Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er denne forsterkeren og subwooferen bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forsterker:

Bra mye til prisen. Kan drive hele systemet, men det er heller ikke noe problem å drive høyttalerne med spilleren, spesielt hvis du har Pioneer med innebygde HPF-filter på utgangene.

Skal du likevel bare ha en sub-forsterker ville jeg valgt noe annet.

 

Sub:

Ikke kjøp denne. Kanskje imponerende data til den prisen, men lyden er det ikke mye bra å si om. Har hørt den selv.

Skal du handle på Bilradiospes ville jeg heller gått for Pioneer TSW121SPL. (1500kr)

Lenke til kommentar

BP er midt imellom billig-merke og kvalitet synes jeg, men de har jo selvsagt også noen dyrere spillere.

 

Generelt synes jeg BP er middelmådig og vil heller gå for andre merker.

 

Den 5-kanaleren blir nok i minste laget til å drive en sub, men er man presset på pris og ikke forventer så mye er det sikkert greit.

Lenke til kommentar

Ikke heng deg for mye opp i watt. Se på sikringene, summer størrelsen på disse og gang med 13.8 og virkningsgrad på 0.55 så får du reelt antall watt du kan forvente. Fordel dette på antall kanaler på forsterkern så ser du om specsa stemmer ;)

 

Husk: du får det du betaler for. Sterkern er helt ok den, men det begrenser seg sterkt hva slags elementer du kan drive med såpass lite watt på subutgangen.

 

Når det gjelder suben. Ligg unna! Pioneersaken er en SPL sub som spiller høyt, men ikke rent. Sjekk heller ut infinity, Focal, RF's nye serie eller Resonant Engineering. Av disse så er Resonant Engineering den produsenten som gir mest "jøss" faktor når det kommer til ytelse/pris etter min mening :)

 

En DynaBel 4501 eller 1702 vil nok være et bedre valg for disse subene avhengig av impedanse og effekttålelighet.

 

Forsterkern i spillere er egentlig ikke noe særlig. Grei som en nødløsning, men ikke noe å anbefale i det lange løp. Det en kan forvente av en bra innebygd forsterker er vel ca 4 * 12 - 15W/4ohm 0.1% THD. Altså mye forvrengning ved litt pådrag, noe som kan ødelegge høyttalerne, og da spesielt diskantene.

 

Tilslutt:

Vær så snill å riv ut 6*9" De ødelegger alt av tonal balanse og grøter til lyden.

Et skikkelig frontsett, en bra sub og evt. midbasser er det et anlegg bør bestå av.

I hullene hvor 6*9" satt kan du sette inn plastringer for å få en jevn fin kant, deretter er det bare å trekke om hattehylla med stoff over hullene og du har ei fin hattehyle med lufting ned til suben ;)

 

Hva slags forsterker er det dere har fra før? Er det 2*75W RMS /4 ohm?

Denne virker jo i utgangspunktet til å være en perfekt forsterker til et frontsett.

 

Host opp budsjettet så kan det hende det dukker opp konstruktive forslag ;)

Lenke til kommentar
Ikke heng deg for mye opp i watt. Se på sikringene, summer størrelsen på disse og gang med 13.8 og virkningsgrad på 0.55 så får du reelt antall watt du kan forvente. Fordel dette på antall kanaler på forsterkern så ser du om specsa stemmer ;)

 

Husk: du får det du betaler for. Sterkern er helt ok den, men det begrenser seg sterkt hva slags elementer du kan drive med såpass lite watt på subutgangen.

 

Når det gjelder suben. Ligg unna! Pioneersaken er en SPL sub som spiller høyt, men ikke rent. Sjekk heller ut infinity, Focal, RF's nye serie eller Resonant Engineering. Av disse så er Resonant Engineering den produsenten som gir mest "jøss" faktor når det kommer til ytelse/pris etter min mening :)

 

En DynaBel 4501 eller 1702 vil nok være et bedre valg for disse subene avhengig av impedanse og effekttålelighet.

 

Forsterkern i spillere er egentlig ikke noe særlig. Grei som en nødløsning, men ikke noe å anbefale i det lange løp. Det en kan forvente av en bra innebygd forsterker er vel ca  4 *  12 - 15W/4ohm 0.1% THD. Altså mye forvrengning ved litt pådrag, noe som kan ødelegge høyttalerne, og da spesielt diskantene.

 

Tilslutt:

Vær så snill å riv ut 6*9" De ødelegger alt av tonal balanse og grøter til lyden.

Et skikkelig frontsett, en bra sub og evt. midbasser er det et anlegg bør bestå av.

I hullene hvor 6*9" satt kan du sette inn plastringer for å få en jevn fin kant, deretter er det bare å trekke om hattehylla med stoff over hullene og du har ei fin hattehyle med lufting ned til suben ;)

 

Hva slags forsterker er det dere har fra før? Er det 2*75W RMS /4 ohm?

Denne virker jo i utgangspunktet til å være en perfekt forsterker til et frontsett.

 

Host opp budsjettet så kan det hende det dukker opp konstruktive forslag ;)

Vet ikke åssen sikringer og sånt det er på forsterkeren hvis det ikke står det.

 

Hadde tenkt til å ha et rør som gikk ned i kassa der subben er, røret hadde jeg tenkt til å ha midt i mellom de 6*9 høttalerne, men skal jeg ikke ha noen andre høyttalere i hatthylla? Bare subben i bagasjerommet og 2 fronthøyttalere. Det er ikke plass til allverden med front høyttalere bare så det er sagt :p . Tenkte jeg skulle ha 2 diskanter, en ved hver dør. Nesten mellom der døra lukker seg, ved enden av vinduet hvis du skjønte det. Lyden forfra kommer nå fra 2 høyttalere som står nede ved beina :p

 

Hadde ikke tenkt å bruke så veldig mye. Derfor jeg så på den forsterkeren.

 

Og den vi har aner jeg ikke noe om, den er veldig gammel tror jeg. Tror det er noe stefaren min hadde i bilen sin da han var litt yngre. Selvom han ikke har hatt noe kjempe annlegg i bilen.

Endret av Christer1
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha rør i hattehylla, ikke ta det inn i kassa la det bare "henge" der. Ellers kan du få blåselyder som ikke spesielt fine samt at du mister enkelte frekvenser..

 

Gjør som Jalla sier, kjøp deg en dynabel forsterker, også kan du eventuelt se på elteks nye element. Se på dynabel.no

 

Har dynabel forsterker selv 1702, og er fornøyd med den :)

 

Sjekk innom Bilforumet der er det mange som har peiling.

 

:)

Endret av mac1334
Lenke til kommentar

Helt riktig! Ett frontsett bestående av 2X separat mellomtone og diskant, er alt du trenger. Du bare vinkler mellomtonen litt opp så den peker mot hodet om den er plassert litt langt nede i døra eller i kickpanelene så er den grei :)

Har sagt dette før, men sier det gjerne igjen: Du sitter jo ikke med ryggen til på konsert eller når du hører musikk hjemme heller. Lydbildet bør bre seg utover forfra.

Suben tar over rundt 100HZ og siden det menneskelige øret ikke kan retningsbestemme frekvenser fra ca 180-200 og nedover så blir det finfint :)

 

Sikringsstørrelsen står på sikringa i forsterkern. En avlang firkantig bilsikring, helt standard greie. Tipper det står to 10 amperes eller en 20 amperes sikring der om den er på 2*75W. Mest sannsynlig er det en på 15A. Hvilket merke er forsterkeren. Det finnes mange gode gamle merker som holder koken bedre enn nyere crappy saker.

 

Et skikkelig frontsett behøver ikke koste mer enn 1300 - 1500 kr. Glem rør ned i bagasjerommet, det vil som sagt forårsake ulyder. Ha kun hull fora med ringer som beskrevet ovenfor og trekk filt over. Litt mer jobb, men MYE bedre resultat.

 

Du bruker delefilteret på forsterkerne til å justere frekvensdelinga. Anbefaler ca 100Hz her. Burdte gå greit og vil ikke koste deg mer enn ca 5000 for høyttalere og sub inkludert kabler til strøm, høyttalere og signal, sikringer og materialer, lim og skruer til kassa.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Ikke heng deg opp i wattangivelsen på disse, den er bare bull. Det er MAX-watt du refererer til, se på RMS watten så skjønner du at det er bedre å kjøpe to forsterkere som driver hhv sub og frontsett;

4 Ohms Rms Output @ 0,035% T.H.D – 80W * 4CH + 200W

 

DynaBels forsterkere vil blåse Boschmann ut av vannet uten problemer!

 

en BF604 og en BF1702 vil koste kr. 3776 og vil knuse BM i kvalitet og ytelse for en drøy 200 lapp.

Smarteste drøye 200 kroner du kan bruke som jeg ser det.

Lenke til kommentar
Ikke heng deg opp i wattangivelsen på disse, den er bare bull. Det er MAX-watt du refererer til, se på RMS watten så skjønner du at det er bedre å kjøpe to forsterkere som driver hhv sub og frontsett;

4 Ohms Rms Output @ 0,035% T.H.D – 80W * 4CH + 200W

 

DynaBels forsterkere vil blåse Boschmann ut av vannet uten problemer!

 

en BF604 og en BF1702 vil koste kr. 3776 og vil knuse BM i kvalitet og ytelse for en drøy 200 lapp.

Smarteste drøye 200 kroner du kan bruke som jeg ser det.

Oki, vanskelig å bestemme seg.

 

Men hva mente at de koster 200 mere enn BM hvis jeg kjøper begge til 3776 kr, BM sin koster 1490 kr ? Eller ser jeg feil ? :p

Lenke til kommentar
Ikke heng deg opp i wattangivelsen på disse, den er bare bull. Det er MAX-watt du refererer til, se på RMS watten så skjønner du at det er bedre å kjøpe to forsterkere som driver hhv sub og frontsett;

4 Ohms Rms Output @ 0,035% T.H.D – 80W * 4CH + 200W

 

DynaBels forsterkere vil blåse Boschmann ut av vannet uten problemer!

 

en BF604 og en BF1702 vil koste kr. 3776 og vil knuse BM i kvalitet og ytelse for en drøy 200 lapp.

Smarteste drøye 200 kroner du kan bruke som jeg ser det.

Oki, vanskelig å bestemme seg.

 

Men hva mente at de koster 200 mere enn BM hvis jeg kjøper begge til 3776 kr, BM sin koster 1490 kr ? Eller ser jeg feil ? :p

Neida, jeg refererte til den største BM forsterkern som skal yte mest, og denne koster litt mindre enn to DynaBel sterkere. De andre når ikke opp i det heletatt :)

Lenke til kommentar

Mente denne. Det ble spurt om disse lenger opp :)

 

Hva slags sub vil du ha? En som spiller rent, men ofrer lydtrykk for dette, en som spiller høyt, men ikke så rent, eller et kompromiss mellom disse...?

 

Skal du drive en sub med Blaupunkten kan du f. eks kikke på Focal 27H, Infinity Ref. 1230, JL 12WØ eller en Resonant Engineering RE. Vet ikke om BP sterkern er stabil i 2ohms drift, noe som kreves i det siste tilfellet da REsubene er dual 4 ohm, og kun kan kobles i 2 eller 8 ohm. To av disse kan kobles i 4 eller 1 ohm, osv...

 

Se her for enkel fremstilling av kopling av dvc suber.

 

Og så var det prisen da, men legger du deg på ca samme pris som Sonysuben du spurte om først i posten så vil nok en av disse være et mye bedre valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...