Gå til innhold

MS politikk

Anbefalte innlegg

Ja da var alt duket til en ny flamewar. Fram med flammekasterene! :devil:

Leste for en liten stund siden en artikkel om at MS planla en super-billig ipod-klon, subsiduert av deres monopol. På denne måten kan de tvinge bla. annet apple til å trekke seg fra markedet, og så over til umerkelig skru opp prisene igjen. Prøver noen andre seg, kan de på nytt dumpe prisene.

Og filformat? WMA. kun det. Fint for plateselskapene og M$ som får lisenspenger av plateselskapene, men for deg og meg, som gjerne vil kunne høre på våre elskede Mp3/ogg/aac/flac/etc. filer? Ikke støtte for det nei.

Samme med M$ word. Når de konkurerte med WordPerfect, gjorde de det ved å støtte hverandres formater, slik at overgangen til deres eget produkt skulle bli så smertefri som mulig. Men nå, når situasjonen er OO vs. Word, velger de å IKKE støtte sxw etc. Hvorfor? I et forsøk på å forhindre delte løsninger, hvor man i en overgangsperiode i et firma bruker begge deler. Sleipt som f. (og en mulighet for å la M$-brukere uten OO føle smerte ved å sende dem OO filer, skylde på at word-filer (/pdf) er for store til å sende (jeg har ISDN), eller at jeg ikke gidder lage word-fil.), men det er jo deres varemerke!

En annen ting - M$ og markedsføring. På IT-avisen henger det konstant en diger reklamebanner som reklamerer for "windows server system". Den reklamerer med "skap deg et navn - bruk windows server system" og forteller om IT-skjefen i motorola som ruller ut en app på 5000 pc'r uten å forlate kontorpulten. Seff. med en diger wintendo-logo nederst. Rett før jeg så den plakaten for første gang, hadde jeg nettop skrevet et slikt program selv. Det var ment for å brukes på skolen, så det er veldig mange mindre pc'r, men prinsippet er det samme. Det eneste som hindrer det å kunne skalere fulstendig er å sette opp et system med ulike "grupper" av maskiner - f. eks. er det ikke mulig å si "rull ut til DE pc'ne, men ikke de". Ikke det at det ikke hadde vært mulig å legge til en slik funksjon i løpet av 10 minutter (ca). Dette programmet skrev jeg på 1 1/2 - 2 timer + litt testing/install-script skriving.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja da var alt duket til en ny flamewar. Fram med flammekasterene! :devil:

Set phasers on stun!

Leste for en liten stund siden en artikkel om at MS planla en super-billig ipod-klon, subsiduert av deres monopol.

Dette viste seg å bare være et rykte, men jeg tenkte det samme som du.

Lenke til kommentar

Ikke skriv M$, vær så snill. Det gjør vondt å lese, og samtidig svekker det troverdigheten din markant. Microsoft, ikke Micro$oft. Helt korrekt, Microsoft prøver å tjene penger, og de fremmer sitt produkt på en måte som ligner på propaganda. Dette er ikke så forskjellig fra det Apple og en del andre driver med, problemet er monopolstillingen til Microsoft, kombinert med at de er litt for glad i lukkede filformater etter min smak.

Edit: Angående en teoretisk spiller: Den hadde antagelig måttet støtte MP3 slik WMP gjør, da det er det dominerende formatet for tiden. Dog, OGG og slikt, nei, det ville ikke blitt støttet, men støtter Apple ogg da? Softwarebransjen er stygg.

Endret av moyner
Lenke til kommentar

sorry M$, gammel vane...

Men det med MS og OO-kompat. er typisk... Og ikke det at OO er vanskelig å støtte, formatet er åpent!

Forøvrig har jeg kun godord om MS office kompatibiliteten til OO 1.1.1! Den er dødsbra, til tider virker det som om den er bedre enn MS selv ofte er på tvers av versjonsgrensene!

Lenke til kommentar
Ikke skriv M$, vær så snill. Det gjør vondt å lese, og samtidig svekker det troverdigheten din markant. Microsoft, ikke Micro$oft.

Fra The Jargon File (leet-speak):

The only practice resembling this in native hacker usage is the substitution of a dollar sign of 's' in names of products or service felt to be excessively expensive, e.g. Compu$erve, Micro$oft.

Så der har du det, "native hacker usage." Det er mao helt okay, til og med hackerne bruker det ;)

edit: riktig url

Endret av Cronius
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke helt okay. Det er like teit som å skrive "microbæsj" bare fordi man prøver å nedverdige navnet når man skriver det. Tror nok hackers i dette tilfellet er script-kiddies, for jeg kan ikke huske å ha lest "Micro$oft" på noen av mailinglistene til linux-utviklere - ei heller "Microbæsj".

Lenke til kommentar
Though crackers often call themselves 'hackers', they aren't (they typically have neither significant programming ability, nor Internet expertise, nor experience with UNIX or other true multi-user systems). Their vocabulary has little overlap with hackerdom's, and hackers regard them with varying degrees of contempt. But ten years on the brightest crackers tend to become hackers, and sometimes to recall their origins by using cracker slang in a marked and heavily ironic way.

Så når han skriver hacker så mener han det. Dessuten er det en personlig meningsytring - som du kan være for eller mot så mye du vil.

Mikrobæsj er barnslig fordi det ikke har rotfeste i virkeligheten. Å bruke et dollartegn som substitusjon for en S i et selskap som selger overprisa produkter er 1) en ytring og markering om at de selger overprisa produkter og 2) har faktisk rotfeste i virkeligheten. Det er ikke mange som syntes M$ sine produkter faktisk er verdt pengene, men de kjøper det fordi de må (dette er min mening).

Dessuten brukes det ikke hver gang man skriver, akkurat som jeg ikke streker under alt det jeg skriver. Det brukes for å markere en ytring, og brukes i de sammenhenger det føles naturlig å understreke det (slik jeg nettopp gjorde ovenfor).

Ang. topic så er det ikke alltid sort/hvitt lett å henge ut de store og stygge. Ta f.eks. da Microsoft ga bort masse software til uland (eller hva det nå var) med påfølgende varm PR. Dette ble dårlig mottat i *nix miljøet fordi man mente de bare utnyttet sjangsen til å dytte på dem MS monopolet (ved at de tilpasser teknologien sin rundt MS sine produkter siden det er det de har). Men dette argumentet igjen tilsier at et hvert inflytelsesrikt selskap ikke kan gi veldedighet, fordi det da automatisk ligger skjulte hensikter bak.

Så et selskap må få lov til å drive business selvom de har mye penger og makt. Hvis man først skal "ta" Microsoft så ta de for noe som faktisk er avskyelig, som f.eks. hvordan de har finansiert SCO sine søksmål for å sværte Linux navnet.

Lenke til kommentar

wma formatet synes jeg er noe stort tull. er bare dritt egentlig, for man kan ikke spille av wma format filer med en minidisc f. eks. å det er ikke alle mp3 spillerne som faktisk har støtte for wma heller. seff det er noen, men svært få som jeg har sett. jeg for min del holder meg til mp3 format. jeg vil ikke spille av noen filer som er microsoft sitt verk. bare tull. dessutten må jeg ha mp3 format filer for å kunne spille de av i winamp/xmms. skjønner fanken ikke tankegangen til microsft jeg. joda, jeg vet at Micrsoft prøver å kjøre monopol og det har de nok klart også, siden at det er utrolig mange som faktisk bruker microsft sine produkter. inkludert meg selv. hmmm, microsoft er noe stort tull hele selskapet egentlig. ikke noe seriøst i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke helt okay. Det er like teit som å skrive "microbæsj" bare fordi man prøver å nedverdige navnet når man skriver det. Tror nok hackers i dette tilfellet er script-kiddies, for jeg kan ikke huske å ha lest "Micro$oft" på noen av mailinglistene til linux-utviklere - ei heller "Microbæsj".

Hmmm... Du vet tydelig mere om dette enn Eric Raymond? ;)

Men jeg er forsåvidt enig i at overdreven bruk av $ blir teit. Men en gang iblandt skader da ingen :yes:

Lenke til kommentar

Har aldri kallt meg selv for en hacker, men hvis noe kaller meg det klager jeg ikke. :D

Bortsett fra hvis det er en av de 90% som kaller crackere for hackere. Og jeg er definitivt ikke!

Forøvrig er det rett og slett sleipt av m$$$$$ å "sponse" uland ved å gi dem sine egne produkter. Grunnen er at (slik som jeg ser det) er grunnen å få flest mulig borti deres system, og på denne måten hindre u-landene å oppdage at andre systemer faktisk kan lønne seg på lang sikt, eventuellt i blanding med ms systemer. Og det er ikke som det svir noe særlig for ms å gi bort et par tusen pc'r, og i den store sammenhengen er det også nokså nyttesløst å gi et par tusen maskiner til et land med en befolkning på et par titalls millioner...

MotARGUMETER (dvs. begrunnede) er mer enn velkommen.

Hilsen Kyrre som synes politiske/makroøkonomiske diskusjoner også er spennende, ikke bare teknologiske!

Lenke til kommentar
Men en gang iblandt skader da ingen :yes:

Den der nikke-nikke-nikke-nikke-nikke-smileyen, derimot, skader mange. Den nikker og nikker og nikker og nikker og herregud, den må da få nakkesleng snart! Minner meg på at jeg må stille inn nettleseren på «ikke loop GIF-animasjoner». Død over animerte smileys!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...