Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

:cry:

Hovedmaskina (Dell Dimension 8100 m. XP Pro.) har to nettverkskort, Ett mot ADSL (internett fungerer) og ett mot annen maskin (både Acer berbar m. Win XP Pro. og Compaq Presario m. Win. XP Pro. prøvd via krysskabel).

 

********************

 

Når jeg kjører veiviseren for nettverkoblinger får jeg feilen feilen:

Kan ikke fullføre veiviseren for nettverkinstalasjon.

Det oppsto en feil...

 

Når jeg ba om: Vis datemaskiner i arbeidsgrupper, får jeg følgende melding.

Mshome er ikke tilgjengelig. Du har kansje ikke tilatelse til å bruke denne nettverkresursen. Kontakt administrator av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser.

 

********************

 

Annen maskin i nettet:

Kjører veiviseren for tilkobling, ingen feilmeldinger. Dell maskinen melder "lokal tilkobling" når annen maskin starter. Men det oppnås ikke kontakt mellom maskinene, verken mot internett eller "mine nettverkssteder". Det er prøvd både med tildelt og fast IP-adresse.

 

Hva kan jeg gjøre for å "linke" maskinene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så inne i disse terminologiene.

Jeg har gjort som tidligere på eldre maskiner.

*Kryss kabel mellom nettverkskortene (to i hver maskin, 1 integrert og 1 instalert som er greie i enhetsbehandlingen)

*MShome på begge maskinene

Men på min nye Dell maskin vil ikke veiviseren for Lite hjemmenettverk fungere.

På min gamle Compaq finner jeg delte filer på Dell askinen men kun som ett symbol ingen tilgang...

Lenke til kommentar

Sett feks:

192.168.1.1 - på den ene maskinen

192.168.1.2 - på den andre maskinen.

Bruk samme nettverksmaske.

 

Pass på at begge maskinene er i samme workgroup, som feks "mshome" som er standard (?).

 

For å skjekke om det er tilkobling mellom maskinene, skriv "cmd" i run.

deretter skriver du "ping 192.168.1.1/2".

 

Du må seff ha kryssa kabel mellom maskinene og eventuelt rett kabel til adsl modemet ditt.

 

ps. Har du skjekket av driverne til nettverkskortet er inne?

Endret av tøs
Lenke til kommentar
:cry:

Hovedmaskina (Dell Dimension 8100 m. XP Pro.) har to nettverkskort, Ett mot ADSL (internett fungerer) og ett mot annen maskin (både Acer berbar m. Win XP Pro. og Compaq Presario m. Win. XP Pro. prøvd via krysskabel).

 

********************

 

Når jeg kjører veiviseren for nettverkoblinger får jeg feilen feilen:

Kan ikke fullføre veiviseren for nettverkinstalasjon.

Det oppsto en feil...

 

Når jeg ba om: Vis datemaskiner i arbeidsgrupper, får jeg følgende melding.

Mshome er ikke tilgjengelig. Du har kansje ikke tilatelse til å bruke denne nettverkresursen. Kontakt administrator av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser.

 

********************

 

Annen maskin i nettet:

Kjører veiviseren for tilkobling, ingen feilmeldinger. Dell maskinen melder "lokal tilkobling" når annen maskin starter. Men det oppnås ikke kontakt mellom maskinene, verken mot internett eller "mine nettverkssteder". Det er prøvd både med tildelt og fast IP-adresse.

 

Hva kan jeg gjøre for å "linke" maskinene?

Kjøp deg en switch?

Lenke til kommentar

Du trenger IPen på begge maskinene. Dersom de er i forskjellig subnet (dvs at det ikke kun er det siste tallet som er forskjellig) så vil du nok slite med å pinge hverandre.

 

Dersom de skulle vise seg å være i samme subnet, ping den ene pc'en fra den andre og motsatt vei.

 

Virker det da den ene veien og ikke den andre tipper jeg brannmur eller noe som blokkerer.

 

-Wolf5

Lenke til kommentar

Bare en liten test. Prøv å gå inn på egenskaper på nettverkskortet ditt under Nettverkstilkoblinger og Legg Til: IPX/SPX/Netbios protokoll.

 

På begge maskinene. Se om det hjelper (skudd i mørke).

 

Er det fildeling på maskinene prøv å åpne filsharene på den andre maskinen fra hver maskin ved å gå inn i Start-> Kjør...

Skriv "\\xx.yy.zz.aa" uten fnutter og med riktig IP.

 

Har en DELL Dimension 800 selv og før jeg la til IPX så fikk jeg ikke lest sharene på den.

 

Den DELL'en skulle ikke være en jobb PC vel? Da pleier det å ligge masse rar software for sikkerhet installert godt inn i systemet.

 

-Wolf5

Lenke til kommentar

Jo da, nettverksmaskene er sjekket. Tidligere var Compaq hovedmaskin, og da virket dette oppsettet. Husk at det er to nettverkskort og ikke noe hub/switsj her! Jeg kan også ping-e Compaq-en fra Dell-maskina, (via NIC 2) men ikke omvendt. Det andre nettverkskortet (NIC 1) i Dell-maskina fungerer altså greit mot internett.

Lenke til kommentar

Kan være at "hovedmaskina" ikke skjønner helt at den har og kan bruke begge nettkortene. Det du kan prøve er jo å deaktivere det kortet som går mot internett.

Bare for å teste. Prøv så å pinge til di forskjellige ip-adressene.

En annen ting du kanskje kunne prøve er jo å få satt opp internet conection sharing. Er ikke sikker på om dette funker, men kan vel være vært et forsøk.

Lenke til kommentar

Legger du ut litt info om PCene + IPer bare sånn at vi kan få det visualisert?

 

eks:

(PC1)192.168.0.100 <-----------> (PC2)192.168.0.101

(PC1)10.0.0.2 <-----------> (Router/modem)10.0.01

 

PC1 = Dell 1.2Ghz AMD - med 3Com ethernet kort

PC2 = Den gamle PCen. 450Mhz Celeron - med XXX ethernet kort.

...

 

 

 

Vet ikke om firewall aktiveres i safe mode. Prøv å starte begge maskinene opp i "Safe Mode with Networking". Prøv ping igjen.

 

Dersom det funker, så kan jeg banne på at det er brannvegg som kødder det til. Har opplevd før at selv om man aldri så mye bare disabler brannveggene så ligger det noe skit igjen. Det som funker best da er fullstendig avinstallering av brannveggene. Så installerer man dem på nytt.

 

-Wolf5

Lenke til kommentar

Pc 1: Dell Dimension 8100 Pentium 4

Brodcom NetXtreme Gigabit Ethernet

IP: 192.168.1.1

*Krysskabel

Pc 2: Compaq Presario 5686 Pentium 3 (Fungerer perfekt mot ACER bærbar)

Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet-kort

IP: 192.168.1.2

 

Nettet fungerer perfekt med pc 1 i sikkermodus.

Fjernet IPV6 Brannmur

Hjelper fremdeles ikke i normalmodus.

PC 2 kan pinges fra PC 1

:wallbash::wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...