Predecessor Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 God lørdag morgen! Så var jeg atter en gang tilbake for å be om førstehjelp. Har prøvd å finne beslektet innlegg her på forumet, men negativt. Problemet er som følger: Etter å ha montert P4, Hk, skjermkort, HD osv. vil ikke maskinen starte opp i win2K. Jeg får en blåskjerm umiddelbart etter at jeg har sett logoen til Win2K. Meldingen lyder som følger: ***stop: oxoooooo7b(0xEB81F84C,0xC0000034, 0x00000000,0x00000000) inaccessible_boot_Device. I det maskinen "fyrer opp" i BIOS får jeg info som stemmer med HD og RAM m.m. Alt virker som sagt normal, men den booter ikke harddisen. Denne HD`n har jeg flyttet fra en PIII maskin og over i den nye. Jeg har også sjekket i BIOS at den skal boote fra HDD(0) Har også sjekket med en annen HD, som jeg har Win98 på. Det samme skjer også med den. Altså, et eller annet overser jeg, eller må jeg legge inn OS på nytt igjen. Hardware består av følgende: ABIT BD7-RAID Retail P4 1,8GB NW Boxed 1 stk. 512MB DDR-DIMM PC2100 DDR CL2.5 1 stk. Abit AGP Siluro Geforce2 MX-400 64MB 1 stk. IBM Deskstar 30GB IDE 7200RPM 1 stk. Western Digital Caviar 60GB IDE 7200RPM Takker for svar som bidrar til at denne lørdagen blir hyggelig. Lenke til kommentar
eiga Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 Du har helt rett; Legg inn OS på nytt (OS blir 'tunet' mot hardwaren til hver enkelt maskin). Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 13. april 2002 Forfatter Del Skrevet 13. april 2002 Jeg fryktet det ja, men må jeg ta hele "pakka" fra bunnen av? Jeg vil svært gjerne slippe å installere alle programmene på nytt. Finnes det en mulighet for å slippe dette? Da tenker jeg på eventuelt å kjøre reparasjon fra Win2K`s oppstardisker eller lignende. Fint om noen i korte trekk kan gi meg litt info om prosedyren. [ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-04-13 08:15 ] Lenke til kommentar
tbone Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 Jeg hadde samme problem da jeg byttet fra tbird til p4 i går. Boot opp med w2k cd, velg install w2k.....osv. Velg deretter repair når installasjonen finner den versjonen du har fra før. Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 13. april 2002 Forfatter Del Skrevet 13. april 2002 Quote: On 2002-04-13 08:29, tbone skrev:Jeg hadde samme problem da jeg byttet fra tbird til p4 i går. Boot opp med w2k cd, velg install w2k.....osv. Velg deretter repair når installasjonen finner den versjonen du har fra før. Å nei da, så lett var det ikke for meg. Jeg gjorde som beskrevet ovenfor, men det ble negativt. Har nødig lyst til å formatere, da dette blir en omfattende prosess med installasjon av alle programmene. Gamlemaskinen er allerede ute av huset, så der får jeg heller ikke gjort noe. Ny blåskjerm med følgende melding: ***Stop: .......... (masse siffer) kmode_Exception_not_handled Så står det videre: Kontroller at du har nok diskplass. Hivs en driver nevnt i Stoppfeilmeldingen, deaktiver driveren eller kontakt maskinleverandøren for driveroppdateringer. Prøv å bytte skjermkort. På neste linje står det: Kon takt maskinvareleverandøren for BIOS-oppdateringer. Deaktiver BIOS-minnealternativer som hurtigbufring eller skyggebios. Hvis du trenger å bruke Sikkerhetsmodus for å fjerne eller deaktivere komponenter, start datamaskinen på nytt og trykk F8 for å velge avanserte oppstartsalternativer. Velg deretter sikkerhetsmodus. Har gjort følgende etter denne meldingen: Reasatt Bios Prøvet oppstart i sikkerhetsmodus Diskplass er det nok av Kjørt innstallasjon av Win2K i reperasjonsmodus nok en gang, men jeg er like langt. Har gjort følgende etter denne meldingen: Reasatt Bios Prøvet oppstart i sikkerhetsmodus Diskplass er det nok av Kjørt innstallasjon av Win2K i reperasjonsmodus nok en gang, men jeg er like langt. Venter spent på om noen har en hokus-pokus løsning i skjorte ermet. Lenke til kommentar
connect Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 Heisann... Du har satt CPU'n til riktig hastighet? Buss'en er vel ikk overklokket? Slet lenge med ei maskin jeg satte sammen her om dagen... Jeg hadde bare et demo-brukt hk som skulle brukes... da vsr det ikke noe brukermanual eller noe slikt... og det var umulig å skjønne hvordan CPU-farten skulle stilles... når den kjørte på 130 MHz bus istedet for 100, så kom det opp _utrolig_ mange rare feilmeldinger.... prøvde mye rart før jeg skjønte hva det var... prøvde å reinstalere.... fikk instalert ferdig win98, men når det skulle boote, klikket det... men.. i alle fall sjekk hva buss speed er satt til... og hva multiplier er satt til... ble du noe klokere? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 Slik som jeg forstår det så har du tatt en hdd fra en annen pc, og prøver å boote fra den. Dette går ikke. du må nok legge inn OS på nytt. Jeg vet ikke om noen gode måter å ta vare på programmene dine. Kan kanskje prøve "leave filesystem intact" under installasjon av win2k. Da vil all data på disken være der, men alle programmene vil nok ikke funke. dessuten vil de ikke havne på start menyen. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 Oppgrader til WinXp.. Da overfører Xp alt av programmer du hadde i Win2k samtidig som du slepper problemene etter du har oppgradert,, Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 13. april 2002 Forfatter Del Skrevet 13. april 2002 Quote: On 2002-04-13 15:06, connect skrev:men.. i alle fall sjekk hva buss speed er satt til... og hva multiplier er satt til...ble du noe klokere? Kanskje litt klokere, men her trenger jeg tydeligvis å utvide min horisont. I CMOS setup Utility står det følgende: CPU operating speed: 1800(100) X-Ext. Clock (CPU/AGP/PCI): 100/66/33* x-FSB Ratio (CPU:PCI): 3:1* x-Multiplier Factor: x18* X-Memory Freq. (CPU:DRAM): Auto* x-Speed Error Hold: Disabled* CPU Power Supply CPU Default x-Core voltage: 1,5V* x-DRAM Voltage 2,5V* Alle punkter med stjerne bak er passive, dette fordi jeg ikke har bruker definert noe som helst. Sannsynligheten for at det er noe fullstendig feil her er så absolutt til stede. Imidlertid, så er jeg dritredd for å gjøre noe feil. Dette med å regne ut Multiplieren vet jeg ikke hvordan man gjør. Som nevnt har jeg en 1,8GB P4 NW, og en minnebrikke fra komplett som heter DDR-DIMM PC2100 512MB DDR CL2.5 184-P (for DDR-PC266MHz) Håper fortsatt at noen gidder å knote med en amatør. På forhånd takk! Lenke til kommentar
dopus Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 du har satt bootrekkefølgen rett i bios da. Slik at den ikke prøver å boote fra noen andre disker? Bare en tanke jeg hadde..renger med at det er det første du sjekker:-D Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 13. april 2002 Forfatter Del Skrevet 13. april 2002 Det tror jeg skal være riktig satt. First boot Floppy Second boot HDD-0 Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 Så du har tatt en hdd med os fra en annen pc inn i den nye? Da må du formatere og legge inn OS på nytt. så enkelt er det. Lenke til kommentar
theplaya Skrevet 13. april 2002 Del Skrevet 13. april 2002 Grunnen til format C: på den nye er at det nye hovekortet trenger drivere, biosen trnger en update tenker jeg også. Hadde en nabo som prøvde a ta med seg hd`en fy **** jeg sleit, fikk det til måtte inst- linux på en egen partisjon for å fikse slik at windows startet så var det en del der også.... Er en grunn til at windows finner en del hardware, hva tror du skjer om du fjærner alt? for å sette inn nytt. tenk på BIL- tror du den vil starte helt uten videre med ny motor, må en del koblinger mellom dashbordet og motoren, samme som gjelder med software og hardware!!! Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 13. april 2002 Forfatter Del Skrevet 13. april 2002 Ja folkens, det ser dessverre slik ut. Det er ikke noe feil på maskinen. Det fikk jeg bekreftet nå etter å ha installert Win2K på en 10GB HD jeg hadde liggende. Det gikk smertefritt for seg. Jeg får sjekke ut litt backup stuff fra den originale HD`n før jeg begynner på marerittet med programinstallasjonen. Noe positivt kommer det ut av det, nemlig en HD som er "rein". Takker alle for bidragene så langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå