Gå til innhold

trenger litt hjelp med bios her

Anbefalte innlegg

etter en mnd har jeg endelig fått bilde på skjermnen ved oppstart ved å resette jumperne på hovedkortet. når jeg starter opp maskina får jeg meldinga om "no bios installed" , men jeg kan alikevel trykke delete knappen og komme inn i biosen. Dessuten får jeg mulighet om "Reset flash config" eller noe, og når jeg tar det kommer fem pipelyder etter hverandre, pause, 5 pipelyder osv.. hele veien. Virker ikke som det skjer noen ting, kanskje det bare tar langt tid? :p Noen som har noe clue om hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først vil jeg si at du bør oppgi hvordan hovedkort du har!

Så "no bios installed" tyder på at du har et Hk med Raid eller\og Sata og det finner du i bios og velger disable på,regner med at du kjører med vanlige ide tilkoblet disker? Begynn med å først velg load bios "fail safe" Husker ikke helt hva det heter ordrett.så disabler du Sata,Raid (den du finner)saver dette og start på nytt. Trenger du mer hjelp MÅ du huske å poste hvilket utstyr du har :hmm:

Lenke til kommentar

MSI K8T Neo

Amd 64 3000++

512 Pc2100 ram (twinmos)

WD 40 gig ide

Samsung SpinPoint 160 gig ide

ja er noe sånn s-ata greier på hovedkortet, ettersom jeg har forstått er det noe hd greier eller? åssen disabler jeg det?

Lenke til kommentar

Sorry men jeg aner ikke hva "ntldr" er for noe.Prøv en ny post her på forumet med hovedkortet ditt som topic.Jeg vet at noen hovedkort for AMD 64 er kresene på ram så det kan være det hos deg,og du har jo dessuten pc2100 ram til et system som er laget for pc3200.Hvis du har noen du kan låne en pc3200 brikke av vil jeg anbefale deg å prøve det før du går videre. pc2100 er 266mhz bus og ditt system trenger pc3200 som er 400mhz bus.Det blir nok krøll av det :roll:

Lenke til kommentar
MSI K8T Neo

Amd 64 3000++

512 Pc2100 ram (twinmos)

WD 40 gig ide

Samsung SpinPoint 160 gig ide

ja er noe sånn s-ata greier på hovedkortet, ettersom jeg har forstått er det noe hd greier eller? åssen disabler jeg det?

For å disable Sata.

Gå inn i bios og så til integrated peripherals/onboard pci device/serial ata controller og velg disable og lagre forandringer i bios.Start på nytt

Lenke til kommentar

NTLDR er loaderen for operativsystemet. Hvis den feiler eller ikke finnes må du nok installere på OS på nytt.

Sjekk om du har strappet Master / Slave korrekt på IDE diskene dine.

Vil anta at du skal installere et "nytt" operativsystem? Hvis disken kommer fra en annen maskin med et annet hovedkort vil det i hvert fall ikke gå smertefritt.

;)

Lenke til kommentar
der ja, ingen feilmeldinger lenger, men det står at ntldr mangler

Dersom du får denne meldingene så virker det som bios har det helt fint. Dersom du får ntdlr-feilen så kan du prøve følgende løsninger fra ms:

Knowledge base

Lykke til!

EDIT!...WOW...post nummer tusen, og ingen advarsler! Kan umulig ha postet tusen meningsfulle poster ;)

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...