Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vpn... er det mulig ?

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat tenkte vi skulle prøve å sette opp en vpn-connection...

1. er dette mulig? begge sitter med vanlig adsl og winxp

2. i såfall hvordann??

hvis noen kunne svart meg her så ville det vært meget generøst... :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det er mulig (så fremt ikke noe blokkeres i modem/router).

2. XP støtter VPN server med kun EN klient tilkoblet, så det går fint med dere 2. Skal dere ha flere må du ha Windows 2000 Server eller bedre (eller 3dje parts produkt. WinGate VPN f.eks)

Server:

- Åpne Nettverkstilkoblinger mappen

- Trykk "Opprette ny tilkobling" i menyen til venstre (Eller fil->Ny tilkobling)

- Neste...

- Opprette en avansert tilkobling. Neste...

- Godta innkommende tilkoblinger. Neste...

- Neste... (trenger ikke krysse av noen enheter for innkommende tilkoblinger)

- Tillat Virtuelle private koblinger. Neste...

- Opprett en bruker+passord som du gir til kompisen din(klienten). Neste...

- Neste... (evt velg protokoller som skal være tilgjengelig først...)

- Fullfør

Klient:

- Åpne Nettverkstilkoblinger mappen

- Trykk "Opprette ny tilkobling" i menyen til venstre (Eller fil->Ny tilkobling)

- Neste...

- Koble til nettverket på min arbeidsplass. Neste...

- Virtuell privat nettverkstilkobling (VPN). Neste...

- Skriv inn et eller annet beskrivende navn du vil ha. Neste...

- Skriv inn IP på servern. Neste...

- Neste... (smartkort greie... tviler på at noen trenger det)

- Neste... (eller kryss av for at alle som bruker din maskin skal ha tilgang til VPNen)

- Fullfør

Så er det bare for servern å aktivere VPN servern sin. Ligger på Nettverkstilkoblinger mappen. Klienten finner også sitt snarveis ikon på Nettverkskoblinger mappen.

NB. Dersom dere tenkte dere VPN for spilling så regn med at ikke alle spill virker. VPN spesifikasjonene sier at broadcasts ikke skal videresendes over VPN tilkoblingen. Broadcasts brukes av spillservern til å sende melding til hele nettverket om at "her har jeg et spill kjørende og venter på klienter!".

Man kan evt koble til direkte med IP'en om spillet støtter det.

-Wolf5

Lenke til kommentar
NB. Dersom dere tenkte dere VPN for spilling så regn med at ikke alle spill virker. VPN spesifikasjonene sier at broadcasts ikke skal videresendes over VPN tilkoblingen. Broadcasts brukes av spillservern til å sende melding til hele nettverket om at "her har jeg et spill kjørende og venter på klienter!".

Man kan evt koble til direkte med IP'en om spillet støtter det.

Men det finnes mer avanserte VPN-tilkoblinger som tar seg av dette, eller har jeg misforstått heeeelt? Mener jeg har vært borti det før affal...

Lenke til kommentar

Ja det er noen som lager VPN løsninger utenfor standarden. WinGate VPN er en av dem.

Der skal man kunne sette opp broadcast porter som skal videreformidles til alle VPN klienter.

Det med blokkering av broadcasts er sikkerhetsrelatert. Nøyaktig hva vet jeg ikke.

Jeg har utforsket det mye før. Fikk aldri WinGate VPN til å virke skikkelig på min maskin. Vet ikke hvorfor, men den hadde vært bra om den virket for meg.

Har også lekt meg med FreeBSD VPN med script for videresending av broadcast. Kanskje jeg prøver det igjen en dag. Det ultimate målet var å få et "ekte" LAN over internett mellom venner for å spille diverse spill.

Microsoft sin VPN har ihvertfall null støtte for broadcast. Kanskje det finnes 3dje parts verktøy som hugger seg inn og tilbyr dette oppå.

Blokkering av broadcast gjelder også routere. Tror VPN blir sammenliknet med routere sikkerhetsmessig. Dersom routere tillot broadcast forwarding og dette var slått på, så ville det blitt rimelig heftig trafikk på nettet.

Om det er noen som har fått til et skikkelig VPN "LAN" så håper jeg de svarer på denne tråden med ALLE DETALJER! :) Det hadde vært konge å få det skikkelig til.

-Wolf5

Lenke til kommentar

Men det finnes jo flere routere som har innebygget VPN-muligheter. Dem burde jo være såpass gjennomført at dem slapp gjennom broadcasts. Eller?

Nå kan man riktignok i de fleste spill bare plotte inn ip'en. Men slik som WindowsFilesharing vil ikke komme opp automatisk i Mine Nettverkssteder f.eks.?

Endret av jallakim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...