T.F.T Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 hei alle sammen , har eksamen i krl i morra og hinduismen er en del av pensum som jeg bør kunne. enten er det jeg som er blind eller så står det ingen ting i krl boka mi om når hinduismen oppstod. bare at det var nord i India og at den er den eldste av verdens store religioner. den har heller ingen grunlegger eller noen felles trosbekjennelse, hva nå enn det er noen som kan dele sine religionskunnskaper med en som gjerne vil ha en femmer på den eksamenen? og hva er trosbekjennelse? Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 (endret) vel.. grunnen til at det ikke står er vel fordi de ikke vet. (tror jeg da ) Endret 3. juni 2004 av _Julenissen_ Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 (endret) Angående hinduismen: (du får sjekke påstandene selvsagt) *Ble til rundt 2500 år før år 0, hvis jeg husker korrekt *Legger mer vekt på hvordan man skal leve, enn hvordan en skal tenke. *Gud er i alt. *Universet går i endeløse sirkler. Oppstandelse, opprettholdelse og destruksjon. *I likhet med kristendommen har hinduismen en treenighet: **Brahma - skaperen **Vishnu - opprettholderen **Shiva - ødeleggeren og nyskaperen <-----den tøffeste det er det jeg husker. tror nok google er din venn. http://en.wikipedia.org/wiki/Hinduism Endret 3. juni 2004 av Luftbor Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 ja.. også kan du lese Don Rosas donaldhistorie "De 10 Avatarene" veldig interessant faktisk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 ja.. også kan du lese Don Rosas donaldhistorie "De 10 Avatarene" veldig interessant faktisk Don Rosa er konge. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 ja.. også kan du lese Don Rosas donaldhistorie "De 10 Avatarene" veldig interessant faktisk Don Rosa er konge. det er det ingen tvil om Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Luftbor er inne på noen punkter, men egentlig spriker Hinduismen i alle retninger, med et utall tolkninger og overleveringer. Den er ikke en moderne religion, med egen lære (teologi, trosbekjennelse) som Budhisme, Kristendom, Islam. Siden den er så gammel kan man heller ikke si når den oppstod. Årstallet 2500 f.kr Luftbor refererer til er nok fra India/Indusdalen fikk sin første høykultur, men om religionen som ble praktisert da var lik dagens hinduisme kan vi vanskelig si noe om, mangler historiske kilder. Hinduismen ligner nok mer på religioner slik de var generelt i tidlig historisk tid, med guder som representanter for naturkrefter et.c. Ustrukturert. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 hva er trosbekjennelse? Bekjennelse av troen. Eksempel fra kristendom: Fader vår. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Har hørt snakk om at arierne som invandret fra Kaukasus og Ukraina tok opp hinduismen og innførte blant annet kastesystemet, for å forsvare sine posisjoner ovenfor de innfødte. Hinduismen var en måte å styre folket som ga arierne fordeler. Ellers så ble vel religionen skapt av Indus-kulturen, men dette tror jeg ikke man vet helt sikkert. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 en annen ting at i det siste har hinduismen blitt så tullete. med en kraft som er i alt star wars Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Fader vår er en bønn. Dette er trosbekjennelsen vår, som vi har tolket på ulike måter i øst og vest siden vi ble enige om den på kirkemøtet i Nikea en gang på 300-tallet: Trosbekjennelsen Kirkens grunndokumenter er Bibelen og bekjennelsen. Slik lyder Den apostoliske trosbekjennelsen som fremsies av menigheten ved gudstjenester i Den norske kirke: (Første trosartikkel:) Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper. (Andre trosartikkel:) Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne sønn, vår Herre, som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet, død og begravet, fór ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, fór opp til himmelen, sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde. (Tredje trosartikkel:) Jeg tror på Den Hellige Ånd, en hellig, allmenn kirke, de helliges samfunn, syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige liv. Amen. Fra: http://www.kirken.no/Bakgrunn/Trosb_tro.cfm Endret 4. juni 2004 av baldviking Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Mennesker skal allerede ha oppstått rundt år 7000 (beregningen aner jeg ikke). Da skal det ha levd lavkastede folk som sies å være de første menneskene på jorda... Det er mye sannsynlighet i hinduismen, og hvis du ser i dag finner du en stat som heter Tamilnado i Inda. Der pratet de visst noe veeeldig liknende i Indus Valley som de prater i dag. Språket heter som sagt Tamil. Men det språket som tok over (blant de med høy kaste), fikk dannet et eget språk kalt sanskrit. Det er mye som stammer fra denne religionen som altså ikke står i de fleste lærebøker. Det er uuuuutrolig mye nytt å lære her altså... Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 en annen ting at i det siste har hinduismen blitt så tullete. med en kraft som er i alt star wars I det siste har det blitt så tullete? . Du må nok begrunne "i det siste" når du prater om en 5000 år gammel religion... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå