Gå til innhold

Hva tror DU er goth, og hva synes du om gothere?

Anbefalte innlegg

Det hender til stadighet at gothere bli misforstått. Det finnes ingen fasitsvar på hva som er "goth" eller ikke, da alle gothere kan ha sin egen tolking av dette.

"The Gothic journey offers a darkened world where fear, oppression and madness are ways to knowledge."

Litt historie:

Alle kjenner til historier som Bram Stokers "Dracula" og Mary Shelleys "Frankenstein" og de fleste har vel vært innom historier som "The Castle of Otranto".  Disse er en del av det som blir kalt den britiske gotikken, en mørk del av romantikken som oppsto på 1800-tallet i England, sterkt inspirert av den tyske Scauerromantik, på norsk; grøsserromantikk. Gjennom gotikken fikk skrekklitteratur en egen form, den ble en egen genre og føljetonger som Varney the Vampire solgte kjempeopplag i den kulørte presse.

Slik romantikken hadde vært en reaksjon på fornuftstiden og dens fokusering på rasjonalitet fremfor subjektivitet og genitenkning, ble gotikken på en måte en reaksjon på optimismen som lå i den nye vitenskapeligheten (det er ikke vanskelig å se referansen til Frankensteins monster her). Den nye litteraturen livnærte seg sterkt på myte, legender og overeleveringer (Dracula nære slektskap med Vlad Tepes, Frankensteins slektskap med den jødiske Golem) og i England var den mer fokusert på ytre handling og scenografi enn det den kom til å bli i amerikansk drakt. Tradisjoner sto naturligvis ikke sterkt i det amerikanske nybyggersamfunnet, legender og myter figurerte lite i den tidlige skrekklitteraturen , med noen få unntak, supplert av de innfødte.

Slik har gothic siden starten vært et slags mørkt speilbilde av virkeligheten, skyggebildet til det utopiet folk vil leve i, en fremstilling av det dystopiske.  Hvor ligger så romantikken i dette? Den er helt tydelig i Bram Stokers erotiske "Dracula", og en roman som "Wuthering Heights" har også klare gotiske elementer. Ikke bare det, men savn og følelsen av å mangle noe er helt klart fremme i romaner á la Dracula. Ønsket til Mina om å bli vampyr og leve sammen med sin greve er alles ønske om at kjærligheten skal overeleve og transcendere døden. Catherine og Heathcliffs forhold har også dette transcenderende og her ligger en viktig bestanddel i det gotiske; det overskridende elementet; avviket fra normen.

Noen faktorer som er ofte obvservert:

*Its unique music, art and literature.

*The use of extreme black clothing, light colored makeup, unusual hair styles, body piercing, bondage items, etc. 

*A fascination with medieval, Victorian and Edwardian history.

*Wearing of symbols such as a Christian cross; an Egyptian ankh or "Eye of Ra," or "Eye of Horus;" a Wiccan pentacle, a Satanic inverted pentacle. etc.

*Goths tend to be non-violent, pacifistic, passive, and tolerant. Many in the media have mistakenly associated Goth with extreme violence and hatred of minorities, white supremacy, etc.

*Many Goths write about being depressed. Followers seem sullen and withdrawn, when in public. They are often much more "happy and carefree in the company of [other] Goths." 1 Examples of depression are: "Tigriss," commenting on her own life, writes: "So my gothic persona fit me quite well. My black clothing and dark music aptly reflected my own depression, pain, and anger which was what I made most of my life about. Most of my goth friends had dysfunctional families and troubled childhoods as mine. We could identify with each other through our dark make-up and painful pasts."

*Researcher Jasin Tamlin comments: "If you take a look at the 640 sites that are listed on the Gothic Web Ring, you will find many of them filled with desperation, depression, anger, hatred, despair and angst."

*Goth music often deals with thought-provoking topics, concentrating on societal evils, like racism, war, hatred of groups, etc. They tend to concentrate on the very "nasty, unhappy" topics that "North American culture" wants to "ignore and forget."

*A fascination with death. They try "to find a different way of thinking about life, like trying to find beauty in life, pain and death. It's all a quest for immortality."

*Some Goths enjoy playing role playing games. However, RPGs are not an integral component of Goth culture. It is just that those intellectual and creative challenges that draw them to the Goth scene make them more likely to enjoy RPGs as well.

*Other interests: writings by authors like Dante, Byron, Tolstoy; German Expressionist silent films; writing music; painting, etc. 

Dette er hva jeg har å bidra med. Hva mener dere om den gotiske kulturen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Goth er så stereotyp og overfladisk at jeg nesten får brokk. Det er så vanvittig mange pretensiøse smågothere her i landet. Et par rader med nagler rundt håndleddet, en ankh rundt halsen, et par "goth" metal skiver i samlinga og faka dårlig selvbilde....vips! Man er plutselig goth!

Men det er vel slikt som skjer når subkulturer blir populærkultur. Vi har jo fremdeles grungen og det røkkelet der friskt i minne.

Men dette fenomenet vil dø ut om et par år, heldigvis. Så kan vi igjen begynne å konsentrere oss det som virkelig betyr noe; musikken.

Mote er noe dritt.

Endelig noen som har skjønt det :w00t:

Lenke til kommentar
Goth er så stereotyp og overfladisk at jeg nesten får brokk. Det er så vanvittig mange pretensiøse smågothere her i landet. Et par rader med nagler rundt håndleddet, en ankh rundt halsen, et par "goth" metal skiver i samlinga og faka dårlig selvbilde....vips! Man er plutselig goth!

Men det er vel slikt som skjer når subkulturer blir populærkultur. Vi har jo fremdeles grungen og det røkkelet der friskt i minne.

Men dette fenomenet vil dø ut om et par år, heldigvis. Så kan vi igjen begynne å konsentrere oss det som virkelig betyr noe; musikken.

Mote er noe dritt.

Endelig noen som har skjønt det :w00t:

Såvidt jeg har fått med meg misliker du alle gothere?

Det han snakker om er populærkulturen som har oppstått. Det har blitt kuuult å leke goth. Jeg ser likevel ikke noe galt i de som er old-school. Det er en livsstil, ikke et moteplagg du tar på deg for å pynte deg.

Lenke til kommentar

jeg tror gothere er noen ålreite dyr ;) dessuten er mange av de sexy! mmm!! gutter med nagler på! oh! hold på meg! :love:

ellers så synes jeg goth-klesstilen er fet. i alle fall deler av den. jeg erke så keen på gutter med blonder og stuff da..

MEN! en teit ting med mange "gothere": mange av de bruker joggesko.. det serke spess kult ut med joggesko og lang skinnjakke :roll:

og.. her i arendal har vi et fint lite goth+satanistmiljø.. (jeg henger ikke med dem btw) flesteparten i dette miljøet tror de er mye mer skumle enn hva de faktisk er.. og de kler seg stygt. det er ikke spesielt pent med knallsort hår med ettervekst, masse sort sminke plassert ganske random rundt øya , jogge sko og seff skinnjakke.. det beste er skinnjakke på sommeren.. :thumbdown: varmt! men ja..

ehm. en ekte gother vil jeg tro kler seg pent. det skal være romantiskt og vakkert.. ikke skummelt og ondt.. da er man ikke gother.. tror jeg da.

i tillegg så er det mye fetishwear som folk tror er gothisk liksom.. ser du ei dame i byen med knalllilla hår, sorte gummibukser og lilla gummitopp så er hu ikke gother i mine øyne.

Lenke til kommentar
og.. her i arendal har vi et fint lite goth+satanistmiljø.. (jeg henger ikke med dem btw) flesteparten i dette miljøet tror de er mye mer skumle enn hva de faktisk er.. og de kler seg stygt. det er ikke spesielt pent med knallsort hår med ettervekst, masse sort sminke plassert ganske random rundt øya , jogge sko og seff skinnjakke..

Nettopp! Det er toppen av harryhet, også tror de, som du sa, at de er så jæææævlig skumle og ser så sinnsykt tøffe ut med all den sminka. Det var jo også det jeg skulle fram til i "recent pic posts" tråden. :roll:

Lenke til kommentar

Penta: Etter det jeg har lest, så er old-school-gothere de "romantiske", og nye gothere har en del andre stiler. Så, knallilla hår, sorte gummibukser og lilla gummitopp kan vel også være goth om du vil. Det handler nok mest om tankegangen deres også, ikke klesstilen.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
og.. her i arendal har vi et fint lite goth+satanistmiljø.. (jeg henger ikke med dem btw) flesteparten i dette miljøet tror de er mye mer skumle enn hva de faktisk er.. og de kler seg stygt. det er ikke spesielt pent med knallsort hår med ettervekst, masse sort sminke plassert ganske random rundt øya , jogge sko og seff skinnjakke..

Nettopp! Det er toppen av harryhet, også tror de, som du sa, at de er så jæææævlig skumle og ser så sinnsykt tøffe ut med all den sminka. Det var jo også det jeg skulle fram til i "recent pic posts" tråden. :roll:

Trenger ikke skjære alle over en kam :roll:

Lenke til kommentar

Trenger ikke skjære alle over en kam :roll:

nei, men majoriteten er slik. Dessuten er de bare "goth" i ungdomsåra, og legger det fort fra seg når de selv innser hva de driver med. Og det er minst 90% av dem.

Lenke til kommentar

de folka jeg snakka om et par poster lenger opp var de i arendal da.. og de er generelt latterlige.. ca.. ikke alle.. men en del av de.

for oss som kler oss i mørke klær, synes metall er kult å høre på og eier et naglehalsbånd og et par belter så er det litt kjipt å hver gang du møter en ny person få høre: øøøh.. er du sånn satanist eller no du? :mongosmiley:

hvis man da sier nei, så skjønner de liksom ikke det.. enda bedre er det jo hvis man stiller i skolejentekostyme (en litt mørk utgave), da kan du jo ikke være riktig i hodet.. :roll:

jeg må visst finne meg en ny by og bo i.. for denne herre funker ikke lenger!

og til sist! best av alt var for et par år siden, når gothstilen var skikkelig inn og H&M hadde sorte, rosa og lyseblå naglebelter, så kom ei chick ( typisk ikledd siste mote) bort til meg i byen og lurte på hvor jeg hadde kjøpt de kulekule naglene mine hen.. :thumbup:

omg jeg sklir så ut av tråden!! =/ mote suger! uansett hva som er på mote. og jeg er enig i at goth var veldig inn for en stund siden. men flesteparten av de som da ble litt goth gikk over til lyserosa når det kom på mote igjen etterpå.. ev. beige..

også tror jeg mange lider av mangel på noe å kalle seg selv..derfor kaller de seg goth liksom.. fordi det er så kult og sånn.. selv om de bare vil være litt skumle og få litt oppmerksomhet.

makan jeg suger i å komme til poenger.. det jeg hadde forsvant inni her et sted. nå må jeg visst gå å hente hunken min på bussen.. :love:

Lenke til kommentar

Synes det er noe klissete tull...

Ser ut som en gjeng med fantasy nerder som har kledd seg ut som sin favorittfigur.

Liker ikke typisk goth-musikk heller (HIM, Evanescense (skriveleif), Within Temptation, Nighwish...), synes det er forsøpling av sjangeren rock med så mye stygg musikk på en gang. Har et HIM album og tar selvkritikk for dette (makan til kjærlighets kliss og tull skal du lete lenge etter).

Nagler er teit,

farge håret helt svart for så å glatte det ut og ta balsam i det er teit,

t-skjorter med pentagram og blomster på er teit,

rosa lebestift, liksminke og masse øyenskygge er teit

Vel kunne nok ta med en del til men... for å oppsummere... Det er noe søppel og blir kvalm bare av å se på gotere.

(skikkelige hard-rockere er forresten kule heh, de holder det ekte :D)

edit:

Og nei... det er ikke mange gotere på 25+

Endret av SBS
Lenke til kommentar

@ MrX_

1. Take a good look in the mirror.

2. Take a good look in the picture again.

Fortell meg no ka som er så forferdelig skummelt over meg, eller innbilt skummelt eller ka du no ville fram til.

skal vi sjå...bruker ikkje sminke, eg har skinnjakke ja, men ikkje goth skinnjakke, (uansett ikkje på bilde), går ikkje i joggesko eller "goth-sko", har ikkje svart hår, har ikkje nagler...når blei eg gother eller satanist ? :hmm:

I don't get it...I just don't get it...

Lenke til kommentar

Er du sann goth og ikke bare en som liker hvordan det ser ut og ikke bare kler seg og er sånn bare fordi venna gjør det så er det jo ikke noe mer eller mindre kult enn noe annet, det er bare en stil som er kommet frem. Og at vi ahr andre stiler enn bare "plane old" olabukse og skjorte, syntes jeg er kjeme bra. Kjenner en som er "punker" som han selv sier... Greit nok han hører på punk, spiller i band, har litt sånn "gir faen" holdning til... ja det meste. Men jeg klassifiserer ikke han som noe annet enn et meneske alikevel. Folk utrykker seg på forskjellige måter, ofte klesstil, og det er da bare bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...