Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er denne forsterkeren og subwooferen bra?


Anbefalte innlegg

Jalla, tror ikke gutten er _helt_ klar for RE enda ;)

Hvis du vil ned i pris, er uansett denne butikken latterlig billig... Dårlig med suber for øyeblikket, men send de en mail, så får du helt sikkert ett bra tilbud :thumbup:

 

Edit, nå har de fått lagt opp subene også ;)

Endret av Dirty^Dog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jalla, tror ikke gutten er _helt_ klar for RE enda ;)

Jasså, hehe , har du ikke tro på at han takler trøkket, hehe :p

12" Punch P3 virker jo som et gullkjøp. Synd de ikke har JL subber også og ikke bare ampene...

 

XXX serien til RE er nok en sterk utfordrer til det meste vil jeg tro.

XBL^2 teknologien medfører en syk lineær slaglengde, og elementene har en rating på 2500W. Ikke koster de skjorta heller... Realtivt sett...

Er nok hakket bedre enn JLxW7 på SQ, siden det egentlig er SPL suber, noe som gjenspeiler seg i tibakemeldingene om disse på bl.a forum i USA.

 

Og når du trenker på at en 12W7 koster rundt 12 - 13 laken så hadde ikke jeg vært i tvil...

Lenke til kommentar

Jeg vil ha noe med trøkk i. Masse bass :p , men må jo selvsagt spille litt rent også da. Kommer jo til å spille lavt også, kan jo ikke spille høyt hele tiden.

 

Hvis jeg hadde tatt den dynabel forsterkeren som gir 530 rms watt.. Spiller ikke det innmari bra? Hvilken sub hadde dere anbefalt da?

 

Kassa skal stå inni en bil med lukket bagasjerom, må jeg ikke ha røret fra hatthylla ned i kassa da?

 

Også er det farlig om jeg legger forsterkeren inni kassa ?

Endret av Christer1
Lenke til kommentar

Vil du ha trøkk, så gå for RE suben. Den har fått masse skryt i USA der den har blitt mest solgt. Sjekk forumet på sounddomain.com.

 

Her vil nok DynaBel forsterkeren stortrives og ha masse kraft til å drive suben, selv i 8 Ohm.

 

IKKE ha rør ned i kassa, da blir den ikke lukket men porta, noe som er en heeelt annen greie. Gjør som forklart tidligere med hull i hattehylla. Mye bedre resultat.

Lyd er bølger og må bølgene transporteres gjennom et rør vil du få en forvrengning av lyden som ikke vil være heldig for gjengivelsen. Røret du snakker om blir rett og slett for langt.

 

Ikke ha forsterkern i kassa! Damn :D Men bra at du spør :) bedre det enn å få en svidd sub og amp :) Monter forsterkeren på ei treplate som skrus in i karosseriet vha, f.eks gjenga popnagler som festes i eksisterende hull i karosseriet eller hull du borer selv. Ikke la det være kontakt mellom forsterkerchassis og karosseri!

 

Bruk minst 35mm2 strøm og jordingskabel og 100A sikring, speak-on plugg, og

12mm2 høyttalerkabler til suben.

 

Bygg kassa av MDF>=22mm, sett sammen med 60mm*4mm selvborende listeskruer og polyuretan trelim, forboring med 2.5mm bor. skru i hjørnene og hver 4 cm. Klamp til om MDF platene med treplater og skrutvinge før skruing for å ungå oppsprekking.

 

Gidder ikke skrive mer, hehe. Trening nå.

 

Schallaich :D

Lenke til kommentar
Vil du ha trøkk, så gå for RE suben. Den har fått masse skryt i USA der den har blitt mest solgt. Sjekk forumet på sounddomain.com.

 

Her vil nok DynaBel forsterkeren stortrives og ha masse kraft til å drive suben, selv i 8 Ohm.

 

IKKE ha rør ned i kassa, da blir den ikke lukket men porta, noe som er en heeelt annen greie. Gjør som forklart tidligere med hull i hattehylla. Mye bedre resultat.

Lyd er bølger og må bølgene transporteres gjennom et rør vil du få en forvrengning av lyden som ikke vil være heldig for gjengivelsen. Røret du snakker om blir rett og slett for langt.

 

Ikke ha forsterkern i kassa! Damn :D Men bra at du spør :) bedre det enn å få en svidd sub og amp :) Monter forsterkeren på ei treplate som skrus in i karosseriet vha, f.eks gjenga popnagler som festes i eksisterende hull i karosseriet eller hull du borer selv. Ikke la det være kontakt mellom forsterkerchassis og karosseri!

 

Bruk minst 35mm2 strøm og jordingskabel og 100A sikring, speak-on plugg, og

12mm2 høyttalerkabler til suben.

 

Bygg kassa av MDF>=22mm, sett sammen med 60mm*4mm selvborende listeskruer og polyuretan trelim, forboring med 2.5mm bor. skru i hjørnene og hver 4 cm. Klamp til om MDF platene med treplater og skrutvinge før skruing for å ungå oppsprekking.

 

Gidder ikke skrive mer, hehe. Trening nå.

 

Schallaich :D

Resonant Engineering RE ? Er ikke den veldig dyr :hmm: ? Men den så veldig bra ut :p

 

kassa er bygget av spoonplater, eller hvordan det nå skrives. Går vel greit det ?

 

 

Denne da? Koster ikke allverden, også står det at den skal tåle 750 rms watt og da tåler den dynabel forsterkern på 530 rms watt brokoblet. ? eller ?

 

Tror den RE blir for dyr :p

Lenke til kommentar

Resonant Enginering RE 12" koster £99, noe som med dagens kurs blir kr. 1352.

Tilbudsprisen p denne er for øyeblikket £99 her.

Send en mail til Glenn hos Musical Transparency og hør om du kan få ei pakke bestående av en sub og en anbefalt forsterker. Ellers vil nok BF1702 dra denne suben fint i 8 Ohm. Er du usikker på dette så ring Eltek og spør. Skulle du få lyst på enda mere skyv så greier BF1702 finfint å dra to suber kobla opp til 4 ohm.

En annen mulighet er jo RE SE, men 12" den koster 2950, og krever mer pulver i forsterkeren. En BF4501 på en SE ville helt enkelt vært værst, men spørs om det blir for dyrt.

 

Hvor mange liter er kassa di forresten, og er den lukka?

 

Vet at enkelte som har BMW med tett bakvegg har skjært hull i denne, forsterket området rundt hullet og skrudd fast suben med membranen mot kupeen. Dette er ganske enkelt rått! Og kjerra kommer jo til å bli kjørt til den står, du kommer ikke til å selge den med det første eller?

 

Du kan jo høre med Glenn om en RE RE 12" egner seg i et infinite baffle oppsett.

Mannen er engasjert og har peiling så det holder.

 

God morgen forresten *gjeeesp*

 

Bare en tanke ;)

Lenke til kommentar
Resonant Enginering RE 12" koster £99, noe som med dagens kurs blir kr. 1352.

Tilbudsprisen p denne er for øyeblikket £99 her.

Send en mail til Glenn hos Musical Transparency og hør om du kan få ei pakke bestående av en sub og en anbefalt forsterker. Ellers vil nok BF1702 dra denne suben fint i 8 Ohm. Er du usikker på dette så ring Eltek og spør. Skulle du få lyst på enda mere skyv så greier BF1702 finfint å dra to suber kobla opp til 4 ohm.

En annen mulighet er jo RE SE, men 12" den koster 2950, og krever mer pulver i forsterkeren. En BF4501 på en SE ville helt enkelt vært værst, men spørs om det blir for dyrt.

 

Hvor mange liter er kassa di forresten, og er den lukka?

 

Vet at enkelte som har BMW med tett bakvegg har skjært hull i denne, forsterket området rundt hullet og skrudd fast suben med membranen mot kupeen. Dette er ganske enkelt rått! Og kjerra kommer jo til å bli kjørt til den står, du kommer ikke til å selge den med det første eller?

 

Du kan jo høre med Glenn om en RE RE 12" egner seg i et infinite baffle oppsett.

Mannen er engasjert og har peiling så det holder.

 

God morgen forresten *gjeeesp*

 

Bare en tanke ;)

Hvorfor er egentlig den RE så bra? Den så veldig bra ut, men står jo: 175wrms power handling .. Dynabelforsterkeren driver jo 530 watt rms. Blir den ikke ødelagt da?

 

Er litt usikker på hvor mange liter det er i kassa. Husker ikke hvordan jeg regner det ut. også er den litt skrå.

 

Nei skal ikke selge bilen med det første :p Må rydde i en garasje vi har, også blir den stående der til jeg blir 18. Har jo nettopp fått bilen, hehe :p

 

Kassa er heller ikke ferdig bygget enda. Holder på med den. Har skrudd sammen hele kassa da, mangler bakdelen, hull (må kjøpe elementet først) og trekk rundt ;)

 

Mål av kassa inni:

 

Høyde 35 cm

Lengde 51 cm

Dybde 29 cm i toppen, 35 i bunn.

 

Vet du åssen du regner ut volumet :p ? Jeg har helt glemt det. Også vet jeg ikke siden den er litt skrå som du ser

Endret av Christer1
Lenke til kommentar

Volumet til kassa blir 57,12 L med de oppgitte målene. Pythagoras er din venn ;)

 

Hør med den du kjøper elementet av om hvor stor kassa bør være, det er ikke bare å bygge ei kasse og smelle inn et element.

Kanhende du må korte inn slik at det istedet for 51 cm blir ~35 cm også der. Da får du 39,2L noe som vil være et bedre generelt volum for den type element du skal ha. Skal du dempe kassa med kunstfiber eller ull så vil det også påvirke hvordan elementet oppfatter kassevolumet.

 

Hvorfor RE er bra? Det er rett og slett veldig bra produkter. Av det jeg har sett av kommenterer og anmeldelser av disse så er det bare skryt å finne.

 

Merket er nytt i Norge (og resten av verden også forøvrig) men har høstet mange lovord for sine produkter. Soundstream som også føres av MT er også meget interessante elementer. Tror det er disse to merkene som gir mest for pengene i dag.

Merk: Min ydmyke mening!

 

En overdimensjonert forsterker er helt topp det. Da slipper du å bekymre deg for at den ikke har kontroll på elementet, og får du lyst på et element til så er det nada problema med power. Du får imidlertid ikke 530W ut av den koblet i 8 ohm, noe som må gjøres med den forsterkeren (ikke stabil i 2 ohm) mot RE elementet, men det fører bare til enda større kontroll over elementet :thumbup: Husk, dette er en dvc 4ohms sub, noe som vil si at den kan kun kobles i 8 og 2 ohm. To stk kan koples i 4 mot forsterkern og vil da få drøyt 250W hver.

Du vil fore elementet med rundt 250W i 8 ohm, noe som holder i lange baner, bare juster inngangsfølsomheten til forsterkern det så overbelaster du ikke elementet. Skal ikke forundre meg om det tåler 250W RMS også, men er rata med en mer konservatv standard.

 

Vil påstå at to 12" RE RE sammen med DynaBelsaken er en match made in heaven, hehe :D

 

Du får nok babsen du vil frakte rundt på til å vibrere bra om det er meninga ;)

Lenke til kommentar

Forsterkere tenderer til å være ustabile nedad, men ikke oppad når det gjelder ohm, eller motstanden de jobber mot.

 

Den er nok stabil i 8 ohm, men ring Eltek og hør om de anbefaler dette for å være helt sikker. Selv mener jeg at det ikke har noe å si, men for å være helt 100% sikker på at jeg ikke lurer deg så, hehe .

 

Det er litt mikkmakk med paralell og seriekobling ute og går her, men på ei side jeg refererte til lenger opp står alt meget godt forklart med bilde og greier.

 

Ville ikke bekymra meg om dette, men søk etter ohms lov på nettet så finner du garantert mye nyttig.

Lenke til kommentar

Hvis ikke så har du Rockford Fosgate sub'er. De er også snadder. Kommet en ny serie fra dem nå.

 

Bor du i Oslo/Drammens området er det en butikk i Drammen som heter sound people fort knox som forhandler mye RF, JL, Focal, Blaupunkt, Alpine, JBL, Kicker, Polk Audio + +

 

Konkurranse dyktige priser og service innstillte ansatte.

 

Handlet mye fra dem,

 

Kjører 2 stk Rocford Fosgate 12" Power DVC elementer (eldre serie nå)

på en Cadence Z800 amp. Drar fint den men trengte et par kondisser for å bli rent.

Cadence er ikke så altfor dyrt heller.

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar

Hva med Rockford Fosgate forsterkere ?

 

Rockford Fosgate 301X

 

Rockford Fosgate Punch 501X

Den er til 2295 kroner borte ved strømmen. Halv pris. Noen som vet hvordan den er ?

 

CA-50

Den er også til halv pris borte ved strømmen.

 

Hvordan er noen av de forsterkerne der ? Slår de dynabel forsterkeren?

 

Vet dere hvordan dynabel er på subwoofere?

 

Dy 94

 

Er den bra? Den veier jo 20 kg da! :wow:

 

Edit: Noen som vet hvor dyp denne er? Spørs om den passer i kassa :p

Endret av Christer1
Lenke til kommentar

Rockford er godsaker det, men tror at det i ditt tilfelle vil være bedre å satse på DynaBel sterkern. Folk i bransjen har testa disse opp mot nettop RF sterkere, og funnet dem likeverdige med RF's modeller som er oppgitt til å yte omtrent det samme. Har ikke hørt fra folk som har testa de subene Eltek fører, men modellen over virker veldig lovende. Tør ikke å si hvordan de elementene er før jeg har lest og hørt litt mer om/av dem. Men DynaBel pleier å levere bra produkter.

 

Hmmm... Legg inn en forespørsel på bilforumet.net. Vet det er flere der som har ett eller flere av disse elementene.

 

DLS, tør jeg ikke borge for, vet at det øvre skiktet de har ikke er så verst.

Den holder nok det den lover effektmessig, men se på THD ratinga! 0.2% THD er altfor mye forvrengning. Dempningsfaktoren er heller ikke noe å hoppe i taket for. Ville ikke satsa på denne over DynaBel eller RF iallefall.

Lenke til kommentar

Som sagt. Rør i kassa medfører at du endrer karakteristikken på miljøet til elementet noe enormt!

Rørlengde, volum, diameter, plassering; alt dette må regnes ut utfra TS - parametrene til elementet og det blir litt flikking for å finne optimal frekvensrespons mm.

I det heletatt: Vet du ikke hva dette innebærer så drit i det!

 

En lukka kasse spiller dessuten mye mer presist og gir en mye hardere "thump" enn ei porta kasse, selv om ei porta kasse spiller noen db høyere. Volum vil ikke være noe problem her uansett tror jeg...

Lenke til kommentar

Hør med de du kjøper anlegget av om de kan hjelpe deg med kasse mål og volum,

 

Ikke alle elementer er glad i lukket eller portet kasse. Det ser man også ut ifra verdiene på elementet.

 

En lukket kasse gir en hard og presis bass som nevnt over, mens en portet spiller noe høyere, dypere og litt mer upresist.

 

Men det som avgjør mest om hvor presist og bra anlegget ditt spiller er dynamoen i bilen din :thumbup:

 

Lader bilen dårlig spiller anlegget dårlig, du kan eventuellt sjekke lade spenningen med et volt meter. Bør ligge på rundt 13-14volt mener jeg det var.

 

En riktig bygd portet kasse spiller såpass presist at det er vanskelig å høre noen feil i lyden, sålenge forsterkeren for nok strøm. En ting som kan hjelpe der er kondisser. et par 0.5 farads burde gjøre nytten.

 

Eks : 4stk 0.5 farrads kondisser er bedre enn en 2 farrads.

Grunnen er at de er mye raskere til å tømme å fylle seg.

Lenke til kommentar
Hør med de du kjøper anlegget av om de kan hjelpe deg med kasse mål og volum,

 

Ikke alle elementer er glad i lukket eller portet kasse. Det ser man også ut ifra verdiene på elementet.

 

En lukket kasse gir en hard og presis bass som nevnt over, mens en portet spiller noe høyere, dypere og litt mer upresist.

 

Men det som avgjør mest om hvor presist og bra anlegget ditt spiller er dynamoen i bilen din :thumbup:

 

Lader bilen dårlig spiller anlegget dårlig, du kan eventuellt sjekke lade spenningen med et volt meter. Bør ligge på rundt 13-14volt mener jeg det var.

 

En riktig bygd portet kasse spiller såpass presist at det er vanskelig å høre noen feil i lyden, sålenge forsterkeren for nok strøm. En ting som kan hjelpe der er kondisser. et par 0.5 farads burde gjøre nytten.

 

Eks : 4stk 0.5 farrads kondisser er bedre enn en 2 farrads.

Grunnen er at de er mye raskere til å tømme å fylle seg.

Er ikke sikker på om bilen lader bra, gammel bil .

 

men hvordan er planey audio p706 ?

 

Noen som vet hvordan Power Acoustik sine subwoofere er ? Bra merke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...