Gå til innhold

Hva tror DU er goth, og hva synes du om gothere?

Anbefalte innlegg

hmm liker finsk jalla metal ;)

ok da burde jeg kle meg i sort? hmmm bytte ut hele garderoben, nei tror ikke det nei ;) må da kunne kle seg normalt og høre slik musikk. Kanskje det er mange ger som kler seg "skummelt" pga de hører på mørk mørk sort metall? Vet dere hvorfor vi ikke ser så mange gother og satanister på dagen? Det er forde de ikke tørr gå ut om dagen....Med de klærne :):):)

Hehe personlig så hører jeg mye på metal i diverse former, men har verken langt hår, nagler, mye svarte klær eller annet. Så nei jeg klær meg ikke skummelt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Goth jenter med langt svart hår, og fiiine svarte kjoler...er det noe bedre? :love:

Ikkje for å ta ifra snowdog kommentaren her men:

Goth jenter med langt svart hår, uten fiiine svarte kjoler må jo vere bedre? :green:

bah! jenter er som bursdagspresanger. Det er alltid litt mer spennende og pirrene å ikke vite helt nøyaktig hva du får hele tiden :) leave a little to the imagination!

Lenke til kommentar
Jeg oppfatter det slik at det som er mainstream for tiden blir definert som normalt av de fleste..

Skjønner ikke hva folk har imot folk som skiller seg ut/en gruppe som skiller seg ut..

Problemet er at de skal være så jævlig individuell også går de alle sammen med akkurat make klær, hører på den samme musikken og skriver drepressive dikt heh

Lenke til kommentar
Det hender til stadighet at gothere bli misforstått. Det finnes ingen fasitsvar på hva som er "goth" eller ikke, da alle gothere kan ha sin egen tolking av dette.

"The Gothic journey offers a darkened world where fear, oppression and madness are ways to knowledge."

Litt historie:

Alle kjenner til historier som Bram Stokers "Dracula" og Mary Shelleys "Frankenstein" og de fleste har vel vært innom historier som "The Castle of Otranto".  Disse er en del av det som blir kalt den britiske gotikken, en mørk del av romantikken som oppsto på 1800-tallet i England, sterkt inspirert av den tyske Scauerromantik, på norsk; grøsserromantikk. Gjennom gotikken fikk skrekklitteratur en egen form, den ble en egen genre og føljetonger som Varney the Vampire solgte kjempeopplag i den kulørte presse.

Slik romantikken hadde vært en reaksjon på fornuftstiden og dens fokusering på rasjonalitet fremfor subjektivitet og genitenkning, ble gotikken på en måte en reaksjon på optimismen som lå i den nye vitenskapeligheten (det er ikke vanskelig å se referansen til Frankensteins monster her). Den nye litteraturen livnærte seg sterkt på myte, legender og overeleveringer (Dracula nære slektskap med Vlad Tepes, Frankensteins slektskap med den jødiske Golem) og i England var den mer fokusert på ytre handling og scenografi enn det den kom til å bli i amerikansk drakt. Tradisjoner sto naturligvis ikke sterkt i det amerikanske nybyggersamfunnet, legender og myter figurerte lite i den tidlige skrekklitteraturen , med noen få unntak, supplert av de innfødte.

Slik har gothic siden starten vært et slags mørkt speilbilde av virkeligheten, skyggebildet til det utopiet folk vil leve i, en fremstilling av det dystopiske.  Hvor ligger så romantikken i dette? Den er helt tydelig i Bram Stokers erotiske "Dracula", og en roman som "Wuthering Heights" har også klare gotiske elementer. Ikke bare det, men savn og følelsen av å mangle noe er helt klart fremme i romaner á la Dracula. Ønsket til Mina om å bli vampyr og leve sammen med sin greve er alles ønske om at kjærligheten skal overeleve og transcendere døden. Catherine og Heathcliffs forhold har også dette transcenderende og her ligger en viktig bestanddel i det gotiske; det overskridende elementet; avviket fra normen.

Noen faktorer som er ofte obvservert:

*Its unique music, art and literature.

*The use of extreme black clothing, light colored makeup, unusual hair styles, body piercing, bondage items, etc. 

*A fascination with medieval, Victorian and Edwardian history.

*Wearing of symbols such as a Christian cross; an Egyptian ankh or "Eye of Ra," or "Eye of Horus;" a Wiccan pentacle, a Satanic inverted pentacle. etc.

*Goths tend to be non-violent, pacifistic, passive, and tolerant. Many in the media have mistakenly associated Goth with extreme violence and hatred of minorities, white supremacy, etc.

*Many Goths write about being depressed. Followers seem sullen and withdrawn, when in public. They are often much more "happy and carefree in the company of [other] Goths." 1 Examples of depression are: "Tigriss," commenting on her own life, writes: "So my gothic persona fit me quite well. My black clothing and dark music aptly reflected my own depression, pain, and anger which was what I made most of my life about. Most of my goth friends had dysfunctional families and troubled childhoods as mine. We could identify with each other through our dark make-up and painful pasts."

*Researcher Jasin Tamlin comments: "If you take a look at the 640 sites that are listed on the Gothic Web Ring, you will find many of them filled with desperation, depression, anger, hatred, despair and angst."

*Goth music often deals with thought-provoking topics, concentrating on societal evils, like racism, war, hatred of groups, etc. They tend to concentrate on the very "nasty, unhappy" topics that "North American culture" wants to "ignore and forget."

*A fascination with death. They try "to find a different way of thinking about life, like trying to find beauty in life, pain and death. It's all a quest for immortality."

*Some Goths enjoy playing role playing games. However, RPGs are not an integral component of Goth culture. It is just that those intellectual and creative challenges that draw them to the Goth scene make them more likely to enjoy RPGs as well.

*Other interests: writings by authors like Dante, Byron, Tolstoy; German Expressionist silent films; writing music; painting, etc. 

Dette er hva jeg har å bidra med. Hva mener dere om den gotiske kulturen?

Må innrømme at jeg ikke vet stort om gothic. Faktisk så trudde jeg det bare var en moderne ord for: metall. O.L.

Hva jeg syns om det? Greit nok.

Ser ingen grunn for bry meg om slikt. Var innom en side om gothic, og kom i snakk med ei jente der.

Virket som hun bare ville prøve å bevise noe, som hun kanskje skulle være så andeledels.

Men jeg syns hun bare virket søt, og sa så. Hun ville ikke snakke med meg mer.

Rare greier, men hennes valg, og det er hva jeg respekterer, og derfor betyr det så lite hva folk mener eller ikke mener.

Hm! Rotete innlegg, men jeg er trøtt og gidder ikke å gjøre noe med det.

H…

Lenke til kommentar

de med 10 tonn sminke og 10cm nagler på klærne er ikke akkurat de beste goth'erne der ute...de er det bilde av en goth media vil fremstille...

akkurat som at media fremstiller alle homofile som utrolig feminine folk som bare jobber som frisører, blomsterdekoratører og liknende...

Det finnes mange typer goth! jamnført min tidligere post.. :)

Lenke til kommentar
Eneste jeg har imot gothere er vel at menn som er goth ofte bruker sminke. Menn og sminke hører ikke sammen. Basta.

Menn, hvorfor skal akkurat menn ikke ha sminke i motsetning til kvinner?

mumle noe om likestilling. :p

(førøvrig: synes begge kjønn kan holde seg unna sminke)

Lenke til kommentar
Goths er et folkeslag som bokstavelig talt kan brenne i heilvete.  :thumbup:

Hva har de gjort deg?

FrenChie: Nei, det var ikke ironi.

-De er bare skumle?

Seriøst, alle som driver med slik har et eller annet problem, om det er identitetskrise av noe slag, eller om det så er et kall fra Satan de har fått.

De ser bare teite ut, og whoa, tror ikke alle barn/eldre liker utseendet, og iallefall ikke oppførselen. Greit nok at andre grupper i samfunnet gjør gale ting også, men det er noe med signaleffekten.

Fysj.

Lenke til kommentar

Ca. alle gothere jeg vet om er depressive nesten hver gang jeg treffer dem, og en god del av dem igjen tenker stort sett på seg selv.

Ikke nok at de kler seg og oversminker seg no inni heillvitti, oppførselen er jo helt teit noen ganger også.

HerreGUD. î

Endret av AFireInside
Lenke til kommentar
Eneste jeg har imot gothere er vel at menn som er goth ofte bruker sminke. Menn og sminke hører ikke sammen. Basta.

...Og så synes jeg vel kanskje ikke at de schvære naglene er så sabla fine... :hmm:

Hvorfor? klarer du å argumentere imot at menn kan bruke sminke? Eller er det bare slik at kjønnsrollene er slik de er og derfor kan ikke menn bruke sminke?

Lenke til kommentar

...Og så synes jeg vel kanskje ikke at de schvære naglene er så sabla fine...  :hmm:

Hvorfor? klarer du å argumentere imot at menn kan bruke sminke? Eller er det bare slik at kjønnsrollene er slik de er og derfor kan ikke menn bruke sminke?

^^

Man kan jo bare bruke det for sin egen, og sine gothiske sminkevenners skyld, men for mange er kanskje gutter med sminke faens ekkelt.

Lenke til kommentar
-De er bare skumle?

Seriøst, alle som driver med slik har et eller annet problem, om det er identitetskrise av noe slag, eller om det så er et kall fra Satan de har fått.

De ser bare teite ut, og whoa, tror ikke alle barn/eldre liker utseendet, og iallefall ikke oppførselen. Greit nok at andre grupper i samfunnet gjør gale ting også, men det er noe med signaleffekten.

Fysj.

Ca. alle gothere jeg vet om er depressive nesten hver gang jeg treffer dem, og en god del av dem igjen tenker stort sett på seg selv.

Ikke nok at de kler seg og oversminker seg no inni heillvitti, oppførselen er jo helt teit noen ganger også.

HerreGUD. î

helt enig, en jeng med depressive tullinger, som tror de er "annerledes". Sorte catsuits, lenker og nagler får meg til å tenkte på noe ala 8mm filmen til N. Cage.

Edit: leif er dum..

Endret av Loffelur
Lenke til kommentar

Jeg synst egentli det er litt teit å si: Hva synst du om gothere....

det blir jo som å at alle for en, dette er feil, jeg kjenner ingen som er gothere og sier selv at de er gothere, men jeg har selv blitt kalt for en gother og satanist fordi jeg er "hedning" og jeg liker Death og Black Metal, så går jeg i svarte kler vanligvis, å visst dere har så jævlig mye imot gothere så kan dere ikke bare holde kjeften på dere å ikke bry dere om dem? Er det ikke opp til hver enkelt hvordan man vil se ut? Selv om dere ikke synst gothere er noe pent så er det andre som gjør det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...