Gå til innhold

Nye drivere fra Nvidia i morgen 30% raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen har har tydligvis optimalisert programmer/drivere på lavt nivå. Mesteparten av driverene er programert i C og assembler tenker jeg. Da kan det være mye å hente ut.

 

I et kurs jeg har hatt på universitetet hvor vi laget et opperativsystem fra bunnen i C og assembler klarte vi og optimalisere ganske mye!

 

Blir spennende å se. NV40 er en helt ny arkitektur ant. med masse potensiale!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Her var det (som vanlig) mye fanboi-svada. og chat..

At drivere har minst like mye å si som antall transistorer og GPU/Mem.frekvenser kan det vel være liten tvil om.

Jeg ble nærmest sjokka av de testene jeg gjorde (i natt) på mitt nye FX5900-kort fra Gainward..

Først 3DMark01 med de medfølgende driverne installert (6.14.10.4403).. Der ble det en pen økning fra 10.600 til 13.300 (fra Ti4200-8x). Begge tall er for klokkede kort..Uklokket fra 10.100 til 13.000.

MEN.. så prøvde jeg 3DMark03 og Aquamark.. Og det gikk *utrolig* dårlig!

Ca. 2.500 på 3DMark03.. Aquamark gadd jeg ikke fullføre.. det holdt å se oppstart med ca. 30FPS!

Etter litt "strul" med avinstallering la jeg inn siste drivere. 56.72.. og så var det å klokke/teste..

Max. på Aquamark ble 38.100 (480/820), max på 3DMark03 ble 5.300 (480/800).

En meget pen økning i fra "persen" med 9600XT.. (4.200/31.400).

Så drivere har *veldig* mye å si ja...

Lenke til kommentar
Får håpe(Sm2 Ytelsen) andre ting har blitt bedere også, herregud FarCry er jo ikke alt.

Tja.. vil si at FarCry benchen gir en utrolig mye bedre indikasjon på faktisk ytelse enn 3dmark 2003 f.eks..

helt enig. Far Cry er det mest krevende jeg har sett hittil og spill basert på den enginen vil komme (håper jeg). Om de gjør det, .....så må du nesten forholde deg til den FC benchmarken. syns 3dmark er ikke bra nok lenger. Spill benchmarks ER noe man må se på.

Lenke til kommentar
Her var det (som vanlig) mye fanboi-svada. og chat..

At drivere har minst like mye å si som antall transistorer og GPU/Mem.frekvenser kan det vel være liten tvil om.

Jeg ble nærmest sjokka av de testene jeg gjorde (i natt) på mitt nye FX5900-kort fra Gainward..

Først 3DMark01 med de medfølgende driverne installert (6.14.10.4403).. Der ble det en pen økning fra 10.600 til 13.300 (fra Ti4200-8x). Begge tall er for klokkede kort..Uklokket fra 10.100 til 13.000.

MEN.. så prøvde jeg 3DMark03 og Aquamark.. Og det gikk *utrolig* dårlig!

Ca. 2.500 på 3DMark03.. Aquamark gadd jeg ikke fullføre.. det holdt å se oppstart med ca. 30FPS!

Etter litt "strul" med avinstallering la jeg inn siste drivere. 56.72.. og så var det å klokke/teste..

Max. på Aquamark ble 38.100 (480/820), max på 3DMark03 ble 5.300 (480/800).

En meget pen økning i fra "persen" med 9600XT.. (4.200/31.400).

Så drivere har *veldig* mye å si ja...

 

Har du gainward sitt fx5900xt 2,8ns?

 

Med mitt kort fikk jeg også et sjokk da jeg fikk 2500 poeng i 3dmark03.

Så nye drivere løser problemet?

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at det har kommet noen offisiell release av den nye driveren på nVIDIA sin side enda..

 

 

her ligger beta'en hvis noen vil prøve..

 

Liste over hva den skal forbedre fra Forceware 60.72 ifølge winXPcentral:

 

- Around 5% boost in Aquamark

- Around 5% boost in X2 performance

- Around 5% boost in Tomb Raider: Angel of Darkness performance

- Around 10% boost to Call of Duty performance

- Over 20% improvement in Far Cry performance (fixed a z cull bug)

 

 

Er 60.72 driveren den som skal komme idag, eller er det enda en uoffisiell release, altså en modifisert nVIDIA-driver..?

Lenke til kommentar
Har i det heletatt 6800 kommet ut?

 

Ser mange syter over at nVidia ahr bogus drivere til 6800, men hva gjør vel det når kortet ikke har kommet ut enda?

 

Hvis 6800 har kommet ut, så har jeg driti kraftig på leggen og låra.

Det har ikke kommet ut i norge enda, er forventa i butikkene neste uke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har du gainward sitt fx5900xt 2,8ns?

Jepp, akkurat det samme som du har på en av maskinene du disponerer..

Med mitt kort fikk jeg også et sjokk da jeg fikk 2500 poeng i 3dmark03.

Så nye drivere løser problemet?

Burde det ja! De driverne som fulgte med fra Gainward er/var ubrukelige i 3DMark03/Aqumark.

Skjønner jo nå hvorfor du ikke hadde noen tall for dette i profilen din..

;)

Installer siste drivere du så får du nok anstendige tall...

Men jeg ser jo at kortet ikke yter som ett 9800Pro.. langt der i fra.:)

Apropos klokking.. Du og andre har "skryti fært" av hvor bra dette kortet klokker...Helt til 500/1000.. det er ikke min erfaring.

Kan sikkert ha noe med brikkesett på HK å gjøre også.. Mitt klokker jo bra det også (via medfølgende "ExpertTool"), men ikke stabilt lenger enn ca. 480/800.

Som jo er pent nok.. ;)

Det *kan* jo ha noe med 300W PSU (Aopen) å gjøre..

Får ikke artifacts, men benchmark "henger" ved høyerer klokkefrekvenser.

 

Edit:

Nok en gang!! Ett skjermkort er ikke bedre enn de driverne noen "hackere" har klart å kode til det.. Noe sier meg at ATI ligger foran der.. og at Nvidia sårt trenger en boost i så måte.. Derav spekulasjoner om 30% økning som trådstarter refererer til... :hrm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Kort halv-relatert spørsmål: Hvordan kan Far Cry være PS3.0 basert når ikke PS3.0 er lansert enda?? (ikke før DirectX 9.0c)

Beta versonen av dx9c har vert lenge offentlig tilgjengelig, og tenker at spillutviklere og grafikk-kortprodusenter har hatt det enda lengre.

 

 

TL1000S: hvis du flasher med en 5950-bios vil du straks kunne klokke minne langt høyere.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at man aldri klarer å slippe unna NV vs. Ati diskusjoner, vel så lenge dem er sakelige er det greit.

 

Mitt syn på NV40, kan konstatere at diskusjonen går hele tiden på hva som er best uten at det er noen som tenker på at det er DX9 som er og blir standaren i nye spill, ogl har liten utbredelse og det er en kjennsgjerning at det er der NV har sitt strekeste kort i forhold til Ati.

 

Klarer ikke NV å øke ytlesen en god del i Dx9/sm2 så blir dem liggende bak etter hvert som nye spill kommer ut.

Så mitt spørsmål, hvorfor skulle ikke NV klare å øke ytlesen med 30% ihvertfall i sm2?? Personlig tror jeg dem vil klare det under Dx9, i Dx8 er dem still going strong.

Lenke til kommentar
Det ser ut til at man aldri klarer å slippe unna NV vs. Ati diskusjoner, vel så lenge dem er sakelige er det greit.

 

Mitt syn på NV40, kan konstatere at diskusjonen går hele tiden på hva som er best uten at det er noen som tenker på at det er DX9 som er og blir standaren i nye spill, ogl har liten utbredelse og det er en kjennsgjerning at det er der NV har sitt strekeste kort i forhold til Ati.

 

Klarer ikke NV å øke ytlesen en god del i Dx9/sm2 så blir dem liggende bak etter hvert som nye spill kommer ut.

Så mitt spørsmål, hvorfor skulle ikke NV klare å øke ytlesen med 30% ihvertfall i sm2?? Personlig tror jeg dem vil klare det under Dx9, i Dx8 er dem still going strong.

:thumbup: Flott post. Du fikk sagt mer der, enn det som vanligvis kommer frem over flere sider i en tråd. :yes:

Uansett... Ja, nvidia er dyktige med drivere. Men 30% så tidelig tror jeg er å ta litt hardt i... Jeg rekner med å se 30-40% ytelsesforbedring pga. drivere i løpet av hele denne generasjonen. Men, man vet aldri. Kanskje nVidia har ett ess i ermet.

Lenke til kommentar
Burde det ja! De driverne som fulgte med fra Gainward er/var ubrukelige i 3DMark03/Aqumark.

Skjønner jo nå hvorfor du ikke hadde noen tall for dette i profilen din..

 

Installer siste drivere du så får du nok anstendige tall...

Men jeg ser jo at kortet ikke yter som ett 9800Pro.. langt der i fra.

Apropos klokking.. Du og andre har "skryti fært" av hvor bra dette kortet klokker...Helt til 500/1000.. det er ikke min erfaring.

Kan sikkert ha noe med brikkesett på HK å gjøre også.. Mitt klokker jo bra det også (via medfølgende "ExpertTool"), men ikke stabilt lenger enn ca. 480/800.

Som jo er pent nok.. 

Det *kan* jo ha noe med 300W PSU (Aopen) å gjøre..

Får ikke artifacts, men benchmark "henger" ved høyerer klokkefrekvenser.

 

Edit:

Nok en gang!! Ett skjermkort er ikke bedre enn de driverne noen "hackere" har klart å kode til det.. Noe sier meg at ATI ligger foran der.. og at Nvidia sårt trenger en boost i så måte.. Derav spekulasjoner om 30% økning som trådstarter refererer til...

 

Ja, driverene til gainward er crap i 03.

Får vel innnstalere de nye driverene da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...