skrotnisse Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Leide den i 4 dager. Det var en baystack 252 switch eller noe... Baystack 252 er en gammel HUB, ikke en Switch. Synes det var en stiv pris. Slitasje på det interne strømnettet høres ut som et svindelforsøk. Lenke til kommentar
skrotnisse Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Jeg trodde 3Com var blant de beste? Sorry, nettverk er ikke min sterkeste side, men hva mer skal en switch kunne gjøre enn denne som jeg linket til? Da tok du feil. 3com er etter min mening dyrt søppel (Man får mye billigere søppel av andre merker) Lenke til kommentar
Rufati Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Edit: Og "tøs": en 48 ports switch skulle ikke være så dyr som du sier. På Komplett koster den 6943 kroner: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123405&cks=PRL Det kommer vel helt an på hvilken switch du er ute etter. Din uttalelse er som å si at "en bil koster 100K", med referanse i Kia eller andre "billigmerker". Sitter selv på switcher som koster fra 500kr til 200000kr, sistnevnte en 8603 fra Nortel Networks. Hver til sitt bruk! Jeg trodde 3Com var blant de beste? Sorry, nettverk er ikke min sterkeste side, men hva mer skal en switch kunne gjøre enn denne som jeg linket til? En del faktisk. Sleng på et par porter Gibabit Uplink og du nærmer deg kjapt 20-40K,-. Om du i tillegg ønsker fiber forbindelse på svitsjen din øker prisen i 10.000 kroners klassen fort. Så kan du gjøre hele svisjen til Gibabit.. Det renner på Og når det kommer til fiber koster det masse bare for lysforsterkeren, om du skal over litt større avstander, that is. Lenke til kommentar
Jonah Hex Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 (endret) Jeg trodde 3Com var blant de beste? Sorry, nettverk er ikke min sterkeste side, men hva mer skal en switch kunne gjøre enn denne som jeg linket til? 3Com duger - igjen til sitt bruk! Man kan lett forsvare å bruke 25k på en switch til en bedrift når man trenger GB backbone, fibermoduler, rackmontering osb... Edit: Rufatis forklaring er bedre! OnTopic: Dersom noen hadde forlangt 600 kroner for strømslitasje hadde jeg blitt skikkelig forbanna, og motfakturert for stressbelastningen på sinnet mitt. Melder meg på listen med de som ønsker navnet på "firmaet" som driver slik bizniss. Det er vel ikke Kvalito-folka som er i gang igjen vel? Endret 3. juni 2004 av Jonah Hex Lenke til kommentar
Jazzcat Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Jeg har jobbet med Nortel(De som lager bla Baystack) produkter i snart 6 aar ,og " slitasje på det interne strømnettet" i en Baystack er bare vrøvl og oppspinn. Det viser bare hvor useriøse selskapet du har leid dette ifra er at de i det hele tatt tør komme noe slikt svada. Lenke til kommentar
shamanix Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Det er vel ikke Kvalito-folka som er i gang igjen vel? Det er nok det... Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Hehe, vi arrangerer dataparty her jeg bor. Vi har noen 24ports fiberswitcher som går til et backbone + faseskap... Har blitt brukt og leid bort dette en stund... Men den dagen vi tar penger for "slitasje" evt setter inn en telenor kvote på hvor mangen gb de som leier kan sende... Da skyter jeg meg selv...!? Hva de mener med indre slitasje kan jeg ikke skjønne, og hadde de prøvd seg med den på meg så kan jeg LOVE deg at de hadde fått gjennomgå... Det er helt utrolig hvordan enkelte folk utnytter folk som ikke vet... Lenke til kommentar
Griznah Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Angående dyrere switcher: det koster en del mer å ha managed switcher også. Lenke til kommentar
Roadrunner7 Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Edit: Og "tøs": en 48 ports switch skulle ikke være så dyr som du sier. På Komplett koster den 6943 kroner: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123405&cks=PRL Det kommer vel helt an på hvilken switch du er ute etter. Din uttalelse er som å si at "en bil koster 100K", med referanse i Kia eller andre "billigmerker". Sitter selv på switcher som koster fra 500kr til 200000kr, sistnevnte en 8603 fra Nortel Networks. Hver til sitt bruk! Jeg trodde 3Com var blant de beste? Sorry, nettverk er ikke min sterkeste side, men hva mer skal en switch kunne gjøre enn denne som jeg linket til? En del faktisk. Sleng på et par porter Gibabit Uplink og du nærmer deg kjapt 20-40K,-. Om du i tillegg ønsker fiber forbindelse på svitsjen din øker prisen i 10.000 kroners klassen fort. Så kan du gjøre hele svisjen til Gibabit.. Det renner på Og når det kommer til fiber koster det masse bare for lysforsterkeren, om du skal over litt større avstander, that is. Den har jo et par porter gigabit uplink, jo. Så Sleng på et par porter Gibabit Uplink og du nærmer deg kjapt 20-40K viser jo at du ikke engang har sett på specs til den 48 ports switchen jeg fant på Komplett til 6943 kroner. Så en trenger ikke punge ut med 20-40K for en slik switch. Og når det gjelder kvalitet: Den har tross alt livstidsgaranti. Så mitt poeng er at hvis du trenger en 48 ports switch, så holder trolig denne i lange baner. Selvsagt, hvis du trenger fiber forbindelse og andre ting, så koster det nok mer. Men det tviler jeg på at det var på den gamle switchen som trådstarter leide. Lenke til kommentar
JokerNord Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 For noe tull! Gå heller å kjøp deg en hub/switch neste gang. Anbefaler Jensen switcher, de er gode og billige. Lenke til kommentar
jornt Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Er vel litt forskjell på en helt ny Cisco (eller dyrere) switch med gigabit uplink porter, fiber og rams opp en hel haug med fancy specs - sammenlignet med en eldgammel HUB En ny 24-porters billig-switch til 1388,- har uansett bedre funksjonalitet/ytelse enn den gamle HUB'en, selv om HUB'en kanskje var en Rolls Royce og kosta mange titusener da den en gang i forrige årtusen var ny. Som Jonah Hex illustrerer, "en bil koster 100k med referanse i Kia eller andre billigmerker". Godt poeng, men det blir uansett ikke riktig å sammenligne prisen på en 70-modell Volvo med en splitter ny kakse-BMW, selv om Volvo'n var aldri så dyr og fin da den var ny.. Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Edit: Og "tøs": en 48 ports switch skulle ikke være så dyr som du sier. På Komplett koster den 6943 kroner: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123405&cks=PRL Det kommer vel helt an på hvilken switch du er ute etter. Din uttalelse er som å si at "en bil koster 100K", med referanse i Kia eller andre "billigmerker". Sitter selv på switcher som koster fra 500kr til 200000kr, sistnevnte en 8603 fra Nortel Networks. Hver til sitt bruk! Jeg trodde 3Com var blant de beste? Sorry, nettverk er ikke min sterkeste side, men hva mer skal en switch kunne gjøre enn denne som jeg linket til? 3com skal da være en av de beste.. Hvilken Switch koster 25k da ? Kan tenkes firmaet til "tøs" har en firmaavtale Men hvilket firma leide ut switch til trådstarter ?? jeg vil ha firamet i gapestokk... Slitasje på den indrestrømkretsen Du sliter ikke den indre strømkretsen... Du kan ødelegge, men ikke slite.. Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Er vel litt forskjell på en helt ny Cisco (eller dyrere) switch med gigabit uplink porter, fiber og rams opp en hel haug med fancy specs - sammenlignet med en eldgammel HUB En ny 24-porters billig-switch til 1388,- har uansett bedre funksjonalitet/ytelse enn den gamle HUB'en, selv om HUB'en kanskje var en Rolls Royce og kosta mange titusener da den en gang i forrige årtusen var ny. Som Jonah Hex illustrerer, "en bil koster 100k med referanse i Kia eller andre billigmerker". Godt poeng, men det blir uansett ikke riktig å sammenligne prisen på en 70-modell Volvo med en splitter ny kakse-BMW, selv om Volvo'n var aldri så dyr og fin da den var ny.. interessant at du bruker bil som eksempel.. Jeg går litt videre på teorien.. * Mercedes er en dyr bil med masse status og komfort, men kvalitet.. Nei... veltepetter og rustproblemer på nyere MBer.. * Japanskbil relativt billig bil med lite status & litt komfort (spørs på modell), kvalitet?? Ja.. Lenke til kommentar
bkvaloy Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 * Mercedes er en dyr bil med masse status og komfort, men kvalitet.. Nei... veltepetter og rustproblemer på nyere MBer.. * Japanskbil relativt billig bil med lite status & litt komfort (spørs på modell), kvalitet?? Ja.. Off topic: Enig med deg der... Untatt en ting: Veltepetter gjelder kun den første generasjon av A-klassen Lenke til kommentar
ChainDoG Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 så lenge det er spenning inn på en strømkrets, vil det være en belastning for komponentene... kan vel godt kalle det slitasje. men å forlange 600 kr for 4 dagers bruk er vel en real "overbelastning" lol Lenke til kommentar
xhilerate Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Det er stor forskjell på svitsjer. Til daglig jobber jeg med følgende svitsjer: BayStack 450, Passport 8610, Passport 7480 og Passport 15000. Passport 8610, 7480 og 15000 koster sånn ca. fra 500000 med diverse bestykning. CPU-kort til PP15000 ligger i 200000 kroners-klassen. En Baystack 450 er en enkel managed 24-porters svitsj av høy kvalitet. Kan også sette inn GigaBit. Passport 8610 er en layer-3 routing switch, mens 7480 og 15000 kalles multiservice switch. Disse tre siste har også routings-funksjonalitet. Herunder, ATM, FrameRelay, PPP, OSPF, RIP, BGP, mBGP, PNNI, MPLS, tusenvis av virtuelle routere på en maskin, STM-1, STM-4, STM-16, Ethernet (10/100/1000/10000), 2Mbit, og mye mer. Passport 8610 har opptil ca. 500 Gb svitsjing-kapasitet. Backplane på 7480 er 2x800 Mbit, mens 15000 har 40Gb. 7480 bruker 2 busser, mens 15k har fabric. Det finnes også Passport 20000 (20k). Backplane-kapasitet opptil 140Gb. Så, hvor mye du må betale for en svitsj avhenger av hvilken type svitsj det er. -xhilerate- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå