter, f.eks. /home/petter/hjemmeside

3: Få en fil til å peke til den mappen jeg ikke får tilgang til, sånn at jeg kan laste opp en enkel html-fil for å bevise for meg selv at jeg ikke MÅ få 404 hele tiden.

1. Det er ikke vits å logge inn som root. For alt du laster opp med en annen bruker kan root bare flytte over.

2. Logge inn som en annen bruker med petter, bruker du 'su'

Vanlig su så får du opp passord request, det er root passordet den ber om. Da blir du root. su bruker1 ber den om passord til bruker1, da blir du bruker1

*Håper ting blir litt klarere nå*

Endret av JuZt3r
Lenke til kommentar

Jeg vil helst ha flere brukere: Det er egentlig et slags "ha-en-server-hvor.jeg-kan-slenge-filene-mine"-prosjekt, og så kan det hende at søster og pappa vil ha litt plass, de også. Å legge inn en hjemmesiden gjør jeg bare fordi jeg vil prøve det.

*Håper ting blir litt klarere nå*

Lærte SU og ln, i hvert fall! :woot:

Jeg tror ikke jeg var klar nok: Når jeg logger inn med Putty (SSH) som petter kan jeg gjøre det jeg vil med mappene, men når jeg logger inn med FTP får jeg error 550 Permission denied.

Hvordan flytter jeg en fil i linux?

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...