SimDaDim Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 (endret) Jeg er 17 år i skrivende stund, og må si jeg føler veldig med trådstarter. Mange på min alder er så flinke til å drite lang mars i ting, for ikke å si at de driter i det helt ut til april og mai! Et litet, kanskje ubetydelig eksempel er følgende: Jeg går 2 klasse musikk dette året, og musikklinjen er en av de dyreste linjene på skolen. Skolen bruker flere av de pengene de får tildelt til almmenfagelevene til oss musikkelever for at vi skal få undervisning alene med en lærer, kjøpe inn instrumenter og sette opp store og dyre forestillinger. Vi som går der har vært heldige, hvert år er det over 100 stk som søker seg inn på linjen og ca tretti stk. kommer gjennom nåløyet. Problemet er bare det at folk DRITER så i det! De skulker timer som noen ravner, helt uvitene om at disse timene er vannvittig dyre og veldig lærerike. Har de ikke gjort en lekse, da passer det seg godt å ta en time fri å ligge hjemme å sove istedet. Faktisk opplverer jeg ofte at folk skulker timer for å lese til prøver! Det er å skyte seg selv i beinet mener jeg! Som om ikke dette skulle være nok, så klager vi hinnsides om at vi har ALT for mye å gjøre i lekser og prøver! Men hva skjer så? Jo, halve linja samles på en cafe i byen og sitter der på fritiden og syter om hvor mye lekser vi har istedet for å faktisk gjøre dem. Men det som faktisk fikk begeret til å flyte over var når et par initsiativsrike i klassen tokk initsiativet til å lage et julekor for å tjene inn litt penger til klasseturen til neste år. Dette er penger vi må skaffe selv, så hvorfor ikke gjøre dette i felleskap og ha det litt morro når vi gjør det. Dessuten så er det å synge i kor faktisk en del av skolen, så vi får betalt for å stå på torget å gjøre lekser. Men hva skjer? Jo, ti av førti stk. møter opp på den eneste øvingen vi har. Resten påstår at de må på jobb. Noen må kanskje på jobb, men ikke alle. Ok, vi som var interiserte fikk ihvertfal øvd litt. Da det endelig var tid for å gå ut på torget å synge, hva skjer så? Jo, de som skal fikse vaffler og plakater har selvfølgelig glemt å si i fra at de ikke gidder. Vi er da en 10 stk. som ender opp med at vi synger i kor fordet. Under hele den halvannentimes fremmføringen vi hadde, kom og gikk det folk fra koret som om det bare var en lek vi holdt på med. Tror bare det var en 4-5 stk. jeg som som var der hele tiden. Og det var vi som _måtte_ være der. Ok, når endelig dette var over viste det seg at vi fikk inn over tusen kroner på denne måten. Dette er faktisk ganske bra betalt for å synge i kor, pluss at vi faktisk driver med musikk, altså hobbyen våres. Så dette gikk da alstå haveis bra, så derfor bestemte vi oss for å gjøre dette en gang til siden dette var en god måte å tjene inn penger på turen til. Men hva skjer så? Jo, nå om onsdagen da vi skulle slå til igjen så endte det med at vi ble 4 stk som sto og frøys å venta på at det skulle komme noen fler. Mens vi sto å ventet så var det mange fra klassen som kom forbi, men bare ikke gadd å være med å synge fordi de kunne skaffe penger på andre måter. DA BLE JEG BARE VANVITTIG IRRITERT! At det ikke går ann å tenke lenger en frem til sin egen nese! Jaja, så dette endte med at fire inistiativsrike folk, inkludert meg, måtte dra frysene, tolmodige og pengetome hjem og tenke på hva vi kunne brukt all den tiden vi sto og ventet på de andre til. Så dagen ungdom, skjerp dere! EDIT: Vidre kan jeg skrive om folk som blir så hevngjerrige over filleting at det nesten ikke er til å snakke med dem. Alt de tenker på er hvordan man kan ødelegge mest for den man er irritert på, ikke hvordan man kan hjelpe seg selv til å ikke være irritert. Enda en ting som det må rettes en stor takk til er lærere! Vi elever er så utaknemmelige ovenfor dem at det ikke er sant! Selv vet jeg om flere elever som klager så fort de får en litt dårlig karakter. I våres klasse så var det faktisk et par som skrev et klagebrev om natufagslæreren våres, der det bl.a. sto at hele klassen var med på dette brevet. Problemene med det brevet sto i kø: For det første, det var snakk om en tre, fire stk. som hadde lest og var enig i det brevet. For det andre: det går ann å ta dette opp med den læreren det gjelder, og ikke gå bak ryggen hennes. For det tredje, Man kan jo se om det er noe man kan rette på selv. AGH, BLIR SÅ IRRITERT PÅ MINE MEDELEVER OG VENNER NOEN GANGER! Og det skumle er at jeg sikekrt er litt slik selv, men bare ikke merker det Endret 23. desember 2005 av SimDaDim Lenke til kommentar
icer Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Enda en ting som det må rettes en stor takk til er lærere! Vi elever er så utaknemmelige ovenfor dem at det ikke er sant! Selv vet jeg om flere elever som klager så fort de får en litt dårlig karakter. I våres klasse så var det faktisk et par som skrev et klagebrev om natufagslæreren våres, der det bl.a. sto at hele klassen var med på dette brevet. Problemene med det brevet sto i kø: For det første, det var snakk om en tre, fire stk. som hadde lest og var enig i det brevet. For det andre: det går ann å ta dette opp med den læreren det gjelder, og ikke gå bak ryggen hennes. For det tredje, Man kan jo se om det er noe man kan rette på selv. 5329251[/snapback] Med oss var det et par stykker som fikk dårlig karakter på en prøve, karaktergivningen var i bunn og grunn litt feil fordi læreren skumleste igjennom prøven og satte en karakter, det var dette vi reagerte på så noen sa det til kontaktlæreren og før vi visste ordet av det var helvet løst: da hadde han gått til administrasjonen/rektor, rektor hadde snakket med læreren og læreren var fly fuckings forbanna på oss, og han er av den typen som gjør du noe imot går han å surmuler for det hver jævla time... Beste er å snakke med han og si de uten å la noen andre ta seg av det for da har dere opnet pandoras eske... (beklager banning og sånn, men det er bare for å få understreket poenget) Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Jeg mener at ihvertfall når man runder en 16-17 år, at man må klare å ta opp problemet med den det gjelder, og ikke gå bak ryggen på folk. Det gjør saken så utrolig mye lettere. Jenter har en del å lære der.. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Som gutter aldri går bak ryggen på folk? :!: Lenke til kommentar
kag Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 TLZ: Umh. Du stiller vel ikke spørsmål til hvem det er som utgjør brorparten her? Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 har droppet ut av skolen eller går på skoler via sæskilt inntak, med andre ord, ikke så altfor glupe folk 2273195[/snapback] Godt å vite at du er smartere enn meg. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 24. desember 2005 Del Skrevet 24. desember 2005 jeg må si at jeg mobber folk (på et spøkende plan, går ikke bort til folk som jeg ikke kjenner driter dem ut/banker dem opp bare for å si de sånn ) Dette er vel ikke akurat "mobbing". Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 24. desember 2005 Del Skrevet 24. desember 2005 Hmm... Ungdommens tid handler om å få mange venner og ha det morro. Men noen prøver å få seg venner på litt uvanlige måter, kanskje fordi de ikke vet bedre. Men å grafse og tjafse mellom beina på ei jente som sier "ikke" er bare sykt! Man skal liksom være "kul" ovenfor de andre. Jeg syns det er dumt at det er slikt. Og en annen ting; Det er liten vits i å si "Dagens ungdommer asså....!". Vi har alle vært ungdommer (jeg er det fortsatt), og det har alltid vært slik. Når jeg hører far min fortelle fra da han var ung, så føler jeg at det jeg har gjort eller andre har gjort, ikke er noen ting i forhold. Men før i tia så virker det for meg som at man kunne gjøre mye kødd uten å måtte svi for det (fengsel, bøter osv). F.eks fortalte han at før i tia så gikk det ann å hoppe på bensinslangen så kom det bensin (gratis). Og det så purken at faren min gjorde, og han fikk bare tilsnakk. Hadde noen gjort dette nå så hadde det sikkert havna på forsiden av VG: "Ungdommer ranet bensinstasjon" Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Nå har jeg bare lest første innlegg og de på denne siden, men jeg må si meg enig med trådstarter og sikkert mange andre her. Det er mye rart dagens ungdom finner på. Jeg synes vi fant på nok faenskap når jeg var 16 i 1990. Forskjellen på da og nå er etter min mening at vi stort sett gjorde faenskap med døde ting, mens nå er man mye slemmere med hverandre. Dalende respekt er sentralt. Bare for å spekulere litt i hva det kan komme av: Jeg tror skoleverket og mer likegyldige foreldre er hovedårsaken. Foreldre og lærere får jo ikke lengre ta hardt ungen i armen for å sette de på plass. Foreldre og lærere går rundt som medfølende tøffelhelter uten autoritet. Da blir ungene deretter. Respektløse og får til slutt det psykiske overtaket. Jeg tror mange lærere og foreldre har følt seg maktesløse mot frekke unge. Voksne kan jo ikke være hardhente ellers så er det noen som ringer barneværnet, mens ungene kan utøve så mye vold og psykisk terror de vil uten at det skal få konsekvenser. Jeg tror samfunnet er tjent med å gå tilbake til et mer ordnet maktforhold mellom aldersgruppene: - Bedre opplæring av foreldre i det å være foreldre. - Bedre støtteapparat for de foreldrene som ikke klarer å oppdre ungene. - Mer respekt i skolen og mer konsekvenser for ungene når de gjør noe galt. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Simen1, jeg er også for det å ha strengere oppvekst, men problemet har vel vært at voksene har utnyttet dette. Hører mine besteforeldre forteller om lærere som ikke klarte å bruke denne makten de hadde på en god måte. En god del pedofile ble lærere fordi de på denne måten kunne få mye kontakt med barn, og barn hadde ganske lite å si om sin lærer på denne tiden. En annen ulempe som følger ved å gi lærerene mer frihet til å utøve makt, er at det vil oppstå større avstand mellom lærer og elev. Det vil bli vanskeligere for elever å si ifra hvis det er noe galt. Men må si at jeg er veldig enig i at oppdragensen er veldig slakk nå om tiden. Men det viser seg jo at det blir folk av de fleste, Lenke til kommentar
The Norwegian Pikie Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 (endret) Se hvordan folk på min egen alder (17) oppfører seg i blandt gir meg lyst til å grine.. Eksempel: En jeg gikk i klasse med i mange år, har ingen respekt for NOEN.. Han skeller ut lærerne og gir totalt F*** i alle rundt seg. Foreldre og kammerater. (få) En familie vi hadde på besøk fra Amerika, sa det var skummelt vor amerikansk norge hadde blidt på 10 år...Faren i familien gjikk på skole i bergen og bodde en del i Valdres. Tror nokk fokus på penger og sex, over alt. Pluss at folk prioriterer kariere fremfor familie.. Trist, men sant.. Ps. Og så lærer vi jo på skolen at får vi dårlige karakterer går det til Helvette. Det er ikkje like motiverende for alle.. Endret 26. desember 2005 av The Norwegian Pikie Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Men må si at jeg er veldig enig i at oppdragensen er veldig slakk nå om tiden. Men det viser seg jo at det blir folk av de fleste,5341490[/snapback] Ja, det stemmer. Men jeg tror det er flere nå enn før som vil møte voksenverden på en mer brutal måte. F.eks er det mange ungdommer som bruker ungdomskole og videregående som "oppholdsplass" og ikke som et sted der man skal lære noe fordi man trenger det senere. Ungdom med den holdningen som møter jobb og næringsliv kan få seg et sjokk når det ikke godtas at man sløver på jobb, tar mange pauser, skriver opp flere timer enn man har jobbet osv. Ellers: Godt poeng det med voksne og missbruk av makt. Det er noe man må ta høyde for i prosessen å gi voksne mer makt ovenfor barn. Men jeg håper og tror verden har forandret seg mye til det bedre siden tiden med maktmissbruk på barnehjem. Ps. Og så lærer vi jo på skolen at får vi dårlige karakterer går det til Helvette. Det er ikkje like motiverende for alle.. 5341681[/snapback] Det er ikke like motiverende for alle nei, men jeg tror ikke det er karakterboka som er minst motiverende. Det verste er nok når man missliker skolen, læreren, klassen, eller fagene. Konsekvensen av det blir jo ofte dårlige karakterer. Altså er det ikke nødvendigvis karakterboka sin skyld men andre forhold. Karakterer er jo også en god måte å gi tilbakemeldinger på godt å vondt. For gode karakterer kan få elever til å ta de gode karakterene for gitt så de hviler på lauvbærene og tror det skal bli sånn neste semester også. Dårlige karakterer kan virke som et spark bak for å få elevene til å gjøre en ekstra innsats: "Oi, her må jeg skjerpe meg". Jeg synes den gamle opptaksordningen bør gjenopptas på vidregående. Dvs. alle konkurrerer på likt grunnlag, uansett hvilket år man gikk ut av ungdomskolen. Altså en fjerning av plassgarantien. Plassgarantien har gjort at de med dårligst karakterer ofte kommer inn på linjer de ikke ønsket, og vil gå umotivert gjennom 3 år og kanskje lage uro i klassen for de som faktisk er interresert i å gå på den linja. For 10 år siden var folk takknemmelige over å ha en plass på videregående og var stort sett motiverte. Nå er det en haug med umotiverte elever i de fleste klassene som forsurer læringsmiljøet for de interreserte. Videregående har blitt en "oppholdsplass". Større valgfrihet angående linjer hadde også vært en fordel, enn om ikke fullt så mange valg som det var før. Nå er det bare 11 (?) linjer å velge mellom, mens før var det flere hundre fordelt over hele landet. En fjerning av plassgarantien vil også gi en sjanse til de som ikke har fulgt den vanlige utdanningsveien. F.eks fått et barn i en alder av 16-17 år, eller jobbet mellom ungdomskole og videregående, eller opprørende dødsfall i nær familie. Slike som ikke følger standardruta i dag har jo ikke en sjanse på grunn av den evinnelige plassgarantien. Mange trenger av ulike grunner forskjellig tid før de starter på videregående. Her synes jeg samfunnet bør tilpasse seg reelle elever i ulike situasjoner i stedet for å tilpasse seg en utopisk gjennomsnittselev. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå