Asak Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Har nettopp kjøpt dette hovedkortet og en SATA disk, men klarer ikke å få installert OS og bootet fra denne disken. Er det noe jeg gjør feil i BIOS ? Noen som har erfaringer med dette kortet ? Det er jo 2 steder på kortet for tilkobling av SATA disker, og jeg trodde at den ene var for bruk til RAID, mens det andre settet var for bruk av SATA uten RAID, men er ikke sikker. Har nå installert OS på en vanlig disk og fikk ikke tak i SATA disken før jeg fikk installert drivere i Windows for den. Det fulgte ikke med noen diskett med drivere for SATA disken som kunne lastes i forbindelse med installasjon av OS, det er jeg vant til fra MSI kort der man skal installere disker i RAID f.eks. Setter pris på alle tips. Lenke til kommentar
audunr Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Det du trenger er vel drivere for SATA-kontrolleren, ikke disken. Så du må finne ut hvilken kontroller du bruker (du har to, skriver du), og drivere til denne. MVH Audun Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 (endret) Å nei å nei å nei. Får dette samme kortet i dag, og håpet det skulle gå like smertefritt som en kompis sitt MSI-kort. Blir nesten litt sinna hvis det ikke følger med en diskett med drivere. På "driver"linken hos Netshop (til Asus' hjemmesider) er det to forskjellige drivere. VIA VT6420 (VT8237) SATA RAID Driver Package Version 2.20D WHQL. 7,24MB Promise FastTrak 378 RAID Driver V1.00.1.37 for Windows 98SE/NT4/ME/2000/XP/2003 1,41MB Så det er vel den siste som skal brukes da. Må jo få plass på en diskett. Men der står det ikke noe om s-ata. Men så nye hk har vel ikke p-ata raid? Argh, jeg liker når de sender med en diskett som løser alt! EDIT: Denne filen lager en diskett iallfall. Får ikke sjekket før senere i dag om det er riktig for installering av os. http://www.asuscom.de/pub/ASUS/misc/ide/pd...raid_100137.zip Størrelse: 1.4 MB (1 445 460 byte) Endret 3. juni 2004 av bdd Lenke til kommentar
Asak Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 Å nei å nei å nei.Får dette samme kortet i dag, og håpet det skulle gå like smertefritt som en kompis sitt MSI-kort. Blir nesten litt sinna hvis det ikke følger med en diskett med drivere. På "driver"linken hos Netshop (til Asus' hjemmesider) er det to forskjellige drivere. VIA VT6420 (VT8237) SATA RAID Driver Package Version 2.20D WHQL. 7,24MB Promise FastTrak 378 RAID Driver V1.00.1.37 for Windows 98SE/NT4/ME/2000/XP/2003 1,41MB Så det er vel den siste som skal brukes da. Må jo få plass på en diskett. Men der står det ikke noe om s-ata. Men så nye hk har vel ikke p-ata raid? Argh, jeg liker når de sender med en diskett som løser alt! EDIT: Denne filen lager en diskett iallfall. Får ikke sjekket før senere i dag om det er riktig for installering av os. http://www.asuscom.de/pub/ASUS/misc/ide/pd...raid_100137.zip Størrelse: 1.4 MB (1 445 460 byte) Jeg er litt forvirret på dette fordi CD'en som følger med har drivere for både Promise FastTrak og VIA VT6420 (tror jeg). Mistenker at dette kan ha noe med at kortet har 2 sett med SATA tilkoblinger og i BIOS kan du også velge om du skal bruke SATA disken i RAID eller som IDE disk. Kanskje driverne på CD'en kan legges på en diskett og lastes under installasjon av OS, har ikke fått testet dette, bestilte forøvrig ingen diskett stasjon heller ! Fint hvis noen som har fått til dette knirkefritt lager en kort 'oppskrift' ? Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Som jeg sa så har Promise-driveren en funksjon som lager en diskett. Jeg går da utifra at det er denne som skal gi muligheten til å legge inn OS på en S-ATA disk. Asus kaller det RAID-drivere, men for Windows install "inngår" muligheten for S-ATA under RAID/SCSI uansett. Windows XP install, tar den imot "raid/scsi"-drivere fra CD egentlig?? I tilfelle teit å legge ved bare en CD da; er ikke alle som allerede har maskin til å lage disketten med... Lenke til kommentar
Asak Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 WinXP install tar ikke imot CD, den spurte etter diskettstasjon som jeg ikke har. Men jeg kan kanskje rappe en fra en annen PC Ellers fant jeg noe info hos Asus ang de 2 kontrollerne til SATA: The Promise 20378 RAID controller incorporated two Serial ATA and one parallel connectors with RAID 0, RAID 1 and RAID 0+1 functions while the VT8237 RAID controller provides another two Serial ATA connectors for RAID 0 and RAID 1 functions. The K8V is the ideal solution to enhance hard disk performance and data backup protection without the cost of add-on cards. Lenke til kommentar
Asak Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 Finnes en link her, har ikke fått lest alt, men det virket relevant ihvertfall. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Det tok meg flere timer i dag men nå er jeg da endelig ferdig med denne dritten (pardon my French). Det som er tingen, er å lage en "raid-driver-disk" med cd'en som følger med hk. Pass på at dette er til VIA-raid-saken, ikke Promise-raid-saken! Man må altså ha en pc oppe og gå for å få sin nye pc opp og gå Harddisken kobles så til VIA-kontakt nr 1. Hadde en del kræsj før alt gikk i orden, men nå til slutt ser det meget bra ut. Dårlig av ASUS ikke å legge ved diskett Men ååå så digg med Athlon 64 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå