Gå til innhold

Blå "Prikker" på bildene med Photosmart 435

Anbefalte innlegg

Hello,

Jeg har da veldig lite peiling på fotografering og digitalkameraer derfor har jeg kjøpt meg et relativt billig kamera, et HP Photosmart 435.

Men det som har irritert meg med bildene på dette kameraet er at noen ganger blir bildene "kornete", med noen små blå prikker.. :dontgetit:

Her kan dere jo se selv:

bad.jpg

Dette er UTEN blitz

Dette er med:

better.jpg

Ut i fra det lille jeg skjønner virker det som om kameraet ikke greier å ta bilder i mørket så bra.. og da blir de mørke flekkene "prikker" på bildet..

Er dette korrekt, eller har noen en bedre teori? Og er det noe jeg kan gjøre med dette, hvis jeg vil ta mørke bilder uten blitz?

Endret av dimdal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må innrømme at jeg ikke ser noen blå prikker på det øverste bildet, kun ganske allminnelig støy forårsaket av høy ISO-instilling på kameraet. Nå har jeg ingen peiling på kameraet ditt, men gjetter jeg riktig hvis jeg sier at du har tatt bildet med automatiske instillinger? I så fall har kameraet sikkert kompensert for den dårlige belysningen med å skru opp ISO-verdien (lysfølsomheten), og dette fører til støy.

Prøv å åpne bildet i et billedbehandlings- eller visningsprogram som kan vise deg EXIF-dataene fra bildet. Da vil du se hvilken ISO-verdi som ble brukt på de to bildene. Jeg tipper 100 på bildet med blitz, og 400 eller noe i den duren på bildet uten blitz.

Dette er dog ren gjetting fra min side :)

Lenke til kommentar

Ikke forvent for mye av ett billig kamera. Det er en grunn til at de er billige. Støy er normalt, selv for dyrere kamera, men her er problemet noe mindre.

Men det at du tok bilde mot en lys skjerm, gjorde resten av bildet noe mørkere. Det var i utgangspunktet ikke noe bra motiv for ett kamera, med tanke på store forskjeller i lysintensitet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Med digitalkamera er anbefalingen å ta bilder med så lav isoinstilling som mulig. Jo høyere isoverdi, jo mer støy. Ute i dagslys, aldri mer enn 100 iso. Da kompanserer jeg heller med lukkertid og "F-nummer"....

Men selvfølgelig, kommer an på hva du skal bruke bildet til - og på hvilken dybdeskarphet du ønsker.

F828

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...