Gå til innhold

Forskjell på linje-innganger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Somregel er det bare navnet som er forksjellig, så man skal klare å se forskjell. Har du en inngang som heter 'phono/turntable' så er det noe annet, den inngangen er somregel lyden litt høyere, siden det er litt annen lyd i vinyl. (Noen ganger er også 'tape' inngangen også satt litt høyere)

Lenke til kommentar
Er det egentlig noe forskjell på vanlige linjeinnganger (f.eks på CD og Videoinngang) på stereoforsterkere? Eller det bare navnet som er forskjell?

Det er stor forskjell i hvor kraftig signalet er, en minidisk spiller gir lite utsignal mens en stasjonær cd spiller gir en god del mer.

Lenke til kommentar

En cdstasjon til et Stereo"rack" har sjeldent en forsterker i seg selv, siden den da skal kobles til en forsterker, det er derfor det heter 'line-out/line-in'. Men f.eks. en discman har somregel en 'line-out' og 'headphones'. Da er det en liten forsterker med regulerbar styrke på 'headphones' mens da 'line-out' brukes på 'line-in' på en forsterker.

Det er ikke noe forskjell på aux/video/tv/cd/dvd/md.

Lenke til kommentar

på "ordentlige" forsterkere. Altså litt dyrere saker. Så står det bare line. Ikke noe cd, tape1 tape2 etc. Og man skaffer seg som regel egent platespiller forsterker enhet. (husker ikke hva det heter sånn helt korrekt nå).

Men phono er eneste inngangen som skiller seg fra line.

Lenke til kommentar
på "ordentlige" forsterkere. Altså litt dyrere saker. Så står det bare line. Ikke noe cd, tape1 tape2 etc. Og man skaffer seg som regel egent platespiller forsterker enhet. (husker ikke hva det heter sånn helt korrekt nå).

Har forsterker til 10000 som det står tape, cd, tv-in osv på. Da er vel denne billig da. :roll:

Jeje, en slik phono-preamp kalles gjerne riaa-boks

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen forsterkere har en bedre tilkoblingsdel til CD (siden denne brukes mest). Dette kan være i form av forgylte kontakter, og evt. XLR kontakter...

Men hvis alt ser likt ut bak, er det nok likt på innsiden også.

En del andre forsterke jeg har sett har mulighet for å dirigere om signaler. Særlig gjelder dette digital signaler, men det var ikke spørsmålet her.

Lenke til kommentar

Har forsterker til 10000 som det står tape, cd, tv-in osv på. Da er vel denne billig da. :roll:

Min forsterker har video1, video2, video3, line1, line2 osv osv...

Så gir man dem selv navn (f.eks. DVD, LD, TV osv...).

Lenke til kommentar

Min forsterker har video1, video2, video3, line1, line2 osv osv...

Så gir man dem selv navn (f.eks. DVD, LD, TV osv...).

ok. ja det har min og når jeg tenker over det..

Lenke til kommentar

Cheesus - are U for real ?

Har vel ikke noe å si hva som står der, er samme inngangene hele veien, men er rimelig praktisk å merke inngangene når man skal skifte da. Jeg har en Thule til 25 laken og den har svimlende 6 innganger som er merket. Vil fortsatt påstå at den er en "ordentlig" forsterker. :cry:

Lenke til kommentar
Er det egentlig noe forskjell på vanlige linjeinnganger (f.eks på CD og Videoinngang) på stereoforsterkere? Eller det bare navnet som er forskjell?
I utgangspunktet er alle utenom platespillerkontakten like, 1V peak og 600Ohm hvis jeg ikke husker feil?

MEN: Hvis du har en gammel forsterker vil det kanskje være mer forsterkning på 'Tape' inngangen, men da må vi tilbake til begynnelsen '70 tallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...