Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL linje, 4 porters router, men 5 maskiner. Kan jeg bruke

Anbefalte innlegg

Sjekket litt overfladisk igjennom fourmet her, men fant ingen fornuftige forklaringer på mitt spørsmål.

Som overskriften sier, så har jeg altså 5 maskiner i huset. 4 av disse er koblet mot en SMC Barricade 4 porters router. Nå kunne jeg imidlertid tenke meg å koble til den 5 maskinen, og lurer derfor på om dette er mulig med en HUB eller en Switch?

Eventuelt hvis dette er mulig, hvordan gjør jeg det?

Vil ytelsen på noen måte bli redusert?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Eg hadde samme problemt, kjøpte ein 16 ports SMC switch og koblet den inn på routeren. Det var ingen problemer, einaste å tenke på er at du må bruke kryssa kabel mellom router og switch. Har ikkje merka reduksjon i ytelsen når eg tester mot IT avisen sitt speedometer.

Når det gjelder hub så er det kanskje på samme måten, men det veit eg ikkje.

[ Denne Melding var redigert av: The 5 element på 2002-04-13 08:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-13 07:38, Veslemøy skrev:

Sjekket litt overfladisk igjennom fourmet her, men fant ingen fornuftige forklaringer på mitt spørsmål.

Som overskriften sier, så har jeg altså 5 maskiner i huset. 4 av disse er koblet mot en SMC Barricade 4 porters router. Nå kunne jeg imidlertid tenke meg å koble til den 5 maskinen, og lurer derfor på om dette er mulig med en HUB eller en Switch?

Takk for svar!

Hmm.. ja...

Tipper en 16ports switch er litt "overkill".

En 8 ports hub hadde nok være bedre.

Ytelsen vil naturlig nok synke litt, men ikke merkbart. (Jo flere punkt trafikken din må gjennom jo høyere latency) Nedlasting burde du ikke merke noe forskjell på...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-13 22:32, Socratex^ skrev:

Jada. Jeg var på LAN der vi delte ADSL. 3 stykker hadde 100mbits lokalt, så en port var uplink til en hub (8 port) der resten satt.

Siden det kun er en pc som skal på i tillegg KAN en 4 port hub også funke greit..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-13 07:38, Veslemøy skrev:

Takk for svar!

Hmm.. ja...

Tipper en 16ports switch er litt "overkill".

En 8 ports hub hadde nok være bedre.

Ytelsen vil naturlig nok synke litt, men ikke merkbart. (Jo flere punkt trafikken din må gjennom jo høyere latency) Nedlasting burde du ikke merke noe forskjell på...

Fordelen med ein 16 ports switch er at når du har trekt kabler ein gang, kan du koble deg til i alle romma i heile huset uten å trekke kabel for kvar gong. Dessuten så kostar ikkje ein 16 ports switch så veldig mykje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...