Gå til innhold

HP 850 VS Fujifilm FinePix S5000

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg et kamera så snart som mulig.

Tenkte ikke jeg skulle overstige rundt 3300 kr

Etter å ha gått igjenom forskjellige tester og spesifikasjoner, virker disse to kameraene ganske tiltrekkende. Da jeg vil ha zoom og grei bildekvalitet.

Nytt minnekort kjøper jeg uansett hvilket.

Hp kameraet gir meg 1 mp mer, men også 2x lavere zoom enn fujifilms.

i akams test kom også hp850 veldig bra ut.

men jeg lurte på om noen med mer kunnskaper enn meg hadde noe å tilføye?

Hvilket bør jeg velge. Hvem er det mest kvalitet for pengene i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i samme situasjon faktisk. Jeg kikket på 850 kameraet, men fant ut at HP 945 (som er den oppgraderte versjonen) ser mer fristende ut. Det koster denne uken 3490,- hos Netshop med 128mb ekstra minnekort.

Jeg har testet kameraet og alt virker greit. Det som får meg til å ikke kjøpe dette kameraet er egentlig at det lagger. Bildet på LCD skjermen lagger og henger når man zoomer og når man fokuserer, det er temmelig irriterende synes jeg. Alle HP kamerane jeg har hatt har hatt slike problemer.

Jeg testet S5000 i dag, og det virka veldig okei. Jeg har kikket masse på billedkvaliteten på de forskjellige kameraer og jeg kan ikke se at S5000 er noe særlig mye dårligere til mitt bruk enn de andre i samme prisklasse.

Ellers er Olympus Camedia C-740 også interesant, til litt under 3000 kroner.

Nå skal det sies at både S5000 og C740 bruker xD kort, noe som er temmelig dumt, særlig pga. de høye prisene på xD kortene i forhold til f.eks SD. Jeg kommer da til å ha SD i PDA, Memorystick DUO i telefon, xD i kamera

:D

Jeg kommer til å kjøpe S5000 kameraet om jeg ikke får en veldig god deal på et Kyocera M410R kamera (4mpix, 10x zoom) Det er et utrolig godt kamera, og EVF på det er så godt som en ekte linse, det er kjempebra oppløsning og bilde på den "optiske" søkeren. Den laveste prisen jeg har funnet på dette er 4500,-

Etter nærmere sjekk ser jeg at 945 kameraet ligger for 3895,-

Endret av deo123
Lenke til kommentar

takk for ditt svar.hjalp meg litt på vei:)

har sittet å sett på de forskjellige kameraene du nevnte. 945 ser bra ut det også ja,men hører folk har problemer med SW og lav batteritid, noe man slipper å tenke på med s5000.

Selv tror jeg at jeg går for S5000, 4000kr og oppver blir for høyt for meg nå.

Lenke til kommentar

Kan legge til litt om 850, som jeg har hatt omtrent et år nå. Skjermen er ikke særlig å bruke om du skal zoome mye nei, men da har du jo den lille søte søkeren som kan brukes:)

En må "lære" seg kamera, for å ta bra bilder. Etterhvert som du lærer deg hvor "tregt" kamera kan virke, så lærer du også hvordan du skal klare å knipse i rett tid. Men jeg tok enormt mange mislykkete bilder i starten, inntil jeg jeg lærte kamera å kjenne. Har tatt enormt med bilder, og er storfornøyd med kamera. Kan varmt anbefale det. Har ikke testet noen av de andre kanidatene dine, er sikkert bra kjøp det og.

Lykke til

Lenke til kommentar
Kan legge til litt om 850, som jeg har hatt omtrent et år nå. Skjermen er ikke særlig å bruke om du skal zoome mye nei, men da har du jo den lille søte søkeren som kan brukes:)

En må "lære" seg kamera, for å ta bra bilder. Etterhvert som du lærer deg hvor "tregt" kamera kan virke, så lærer du også hvordan du skal klare å knipse i rett tid. Men jeg tok enormt mange mislykkete bilder i starten, inntil jeg jeg lærte kamera å kjenne. Har tatt enormt med bilder, og er storfornøyd med kamera. Kan varmt anbefale det. Har ikke testet noen av de andre kanidatene dine, er sikkert bra kjøp det og.

Lykke til

Hvordan funker det om du har dårlig tid, må bytte mellom forskjellige objekter eller om du må flytte på det, forandre posisjon? Er det kjapt nok til det? Eller blir det noe frustrasjon at man ikke kan "se alt gjennom kameraet"

Kanskje det bare er meg som ikke klarer å flytte blikket mitt uavhengig av kameraet

:p

Lenke til kommentar

Dere, jeg har sittet å stirret meg grønn på hvilke kamera som kan komme opp mot 850'en. Og i forhold til erfaringer som er lagt inn på S5000 her på forumet og spec-messig så kommer Fuji'en til kort. Med god margin og ser det ut til. Har kikket på C725, Konica Z1 og ett par andre plastrakkere. Men heller ikke disse kameraene er så bra i forhold til wunder-HP'en...

Men så, i ettertid ser jeg at Kodak har jo konkurrent. Som faktisk slår 850'en både på specs og pris. Det er denne DX6490 modellen jeg sikter til. Og i tillegg, iflg erfaringene så er det tydeligvis bedre byggekvalitet i 6490'en i forhold til HP 850!

Høres lovende ut? Kom med innvendinger.

Endret av Celsior
Lenke til kommentar

har solgt mange hp850 kamera, men makan til dårlig kvalitet skal man lete lenge etter, vi fikk sikkert halvparten av kameraene inn igjen fordi det ble feil med dem. Batteritiden er heller ikke noe å skryte over.

945 virker litt bedre.

Men ta et S5000 i den enen handa og et 850 i den andre, du ser fort at her er det kvalitetsforskjell!

Lenke til kommentar
har solgt mange hp850 kamera, men makan til dårlig kvalitet skal man lete lenge etter, vi fikk sikkert halvparten av kameraene inn igjen fordi det ble feil med dem. Batteritiden er heller ikke noe å skryte over.

945 virker litt bedre.

Men ta et S5000 i den enen handa og et 850 i den andre, du ser fort at her er det kvalitetsforskjell!

Interressant.

Når jeg kommer til å tenke på det så er vel 6490'en nesten den samme som 6440'en. Og det er et kamera som koster 2300!!! Forskjellen er vel linsa (stor forskjell i.e) og den opt. zoom'en. Ville bare nevne det. Siden jeg eg. er ute etter et rimelig kamera som kan ta greie familiebilder.

Har du som er selger noen erfaring med 6490 og eks.vis Konica Z1..?

945'en blir for dyr. Og HP vil jeg ikke ha av prinsipp. Vil ha andre alternativ.

Endret av Celsior
Lenke til kommentar
Dere, jeg har sittet å stirret meg grønn på hvilke kamera som kan komme opp mot 850'en. Og i forhold til erfaringer som er lagt inn på S5000 her på forumet og spec-messig så kommer Fuji'en til kort. Med god margin og ser det ut til. Har kikket på C725, Konica Z1 og ett par andre plastrakkere. Men heller ikke disse kameraene er så bra i forhold til wunder-HP'en...

Men så, i ettertid ser jeg at Kodak har jo konkurrent. Som faktisk slår 850'en både på specs og pris. Det er denne DX6490 modellen jeg sikter til. Og i tillegg, iflg erfaringene så er det tydeligvis bedre byggekvalitet i 6490'en i forhold til HP 850!

DX6490 ser veldig interesant ut, pga pris som er ca. 3000 og fordi den bruker SD-minnekort som er utrolig bra! :-) Den har kjempegod skjerm også.

Det jeg synes er litt synd med kameraet er:

Spesial batteri = dyrt

Både akamera.no sin test og etpar brukererfaringer sier at det har ødelagt minnekort

Det kan ikke settes på noen linseadapter for uv-filter eller andre linser senere

Lenke til kommentar

DX6490 ser veldig interesant ut, pga pris som er ca. 3000 og fordi den bruker SD-minnekort som er utrolig bra! :-) Den har kjempegod skjerm også.

Det jeg synes er litt synd med kameraet er:

Spesial batteri = dyrt

Både akamera.no sin test og etpar brukererfaringer sier at det har ødelagt minnekort

Det kan ikke settes på noen linseadapter for uv-filter eller andre linser senere

Du sier spesialbatteri, er det ikke bare det at det følger med oppladbare batterier istedenfor vanlige???

Lenke til kommentar

Du sier spesialbatteri, er det ikke bare det at det følger med oppladbare batterier istedenfor vanlige???

Nei, det bruker IKKE AA-batterier, det bruker et spesial batteri, se bilde på link:

http://www.dcresource.com/reviews/kodak/dx...mera-bottom.jpg

Jeg ser ved et kjappt søk at er orginal batteri koster omlag $40, men det finnes sikker pirat batterier til halve prisen. Fordelen er at de er Li-ion = lettere enn 4xNiMH AA batterier i alle fall, de er jo heller ikke gratis.

Endret av deo123
Lenke til kommentar

Spiller det ingen rolle hvilken produsent det er som har laget memorycardet til kameraer som bruker xd kort. slik at om jeg kjøper et memorycard til en fuji cam, gjør det ikke noe om det er et olympus xd kort?

Lenke til kommentar
Spiller det ingen rolle hvilken produsent det er som har laget memorycardet til kameraer som bruker xd kort.  slik at om jeg kjøper et memorycard til en fuji cam, gjør det ikke noe om det er et olympus xd kort?

Olympus har en panoramafunksjon i sine kamera som krever et kort fra Olympus for å virke, men for et Fujikamera skal ikke produsenten av kortet ha betydning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...