Gå til innhold

Grafikk feil med ATI 9800 PRO HJELP!

Anbefalte innlegg

Hei!

I morgen leverer jeg mitt Radeon Sapphire 9800 PRO! :(

Har holdt på i mange måneder nå å gir opp.

Problemet er at når jeg sitter med nyere spill som f.eks. Unreal Tournament 2004,

Farcry og Shadowlands (AO) så dukker det opp texture feil etter en liten stund. Texture som strekker seg i en eller annen rettning eller dekker hele skjermen. Av og til kommer det små farge-prikker på enkelte områder i spillet...på himmelen eller på et object. Etter en rask restart er det borte før det dukker opp igjen. Jeg har selvsagt prøvd de nye orginal driverene fra ATI.com og andre som omega og DNA drivers men samme problem. Og også satt på ny kjølevifte samt kjøleribber på minnebrikkene. Har også oppgradert min bios til den nyeste versjonen. Det er også en trinnløs og meget godt kjølesystem på min CPU.

Hele PC'n er 1 år gammel, dette problemet startet for ca 3 mnd siden, men trodd

det kanskje var noe feil med spillet. Men ingen andre venner av meg som har samme kort har opplevd noe lignendne.

Jeg har:

Asus A7N8X deluxe

AMD XP3000

1024MB DDR RAM corsair

Chieftec Dragon Tower 360W

Har også selvfølgelig DirecX 9.0b og alle windows updates. PC'n også akkurat nyformatert.

Vil gjerne høre deres mening eller forslag til hva dette kan være. Har streifet meg at det kan være CPU'n (xp3000) som har klikka. Håper på så mange seriøse svar som mulig.

PS! Har ikke overklokket noe som helst! :)

:cry: dette er trist siden jeg er meget fornøyd med ytelsen på kortet..snufs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke testet det :roll: Men jeg har vifte både forann og bak...samt en på siden så burde være godt med luft som kommer inn. Hvor varmt det er der inne vet jeg ikke , men at hele systemet burde fungere med lukket cabinett tar jeg som en selvfølge. :w00t:

Lenke til kommentar

Aye, du bør vente litt til, å betale mellomlegget til et X800Pro.

Kan nesten garantere deg at det er varmeproblemer du har. Been there done that. Artic Silver 3 og fjærene fra 2 penner hjalp mitt 9800 ned på jorden igjen iallefall. Men dette er en grei måte å miste garanti på, så vent noen dager å send det tilbake og spør fint om du ikke kan få betale mellomlegg til X800PRO, om du har råd=)

Lenke til kommentar

Har ikke gjort dette selv da det ble satt på i butikk med tanke på ordne problemet. Ble forsikret om at skulle ikke problemet ordne seg mistet jeg ingen garanti. :)

Men er det noen andre med samme problem på et ATI kort hører jeg gjerne om det.

Endret av Calidor
Lenke til kommentar

Må være noe galt med kortet ja, man skulle ikke trenge noe særlig ekstra kjøling på det oppsettet der forutsett av at du ikke har noe klokket. Har XP2800+ med standard boxedvifte, samme sapphire 9800prokortet i et standard chieftec kabinett med kun sidedørvirte. Har ikke merket noe varmeproblem enda (maskinen står på 10 timer+ om dagen), selv om sapphirekortet ikke har kjøleribber på minnet.

Hvis du ikke har råd til mellomlegg for en x800pro, så ville eg ha tatt et nytt sapphirekort. Ikke nødvendig å hoppe over til nvidia sine (btw, 5900XT-serien hos nvidia er low-end versjonen av 5900, motsatt av Ati sitt system der 9800XT er high-end av 9800)

Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar alle sammen.

Ja jeg leverer nok i morgen uansett. Kunne kanskje satt

cabinettet i kjøleskapet men blir vel litt drøyt :p Sattser da på et nytt 9800 kort og setter inn så mange vifter det er plass.

mvh

tomas

Lenke til kommentar
hei Rufati :)

Har du en link til en norsk butikk hvor du kan annbefale en meget god vifte / kjøleribbe hadde jeg blitt glad.

Vil på det sterkeste annbefale ZM80C-HP sammen med ZM-OP1 til ditt 9800 serie kort. Denne kjøleren er utrolig stille med viften på 5V, og er klokkevennlig når du kobler den til 12V. Viften kjøpes separat og er et must sammen med ZM80C-HP kjøleren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Takker så meget. Skal gå til innkjøp av dette utsyret. Men uansett så ble det bedre når jeg fikk av den orginale viften. Så håper at når jeg får på dette kjøler det bedre.

Det ble bedre etter at du tok av vifta?? :hmm:

Har du sendt kortet inn eller?

Noe jeg har opplevd er at når det blir for mye støv inne i PC'n og ikke minst i vifta på skjermkort og på minnebrikkene, så blir det etterhvert pixelfeil og artifacts...uansett skjermkort..

Og det er verre når det blir varmt ute/inne (som nå).

Så en god rutine er å ha ..enten støvtett kab.. (med "innebygd" varmetrøbbel) eller jevnlig blåse reint/rense HW (pass på statisk elektrisitet).

Eller rett og slett bli en "overklokk-versting".. og montere vannkjøling både på CPU og GPU.. :p

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hei tror nok jeg har funnet løsningen :green:

Skjekket CPU tempen i biosen og viste faktisk over 64 grader, da hadde pc'n bare stått på 10 - 15 min. Så kanskje ikke var kortet som var for varmt like vell. Men uansett så blir det nytt kjøleanlegg på begge deler.

Noen som har forslag til kjøling til min AMD XP3000 ? :wee:

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Hei! jeg har akkurat samme probleme med mitt Asus Ati Radeon 9600se 128mb kort.. akkurrat samme grefikk feil i spillene som du forklarte først. Jeg fikk et helt nytt kjermkort på garantien samme korte bare at det var nytt.. samme feil.. jeg har også byttet hovedkort og ram samt harddisk men det nyttet ikke heller. jeg aner ikke hva som kan være feil.. noen som kan fåreslå noe.. noen som vet.. kan ikke være varme problem fordi cpuen min ligger på 45'grader til vanlig, Amd Athlon 2400+...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...