Gå til innhold

Hva er din oppetid?


Anbefalte innlegg

Nei du har helt rett. Har selv rullet ut fc 1 og 2 på en del bokser, og ja dette er hobbydistroer. Men med litt tilmekking fungerer de fint. Problemet er at denne tilmekkingen er avhengig av at jeg og et par andre kan sakene sine.

 

<reklame>

Admin-script ser heldigvis ut til å forenkle administrasjonen sterkt! Dette verktøyet burde vært standard...

</reklame>

 

Det er akkurat dette som gjør at enterprise-markedet har vært lite villige til å satse på Linux - hittill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

server #1

 23:07:14 up 84 days,  9:29,  1 user,  load average: 0.00, 0.00, 0.00

 

server #2

 22:05:05 up 3 days,  5:36,  2 users,  load average: 0.00, 0.00, 0.00

 

server #3

 11:12pm  up 422 days, 13:52,  3 users,  load average: 0.25, 0.27, 0.27

 

hm, kun den første er hos meg ;) hadde flere.. men de er nede atm.

Lenke til kommentar
Var en sak i forumet her for et par år siden, med et firma som kasta endel gammelt utstyr de hadde stående i kjeller'n. Etterpå gikk hele nettverket ned. Viste seg at en av maskinene de kasta var en UNIX-maskin som hadde stått med DHCP'en. Personen som hadde satt opp den server'n slutta 7 år tidligere......

 

!NB!

kan vell ikke si for sikkert om det stemmer / at jeg husker feil / dette kan vere noe jeg har lest en eller annen plass/ andre ting som ikke stemmer / men mener at dette stemmer men husker ikke helt nøyaktig !NB!

 

på en Vgs skole som en kompis av meg var Admin lærling skulle di lete opp none servere eller legge nye kabler ..

i vertfall av en eller annen grunn begynte di og følge kablene etter veggene.

 

dette resulterte i at kablene sluttet i en vegg og kom ikke ut på andre sidne

 

når di studerte veggen viste det seg at det måtte vere et lite rom (i vertfall mulighet for det)

 

men ingen skjønte hvorfår Tp kabelen sluttet der (ikke en gang hoved Admin)

 

resultatet var at etter hvert fant di ut at det surret en eller annen server inne i veggen

husker ikke hvordan di fant det ut for di rev aldrig opp veggen . så det er enda en sever som surrer der :thumbup:

 

hoved admin hadde vist hvert ansat i 3-4 år

Lenke til kommentar
Kan dere som har så utrolige oppetider fortelle meg hvor mye det koster å ha serverene på en hel måned? Det er vel ikke foreldrene deres som betaler hele den regningen ( hvis dere bor hjemme)?

En relativt gammel maskin har kanskje en strømforsyning på 200 W. I realiteten vil den alltid bruke mindre enn det, men la oss nå regne med 200 W for å være på den sikre siden:

Jeg _HATER_ begrepet kWh (kilowatt-time), men skal bruke det her for enkelhetens skyld.

På 5 timer har maskinen brukt 1 kWh. Et tilfeldig valgt kraftselskap som har priser som ligger omtrent mitt på treet, tar 31,85 øre/kWh - altså 0,3185 kr/kWh.

I et år er det 8760 timer. En maskin som i dette eksempelet benytter da altså 8760/5 = 1752 kWh.

Prisen av dette er 0,3185*1752=558,01 kr.

558 kroner per år er ikke så veldig masse penger. Dessuten må de fleste nordmenn varme opp huset sitt minst 6 måneder i året. Så lenge man må varme opp huset, er energien datamaskinen bruker nyttig, da den bidrar til oppvarmingen på samme måte som en ovn. I rommet man har datamaskinen, vil man da skru ned ovnene bittelitt i vinterhalvåret, fordi det blir for varmt. Det reduserte effektforbruket til ovnene opphever i bunn og grunn datamaskinens forbruk.

Grovt regnet kan vi dermed dele de 558 kronene på to (og få 279 kr), da det kun er i sommerhalvåret at maskinens effektforbruk er bortsløst.

 

Edit: Leif.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Maskinene produserer varme, så vi ligger på samme strømforbruk ved å slå av alt av elektriske ovner :p

Du benytter deg av det trikset du også?

 

Har en varmovn på rommet, men har aldri brukt den - den har ikke vært nødvendig :D (+ at jeg må trekke ut alt annet for ellers så kommer den til å stå på en skjøtepadde...)

 

En server/ruter+en desktop + en laptop gir meg mer enn nok varme i vinterhalvåret. ;)

Lenke til kommentar
Maskinene produserer varme, så vi ligger på samme strømforbruk ved å slå av alt av elektriske ovner :p

Du benytter deg av det trikset du også?

 

Har en varmovn på rommet, men har aldri brukt den - den har ikke vært nødvendig :D (+ at jeg må trekke ut alt annet for ellers så kommer den til å stå på en skjøtepadde...)

 

En server/ruter+en desktop + en laptop gir meg mer enn nok varme i vinterhalvåret. ;)

Jeg har 7 pcer på rommet mitt, og de varmer godt - uansett hvor kaldt det er ute så har jeg alltid det godt og varmt. Må alltid ha døra til gangen åpen hvis ikke steiker jeg her inne...

 

For morroskyld kan jeg liste dem. Pcene på rommet er:

  • Aiax - Workstation
  • Alfons - Server
  • Acona - server
  • Antec - Laptopen min
  • Mac G5en - til videoredigering
  • Den gamle workstationen (første PC som bruker Windows av disse)
  • Laptopen til Pappa (andre maskina med Windows)
  • + (en Alfons klon, ubrukt, men tar opp plass)

Og de produserer god varme! (alle står ikke på - på likt. Selv om jeg på det meste har hatt 5 av dem på samtidig. -- Når jeg inviterer til LAN blir det selvf. flere pcer og mer varme ;)

 

Oppetiden pleier da å bli ødelagt av Mamma som kutter strømmen fra sikringskapet når vi ikke vil legge oss kl 1.... Slem, slem mamma.

Lenke til kommentar
Maskinene produserer varme, så vi ligger på samme strømforbruk ved å slå av alt av elektriske ovner :p

Du benytter deg av det trikset du også?

 

Har en varmovn på rommet, men har aldri brukt den - den har ikke vært nødvendig :D (+ at jeg må trekke ut alt annet for ellers så kommer den til å stå på en skjøtepadde...)

 

En server/ruter+en desktop + en laptop gir meg mer enn nok varme i vinterhalvåret. ;)

Jeg har 7 pcer på rommet mitt, og de varmer godt - uansett hvor kaldt det er ute så har jeg alltid det godt og varmt. Må alltid ha døra til gangen åpen hvis ikke steiker jeg her inne...

 

For morroskyld kan jeg liste dem. Pcene på rommet er:

  • Aiax - Workstation
  • Alfons - Server
  • Acona - server
  • Antec - Laptopen min
  • Mac G5en - til videoredigering
  • Den gamle workstationen (første PC som bruker Windows av disse)
  • Laptopen til Pappa (andre maskina med Windows)
  • + (en Alfons klon, ubrukt, men tar opp plass)

Og de produserer god varme! (alle står ikke på - på likt. Selv om jeg på det meste har hatt 5 av dem på samtidig. -- Når jeg inviterer til LAN blir det selvf. flere pcer og mer varme ;)

 

Oppetiden pleier da å bli ødelagt av Mamma som kutter strømmen fra sikringskapet når vi ikke vil legge oss kl 1.... Slem, slem mamma.

høres kjent ut :D

 

(hive seg over tastaturet og skrive "sync" før hun rekker å gjøre det...)

 

Her er stort sett (i sommerhalvåret kun to maskiner som står på - de to øverste):

 

- smoothwall: 200 mhz isdn-kortet mitt :D

- "kyrre": Arbeidsstasjonen

- "kyrrelaptop": sier seg selv. Den kjappeste maskinen :)

- "familiepc"

Og de som ikke er koplet til for øyblikket:

 

- en 90 mhz smoothwall

- en ca, 160 mhz apache/vsftp server jeg satte opp til en venn av en venn av meg (i fjor høst). Han ville egentlig ha en CS-server, men maskina var litt svak. Det ble da altså en internett server isteden. Resultat - maskina har stått her siden.

 

Vurderer å gi et ultimatum: Hent boksen eller glem å få den igjen!

- En 300 mhz laptop som er temmelig herpa...

 

Alle disse kjører linux. (den nye laptopen har en partisjon som heter "CS" i grub. Den har kun XP, CS, opera, og antivirus installert, men det likevel SVÆRT trangt på den stakkars 5 GB partisjonen. Så trangt at jeg sleit med å oppgradere CS til 1.6... Ikke vært i bruk på... lenge. et par-tre måneder...)

 

I tilleg til DET er det:

-en PDA med 1 MB ram/lagring soim kjører DOS og har pcmcia slot :D

-en psion revo 16 MB (digg sak. Noen som har noen erfaring med psilin?)

har sikkert en oppetid på... Lenge. Et år?

- En annen, ødelagt psion. Den ble overkjørt av en bil en gang...

-en 386 med 8 MB ram og win3.11 (3.1 var MYE raskere. Lærte dog at det å rydde opp i windows-mappa er dumt, selv om det er lite diskplass... Lærte masse DOS da :D)

 

Det skulle vel sånn ca. være det.

 

Epoc er et stabilt OS!

Lenke til kommentar
Velmont: Hvordan klarer du å sove med all den viftelyden?

På natta står de to serverene på. - Den nye bråker en del mer enn den gamle, men jeg har satt dem på noe mykt så det er ikke så mye vibrasjoner. - Ellers så sitter jeg oppe så lenge på natta til jeg seiler om og detter ned på senga mi (denne pcen er ca 5cm fra senga :p)

 

Eller, når jeg får lagt inn Arch på laptopen (har Gentoo nå) så kan jeg ligge i senga og bruke den heller (ettersom den er raskere osv :] - må bare forwarde lyd-tilkoblingen til den store maskina med surround og skikkelig lyd ;))

Lenke til kommentar
Forwarde lyd? Hvordan? Lydserver (som artsd eller den-greia-til-gnome-jeg-ikke-aner-hva-heter)?

 

Mvh. offtoppic-trollet :D

Lydserverene er satt opp til å ha en "server"-"client" interface selv på din egen maskin! Selv om den sender til Localhost da via porten.

 

Derfor er de (jeg kjenner til iaff) bygget i grunnen til at du kan forwarde lyd ifra en annen pc til en "lydserver".. :)

 

Jeg bruker vel.. Hmmms.. esd osv. - Vel, jeg finner utav hvilken jeg skal bruke senere. Kanskje Gnome har en egen, da bruker jeg den siden jeg må jo ha Gnome inn på laptopen også ;)

 

Men nå må Offtopic trollet slutte å trolle - selv om dette er en tråd uten mye vits, og vi har gidd den mer innhold nå :) (finnes allerede uptime tråder - og det er lite vits egentlig i å si uptimen, bedre med -> hvordan få god uptime. Hva gjør du? Blablal, sånne diskusjoner som vi omtrent har nå :p)

Lenke til kommentar
Forwarde lyd? Hvordan? Lydserver (som artsd eller den-greia-til-gnome-jeg-ikke-aner-hva-heter)?

 

Mvh. offtoppic-trollet :D

Lydserverene er satt opp til å ha en "server"-"client" interface selv på din egen maskin! Selv om den sender til Localhost da via porten.

 

Derfor er de (jeg kjenner til iaff) bygget i grunnen til at du kan forwarde lyd ifra en annen pc til en "lydserver".. :)

 

Jeg bruker vel.. Hmmms.. esd osv. - Vel, jeg finner utav hvilken jeg skal bruke senere. Kanskje Gnome har en egen, da bruker jeg den siden jeg må jo ha Gnome inn på laptopen også ;)

 

Men nå må Offtopic trollet slutte å trolle - selv om dette er en tråd uten mye vits, og vi har gidd den mer innhold nå :) (finnes allerede uptime tråder - og det er lite vits egentlig i å si uptimen, bedre med -> hvordan få god uptime. Hva gjør du? Blablal, sånne diskusjoner som vi omtrent har nå :p)

Hmm... Hørtes smart ut til tynnklienter. Men ikke faen om jeg skal løfte en finger for å få de interne høytalerene på tynnklientene til å virke...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...