Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tlf. ledning til ADSL

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg beskjed at jeg får gjør-det selv-pakken fra Tiscali i neste uke. Og så skrev de at det senere ville bli sendt en montør for å aktivere linjen(?).

Lurer litt på Tlf. ledningen min ned til pc-rommet.(det er tre telefoner i huset).

Det er en helt enkel flat dobbel ledning som går til et uttak av den gamle typen, sånn med tre hull. Men det er altså bare to tråder som er koblet til.

Er det godt nok, eller må det være en ledning med flere tråder, og/eller et annet uttak?

Eller kan det bare brukes en overgang(adapter) til ADSL også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Splitteren må stå først i rekken av tlf. uttak. Dvs, helst ved hoveduttaket til huset. Hovedledningen skal gjennom denne, og videre. Til din pc trenger du å koble deg på en egen utgang fra splitteren - som BARE er for ADSL.

Grunnen til dette er at ADSL og vanlig telefoni kjører på forskjellige frekvenser slik at de ikke forstyrrer hverandre. Uten splitteren, klarer vi ikke skille frekvensene, og ingen av delene vil fungere noe særlig hvis i det hele tatt.

Så som du skjønner har det egentlig ikke noe å si hvordan ledning du har ned på rommet - fordi du skal bruke en annen ledning til ADSL'en alikevel. Du trenger IKKE kjøpe en TP (Twisted Pair) ledning. Den er dyr og jævlig. Trenger du en lang ledning - kjøp en vanlig 2-par ISDN ledning på Clas-Olsson eller noe (2-par = 4 punkter). Det eneste problemet da er hvis du vil ha internett over 10MBps, da må du bytte til en 4-par ledning, men regner ikke med at det blir noe prob - ikke i Norge hvertfall.

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på.

|-LaZy-|

Lenke til kommentar

jo, takk..

Jeg tror jeg fikk det sånn noenlunde med meg. Nå er telefonledning-opplegget slik jeg har hatt det, ganske "primitivt" på en måte da. ledningen kommer inn på loftet, og jeg har bare surret på de tre ledningene som går ned til tre rom oppå loftet.

Så hvis jeg forsto det rett, så må denne splitteren stå oppå loftet da, der som dette er skjøtet sammen, og en egen ledning for Adsl gå ned parralelt med telefonledningen som går til det samme rommet?

Lenke til kommentar

"Så hvis jeg forsto det rett, så må denne splitteren stå oppå loftet da, der som dette er skjøtet sammen, og en egen ledning for Adsl gå ned parralelt med telefonledningen som går til det samme rommet?"

I prinsippet ja, men det naturlige er jo å bruke en kabel med flere ledere, så kan du ha splitteren nede og fremdeles bare ha en kabel.

Forøvrig, hvis du virkelig bare har "surret" sammen ledningene, så anbefaler jeg sterkt å koble på en skikkelig måte. Surringer kan ikke holde i lengden. Det vil jo være kjipt å kanskje oppleve masse ADSL problemer, skylde på leverandøren, og så finne ut at man har skylda sjøl .....

Lenke til kommentar

"I prinsippet ja, men det naturlige er jo å bruke en kabel med flere ledere, så kan du ha splitteren nede og fremdeles bare ha en kabel."

Forøvrig, hvis du virkelig bare har "surret" sammen ledningene, så anbefaler jeg sterkt å koble på en skikkelig måte. Surringer kan ikke holde i lengden. Det vil jo være kjipt å kanskje oppleve masse ADSL problemer, skylde på leverandøren, og så finne ut at man har skylda sjøl ....."

-----------------------------------

Hei,

Var oppe å sjekket nettopp.

Lendingen ligger oppå et "krypeloft", og de var ikke helt sånn koblet som jeg trodde.

Det kommer en kabel inn veggen, og den blir skjøtet med en av samme type få cm innenfor veggen. Det er en svart, en grønn, en blå , en rød, og en uisolert ledning i denne kabelen , og de er sjøtet sammen med en av samme type (med noen slags klips eller et eller annet).

Den ene går da ned i stuen, og den andre fortsetter bort langs hele gulvet oppå loftet.

I enden av denne, så er to ekle ledninger koblet på på samme vis(med slike klips) som det andre stedet, og går ned til hver sitt rom, gjennom små hull i taket. Det ene av disse rommene er det da pc er.

Da må jeg vel enten sette splitteren der oppe på loftet der disse to er koblet på regner jeg med , eller jeg må få en kabel av samme type å skjøte der oppe, og la DEN gå ned i rommet..

Ja det er vel sikkert det beste og enkleste ja. Da er det bare å få kjøpt en lang nok ledning (blir sikkert 6-7 meter) ,og så er der kanskje noen slags skjøtekoblings boks å få kjøpt til å skjøte to slike kabler med disse fem ledningene skikkelig sammen.

..eller kanskje det bare kan brukes en rekke på fem "sukkerbiter"?

Høres det ut som det blir ok?

madura

[ Denne Melding var redigert av: madura på 2002-04-13 11:33 ]

Lenke til kommentar

Hei,

mange takk for tipsene

sorry at jeg maser litt mer her, men prøver bare å få så klart bilde som mulig av dette på forhånd.

Det er altså sånn at splitteren må stå først (ikke noe deling av kabelen til noe telefon før det?)

Da må jeg altså gjøre det på tre mulige måter skjønner jeg vel:

1. Sette splitteren der hvor den første delingen skjer/ca 3o - 50 cm fra der kabelen kommer gjennom veggen på loftet.

2. Ta bort den kabelen som blir delt derfra, og skjøte denne, og la alle ( 4 blir det da) ledningene gå fra splittern lenger borti enden(av loftet) og ned.

3. Skjøte en ny forlengelse av hovedkabelen fra skjøten rett innenfor loftsveggen, og la hovedkabelen gå ned til pc -rommet, og ha splitteren der.

Men da må jeg jo la det gå to telefonledninger fra splitteren, og opp gjennom loftet igjen, og ned til de to andre rom med telefoner.

Hvilken løsning vil være mest fordelaktig ?

Og er det noen bakdel på noen måte, at denne splitteren står oppe på loftet, og at en kabel for ADSL (blir vel da 8 -10 meter) går ned derifra?

Lenke til kommentar

Det gjør ikke noe om kabel fra splitter er 8-10 meter. Når jeg satt opp dette kabelstyret så husker jeg at jeg leste at det var anbefalt at splitteren er nærmest mulig kontakten der telefon-linja kommer inn i huset. Hos meg er det følgende: telefonlinje kommer inn nede. Der står spliteren, og fra splitteren går det en 10m tp-kabel opp, og en kort kabel til ISDN-boksen som står ved siden av splitteren. Fra ISDN boksen har jeg forgrening - en kabel opp og en som går til telefon nede. Før jeg fikk lagt tp-kabel opp brukte jeg ISDN (flatkabel) til ADSL-modemet, og det funket bra. Dette bør du kunne danne deg et bilde av. Du får det sikkert til! :smile:

Lenke til kommentar

Joda, jeg ser tegningen ganske greit nå tror jeg ..og det det blir sikkert greit å se det når GDS kommer i neste uke.

Oversiktelige og greie anvisninger skulle følge med sa de.

Hei Draco! ..kjekt å se deg igjen! Det er en stund siden vi diskuterte på Sol nå :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Forøvrig, hvis du virkelig bare har "surret" sammen ledningene, så anbefaler jeg sterkt å koble på en skikkelig måte. Surringer kan ikke holde i lengden. Det vil jo være kjipt å kanskje oppleve masse ADSL problemer, skylde på leverandøren, og så finne ut at man har skylda sjøl .....

Om man surrer de godt, og passer på at "metall mot metall" sitter ekstremt godt, og surrer tight med elektronikk-teip, så fungerer dette tilnærmet likt som "usurret" kabel. Egen eksperimentering og forsøk ga dette resultatet. Så lenge kablene er plassert på et sted hvor de blir utsatt for minimal slitasje, alâ i et skap, i et hjørne (på loft) så fungerer denne metoden.

Jeg har gjort det på samme måte, da Telenor sier at du skal ha en ISDN boks som jeg ikke har, jeg har en ISDN boks hvor det ikke var en plugg inn i den, men løse ledninger. Telenor nektet på dette, og ga meg alt ansvar. Jeg ble ganske forbannet, ettersom alle kabler jeg har måttet kjøpe inkludert teip har kostet godt over 200 kr. Men, men, ce la vie (jeg studerer ikke fransk, bare så dere vet det, så ikke klag på skrivefeil :grin:)

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke):smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...