Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

For lav opplastningshastighet

Anbefalte innlegg

Har Telenor ADSL 704/128kb/s. Jeg har over lengre tid målt opplastingshastigheten. Jeg oppnår 24 % forlav hastighet, måler 97-98 kb/s. Har klaget på dette til Telenor, men de skylder på 15 % overhead. Jeg mener at jeg ikke får det jeg betaler for, men klagen blir avist.

Jeg er avhengig av god opplastingshastighet p.g.a. IP telefoni.

Tidligere var det samme problem med at nedlastningshastigheten var for lav, men etter stort påtrykk rettet Telenor og andre på dette.

Oppfordrer dere til å teste opplastingshastigheten, og klage hvis dere har for lav hastighet. Vi må få det vi betaler for!

Endret av arr1000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har Telenor ADSL 704/128kB/s. Jeg har over lengre tid målt opplastingshastigheten. Jeg oppnår 32 % forlav hastighet, måler 97-98 kB/s. Har klaget på dette til Telenor, men de skylder på 15 % overhead. Jeg mener at jeg ikke får det jeg betaler for, men klagen blir avist.

Jeg er avhengig av god opplastingshastighet p.g.a. IP telefoni.

Tidligere var det samme problem med at nedlastningshastigheten var for lav, men etter stort påtrykk rettet Telenor og andre på dette.

Oppfordrer dere til å teste opplastingshastigheten, og klage hvis dere har for lav hastighet. Vi må få det vi betaler for!

er "97-98 kB/s" 32% av en "128kB/s" eller blander du farts begrep her :ermm:

Lenke til kommentar

hehe..

linjen din er:

704/128 kbps (kilobit pr. sekund)

byte (B) og bit (b) er ikke det samme ;)

en byte (B) = en gruppe på 8 bit (b)...

de teoretiske hastighetene du skal ha i kilobyte i sekundet (kB/s), som er vanligste måleenhet for hastighet på nedlastinger/opplastinger av filer, er som følger:

128 kbps / 8 = 16 kB/s (kilobyte i sekundet) opplasting

704 kbps / 8 = 88 kB/s (kilobyte i sekundet) nedlasting

du surrer rettogslett med begrepene

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Er du avhenging av høg opplastingshastigheit har du kanskje valgt feil adsl abo.

Viss den høge upload så ville eg ha skifta til nokon av dei andre adsl aboene som telenor har slik som adsl eksra som har 256i upload.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Ja, vil du ha god opplastningsfart, vil jeg anbefale NGT som ISP, da de har utrolig høy opplastfart.

Gratulerer, du er nattens vinner av en tur til Sverige.

Uansett, jeg får 95kB/s downstream med min TN 704/128-linje :p

Lenke til kommentar

Jeg tror neppe Telenor vil prioritere å øke upstream-hastigheten for lavprisabbonementene for å legge til rette for at kundene skal få bedre IP-telefoni hos konkurrerende selskap.

Og når TN endelig lanserer sitt eget tilbud om IP-telefoni vil det ikke forundre meg om kravene til linjehastighet vil være akkurat så høye at de med lavprisabbonement må gå opp en klasse slik at de kan suge de ekstra kronene de kan der også.

Siden teletjenester ble konkurranseutsatt har TN utviklet svært gode metoder for å bremse konkurrentene så godt de kan og hvis dette medfører at de må bryte de vilkårene som Post- og Teletilsynet har satt gjør de simpelthen det og tar heller de omkostningene det medfører når saken endelig blir tatt opp til behandling.

Innen det har skjedd har konkurrenten tapt masse penger og mistet anerkjennelse i markedet.

Et godt eksempel finnes i saken der Telenor trenerer portering av telefonnummer til Telioabbonenter:

http://forum.hardware.no/index.php?http://...howtopic=243837

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/06/01/399430.html

Jeg tror desverre ikke at du som privatkunde skal ha altfor store forhåpninger om å nå igjennom med dine krav.

Lenke til kommentar

At du ikke får 100% guffe har jo også litt å gjøre med at ADSL er laget slik at du ikke får 704kbps ned /samtidig/ som du får 128kbps opp!

Ser man dette i sammenheng med TCPs virkemåte og at det blir sendt kvitteringer tilbake (ACK) på pakkene, så høres den effektive hastigheten du oppgir helt normal ut for meg!

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...