Gå til innhold

Z2 driftssikkerhet

Anbefalte innlegg

Jeg har kikket litt rundt på kamera med endel zoom (6x og oppover),og så langt er jeg veldig fristet av Minolta Z2. Dette har rask atuofokus, og raskt LCD display, + manuelle instillinger osv.

Men det alle anmeldere er skeptiske til er byggekvaliteten, og da spesielt den spesielle "switch finderen", mekanikken som switcher fra LCD til søker.

Finnes det noen med erfaring med dette kameraet som kan fortelle om de har hatt problemer med at switch selectoren setter seg fast. Det virker som om dette var et problem på Z1, men jeg leste et sted (finner det ikke igjen nå ) at dette var forbedret på Z2. Noe annet som mange har påpekt er "lens rattle" (løs linse??). Er dette et problem eller er anmelderne pripne?

Dersom noen fraråder meg å kjøpe Minolta Z2, hvilket kamera anbefales da med tilsvarende pris og spesifikasjoner ? Jeg har prøvd Olympus C-750, men etter å ha prøvd Z2 med 60 fps LCD og superrask autofokus, virket dette litt hakkete og tregt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når det gjelder lens rattle så var dette noe jeg hele tiden hørte var en lett måte å teste kameraet på, var linsedelen løs, så burde man ikke satse på dette.men jeg gjorde det alikavel, og det kameraet jeg hadde (c4040) tok helt fantastiske bilder, selv med en "løs"linse

Lenke til kommentar

Vel, jeg har hatt Z2 i to måneder nå, bruker det hver dag og har tatt ca. 2000 bilder. Det henger rundt halsen når jeg sykler og ligger i lommen når det regner. Alt er vel med kameraet og jeg er fornøyd, greie bilder, lett å stille inn/ om, svært raskt.

Ingen problemer med "switch- finder" foreløbig. Og, ja, det er slark i linsen, vet ikke hvorfor, men det har ikke gitt meg noen problemer.

Utseendet vil man enten like eller ikke like. Jeg liker det og finner det funksjonelt. Kameraet passer min fotograferingsstil (bruker ikke LCD- skjermen)...

Terje

Endret av ulv20
Lenke til kommentar

På endel kamera SKAL det være slark i linsen. På alle zoom-kameraene til Olympus er det slik, og produsenten sier det skal være sånn. Minolta-kameraene Z1/Z2 har vel omtrent samme linsen (?) og jeg regner med det skal være sånn der også..

Uansett bør du sette en adapter utenpå, med et UV-filter for å beskytte linsen, og da vil du ikke lenger merke slarken.

Lenke til kommentar
På endel kamera SKAL det være slark i linsen. På alle zoom-kameraene til Olympus er det slik, og produsenten sier det skal være sånn. Minolta-kameraene Z1/Z2 har vel omtrent samme linsen (?) og jeg regner med det skal være sånn der også..

Stemmer dette med "slarket", dette er konstruksjonen som krever "slark", og det er ingen "mangel" eller "svakhet".

Lenke til kommentar

Heisan

Du kan trygt gå til anskaffelse av Z2.

Jeg har hatt dette i 2 mnd nå og er strålende fornøyd.;

switch finderen: Denne fungerer helt perfekt. Bruker stort sett LCD-en og en sjelden gang i sterkt solskinn switcher jeg over til søkeren.

Rattle Lins: Denne skal være litt "løs" Har hørt fra både Minolta og Olympus at det er fordi pga hastigheten på zooming og autofokusen. Det står ihvertfall på Minolta sine sider....

Forøvrig er kameraet supert og lynraskt til å fokusere. Også svært rask oppstart.

Kvaliteten på kamerahuset kan virke noe "billig", men om 3-4 år er det sikkert kommet noe enda bedre, raskere, osv.osv. slik at levetiden på digtalkameraer er ikke som de gamle speilrefleksene på 70-tallet.

Nei, kjøp kameraet og nyt bildene.

Tom

Lenke til kommentar

Enda en fornøyd Z2 eier her.

Ja, linsa virker "slarkete" men det har overhodet ingen innvirkning på bildekvaliteten med mindre du hopper opp og ned mens du tar bilder ;)

Switch finderen fungerer så langt smertefritt men den er jo mekanisk og derfor en av de mest utsatte delene på kameraet. Men som TomSchr sa: Digitalkameraer har begrenset levetid, og innen du får mekanisk slitasje er det antakelig tid for å kjøpe nytt kamera uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...