Gå til innhold

MS politikk

Anbefalte innlegg

Tenkte å gjøre det, men det stod med caps "kun for rapportering av støtende innhold etc." Ok, noe av poenget med innlegget var å få noen til å si "HEY!!!" og få debatten i gang (ja debatt ikke krangel!), men å rapportere mitt eget innlegg for "støtende" er vel litt drøyt...

Forøvrig er det alltid like gøy å lese itavisen sine "kommenter denne artikkelen"... burde heller hett "fanatikerforum-uten-brukernavn.no"... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sikkert...

som sagt kommer de til å le seg i hjel pga. denne "FLYTT MEG!" diskusjonen...

Kan jo redigere orginalinnlegget og poste på nytt. Noen som har lyst til å stikke ut hodet? :D

Eventuellt kan vi jo la denne tråden bli forumets sticky offtopic tråd hvor vi kan skrive alt mulig tull... :p

En helt annen ting... Når (hvis) alinux noen gang kommer - får vi da en egen seksjon på forumet også? Egentlig litt trist, det kommer liksom til å bli mere delt miljø. Nå vet jeg det! Egen forumseksjon med bare ett forum :D

Lenke til kommentar
There are two major products that came out of Berkley: LSD and

Unix.

Dette er den store tulle-tråden :D

Burde vært påbud om noe slikt på et hvert forum... Akkurat som det er påbud om tegneserier i norske aviser! :p

:yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes::yes:yes::yes::yes::yes::yes:

Jøss, viste du at de har lagt inn antall-smiley grense? Brudd på yttringsfriheten! ;)

Lenke til kommentar

Da får jeg helle litt parafin på bålet: Microsoft så nok fordelen ved å "sponse" fattige land med gratis programvare fra Microsoft. De har uansett ikke råd til å betale for lisensene, og hvis de ikke hadde fått det gratis hadde de:

*Brukt piratkopier av Microsoft-programvare. Microsoft har uansett ingen myndighet i "u-landene" da mynfighetene i disse landene ikke lar seg diktere av amerikanske selskaper.

*(Enda verre!) De hadde brukt en eller annen gratis unix-variant. Da hadde de heller ikke hatt behov for ny maskinvare.

Selv om den økonomiske vinningen er minimal i første omgang vil MS tjene på å bygge en solid brukerbase med kompetanse (utelukkende) innen Microsoft-produkter, noe som vil hindre disse i fremtiden i å gå over til andre løsninger.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

OpenOffice er gitt ut under GPL, det fant jeg ut etter å lest litt på www.openoffice.org

er det ikke slikt at, dersom microsoft hadde lagt til støtte for OO format..

må dem ikke da gi ut hele det programmet under GPL?

dette er ikke noe jeg er sikker på...

så dersom det fins noen som har peiling på GPL, hadde det vært fint med svar...

!!se bort fra skrive feil... vet jeg har litt problemer med rettskriving..!!

Lenke til kommentar

Nei, dette er typisk SCO/MS FUD om at "GPL er som en kreft som bryter copyright lover osv." Man kan enkelt inkludere støtte for OO format som et eget mini-bibliotek/plugin og dynamisk linke til den. Dette kan dog kun gjøres dersom biblioteket man linker til er LGPL (Library GPL / Leser GPL). Men dersom OO vil fremme bruken av sine formater slipper de sikkert noe av koden som LGPL, eller gjør andre tiltak som åpner for proprietære programmer.

edit: Er vel strengt tatt ikke FUD, ettersom det er enkelt å finne svaret på GNU sine sider...

edit2: og biblioteket må være dekket av LGPL for å kunne linkes inn i prioprietære programmer, heh..

Endret av Cronius
Lenke til kommentar
OpenOffice er gitt ut under GPL, det fant jeg ut etter å lest litt på www.openoffice.org

er det ikke slikt at, dersom microsoft hadde lagt til støtte for OO format..

må dem ikke da gi ut hele det programmet under GPL?

dette er ikke noe jeg er sikker på...

så dersom det fins noen som har peiling på GPL, hadde det vært fint med svar...

!!se bort fra skrive feil... vet jeg har litt problemer med rettskriving..!!

De trenger ikke å gi ut hele OO som GPL hvis de implementerer støtte for OO-formatene, så lenge de skriver all koden selv. De kan f.eks skrive filtrene utelukkende basert på standarden og definisjonene på formatene som brukes i OO.

Derimot hvis de "låner" kode fra OpenOffice.org er den koden som er GPL-lisensiert nødt til å være åpen. Dvs. at den modulen som er skrevet i GPL-lisensiert kode er nødt til å være åpen - ikke hele MS Office!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...