bulldog Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Det er vanskelig og fortelle hvilken oppdragelse man selv har fått. Men noen ting har jeg bitt meg merke i.-Jeg fikk aldri straff hos forelderene mine hvis jeg gjorde noe galt. Ei heller trusler før jeg gjorde det. Bare rare blikk som åpenbart gjorde at man følte seg som en tosk. Og her sa feynman det så fint: "Resultat er vel at jeg aldri får kick av å gjøre "ulovlige ting". Banning, bryte fartsgrensen, drive med narkotika... ingenting er noe særlig kult, det eneste følelsen som kommer fram er at jeg degraderer meg selv som menneske." Jeg fikk faktisk stort sett gjøre akkurat som jeg ville. Og det førte egentlig til at man ikke gjorde noe! Vel, man gjorde jo noe da.. Men det ble jo bare engangshendelser! Det var rett og slett ikke spennende nok å fortsette bare for å være opprørsk. Men det er vel viktig å påpeke at dette kanskje ikke funker for alle da. Det gjør det nok ikke. Det er klart man trenger reaksjoner på dårlig oppførsel, men vold er ike veien å gå. Det eneste som kommer ut av det er at man blir utrygg og lærer å slå.. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Det gjør det nok ikke. Det er klart man trenger reaksjoner på dårlig oppførsel Poenget er jo at når det ikke er dårlig oppførsel, så behøves det heller ingen reaksjoner. Lenke til kommentar
HEE Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Det at jeg er 1.91 høy, veier godt over 100 kg enset han ikke engang. Fyren anntar jeg er rundt 16 - 17 år. Uff...og med et slik temperament..stakkars damer...oj oj oj.. Lett match spør du meg! seriøst hadde vel godt ut og "rista" han litt da.. Lenke til kommentar
bulldog Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 (endret) Det gjør det nok ikke. Det er klart man trenger reaksjoner på dårlig oppførsel Poenget er jo at når det ikke er dårlig oppførsel, så behøves det heller ingen reaksjoner. Eeh...? nei, men er ikke det litt ved siden av poenget? Det vil jo alltid (uansett hvordan man oppdrar barn) være ting de gjør som ikke er bra og som må "læres" at ikke er akseptert. Spørsmålet i denne diskusjonen (ihvertfall slik jeg har oppfattet det) er hvordan man skal reagere på slik oppførsel. Endret 18. juni 2004 av bulldog Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 ikke om det bare er litt, om du tar på en kokeplate som står på, brenner du deg og du finner ut at det ikke er så veldigt lurt og ta på kokeplater som er på, jeg fikk bank av min bror, det BTW MYE verre en det jeg gjør mot min lille bror, her snakker vi om kubein og kveling LEEENGE, noe som førte til at jeg kom etter han med brødkniver og kastet lysestaker på han,men jeg lærte meg at jeg ikke måtte gjere slike ting mer jeg vrir armen til lillebroren min og slenger han ned i soffan og sier han ikke må gjere det han gjer galt eller no slik, jeg slår ikke folk med kubein i ryggen når dei ligger nede, Din bror er meget meget syk... Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 (endret) kjenner broren hans, og MagE overdriver til de grader! MagE's familie er ganske normal vil eg si, litt voldsom noen ganger... Dvs. går litt hardt for seg, men hvem her har ikke "slost" med en av brøderene sine? Vil ikke definere den slags som vold. Endret 18. juni 2004 av TLZ Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Denne diskusjonen er meget interessant. Og til MagE: å banke broren sin til han begynner å blø er sykt, uansett hva din bror gjorde mot deg. Som bulldog sier "Vold avler vold". Lenke til kommentar
sweetness Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Det gjør det nok ikke. Det er klart man trenger reaksjoner på dårlig oppførsel Poenget er jo at når det ikke er dårlig oppførsel, så behøves det heller ingen reaksjoner. Hvis ingen reagerer på dårlig oppførsel, hvordan skal man da vite hva som er galt eller ei. Tror ikke "kicket" av å gjøre gale ting er det som driver ungdomen i dag, trur det er at de ikke vet bedre.... Lenke til kommentar
Decline Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Kanskje vi først skulle bli enig om hva "dårlig oppførsel" er før vi diskuterer reaksjoner på det? Lenke til kommentar
bulldog Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Kanskje vi først skulle bli enig om hva "dårlig oppførsel" er før vi diskuterer reaksjoner på det? Slå broren sin? Lenke til kommentar
Veritæs Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Inr0mmer at jeg har kun lest f0rste side. Men jeg tror at et av l0sningene kan vAre ekte kjArlighet, eller pA engelsk "where's the love?" i en altfor kaldt verden. Jeg vet at det kan h0res utrolig homsete ut, jeg er selv 22 Ar (men betrakt megselv som ganske voksen) I min egen erfaring har jeg nylig opplevd ekte kjArlighet, noe som fikk meg til A f0le meg HELT annerledes. Jeg var kaldt og ga faen i det meste, men nA vil jeg virkelig studere og pr0ve A trygge min egen framtid. Og imens behandler jeg alle med snillhet...Og jeg f0ler at all sider av mitt liv blir bedre... Minner meg om intro musikken til filmen "Swingers" : "You're nobody till somebody loves u... ...so find yourself somebody to love..." ps jeg er ikke pA noen som helst mAte homse hehe, ikke at jeg har noe imot mot homser. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 ps jeg er ikke pA noen som helst mAte homse hehe, ikke at jeg har noe imot mot homser. Nei, såklart ikke. Lenke til kommentar
thoufiend Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Leste 1. side, og kjapt over en del andre sider og føler meg litt tvunget til å si noe her... Dette er desverre et økende problem, og mye av årsaken ligger i manglende respekt for voksne/autoriteter. Kan komme med et eksempel ifra min "oppvekst"... På barneskolen så hadde vi en mannlig klasseforstander som satte ned foten og satte seg i respekt.. den andre klassen hadde en kvinnelig klasseforstander som på en eller annen måte ikke klarte å sette seg i respekt og spesielt guttene i klassen endte da med å gjøre som de ville til slutt.. og når man da ser på videre utvikling blant disse folka, på ung.skole og videregående (nå vet jeg ikke åssn alle var/ble) men de hørtes absolutt ut som han ungen som ble beskrevet på førstesiden, mens ifra min klasse så endte vel så godt som ingen opp slik! Selv er jeg pasifist, men mener at slik oppførsel fortjener en omgang med bjørkeriset. Har selv lappet til et par småunger med flathanda etter det jeg vil kalle udugelig oppførsel og gjentatt advarsler. Endte opp med at foreldrene kom og kjefta meg huden full når ungen løp gråtende hjem og sladret! Så spurte jeg mora "Vel, hvor er du om dagen når ungen din løper rundt fritt og ikke gjør annet enn faenskap i nabolaget? Hvorfor har du ignorert flere advarsler ifra meg og andre om at dere må følge med ungene deres bedre?" Jeg gikk inn og orka ikke bry meg mere om det, helt til 2 uker etterpå når jeg fikk stein kastet etter meg ifra den samme ungen. Da endte det opp med at den samme steinen gikk i retur (heldigvis bommet jeg, tør ikke tenke på konsekvensene om hva som hadde skjedd om jeg hadde truffet ungen, men ikke at jeg kunne brydd meg mindre) et veddemål btw.. 1000, - på at den ungen der kommer til å bli nøyaktig som han i første innlegg her i tråden Lenke til kommentar
bulldog Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 ... når jeg fikk stein kastet etter meg ifra den samme ungen. Da endte det opp med at den samme steinen gikk i retur (heldigvis bommet jeg, tør ikke tenke på konsekvensene om hva som hadde skjedd om jeg hadde truffet ungen, men ikke at jeg kunne brydd meg mindre) omg.. Så du synes det er greit å synke ned til uvitende barns nivå? Kaste stein etter barn er ikke mye greit uansett hva de gjør. Skjerp deg mann. Hadde det vært min unge du lappa til hadde du ***meg fått juling! Man slår ikke barn. Punktum. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Hvorfor ikke? Hvordan skal de lære egentlig? Foreldrene tar jo ikke hintet, tydeligvis ikke ungene heller. "ikke gjør mot andre det du ikke vil andre skal gjøre mot deg" <- var det ikke noe sånt? Og det at du hadde banker opp en fyr fordi ungen din provoserer og tydeligvis ikke tar hintet sier noe om deg. Da har du synket ned noen nivåer du også. Lenke til kommentar
bulldog Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Hvorfor ikke? Hvordan skal de lære egentlig? Foreldrene tar jo ikke hintet, tydeligvis ikke ungene heller. "ikke gjør mot andre det du ikke vil andre skal gjøre mot deg" <- var det ikke noe sånt? Og det at du hadde banker opp en fyr fordi ungen din provoserer og tydeligvis ikke tar hintet sier noe om deg. Da har du synket ned noen nivåer du også. Hvorfor man ikke skal slå barn? Fordi de er barn! De lærer ikke noe mer av å bli slått av en vilt fremmed. Skole og barnevern har viktige roller når det kommer til barn som oppfører seg slik som thoufiend beskriver. At man skal reagere på det hvis en unge kaster stein er ganske innlysende. Men å kaste stein tilbake er liksom ikke veien å gå. Vold mot barn er det mest provoserende jeg ser. Barn som oppfører seg slik gjør det fordi de ikke har lært hva som er akseptert og hva som ikke er det. Ved å slå dem lærer du dem at det ikke er akseptert, javel, men du lærer dem samtidig at måten å reagere på hvis noen gjør noe du ikke aksepterer er å slå. Og det at jeg ville reagere slik sier noe om meg. Det sier noe om at jeg vil forsvare barn mot voksne som slår. Uansett.. Jeg ville nok ikke gjort det. Blir bare forbanna når folk forsvarer bruk av vold mot barn. Du har et poeng i at jeg hadde sunket ned noen nivåer selv. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 thoufiend: du virker ikke som mye pasifist når du kaster en stein etter en liten unge fordi han kaster stein etter deg. At én klasse endte opp som mer rolige enn den andre ka være helt tilfeldig. Det er uansett ikke lærere og skolen som skal oppdra ungene alene. Foreldrene har mye å si. Jeg er forresten litt spent på hva du mener er udugelig oppførsel. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Det er vel ikke akkurat noe å benekte at man får mer sunt vett etterhvert som man blir enldre, noe som man ikke har for mye av i den alderen...(aka ungdomsskolealderen) Noen derfra vil nok selvsagt motsi dette kraftig men det går vel opp for dem til slutt Selv om dem er "livsfarlige" og mange av dem gjør alt dem kan for å være voksne så er og blir dem "unger" en stund til... Lenke til kommentar
Decline Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Selvfølgelig, de er jo ikke ferdig med sosialiseringsprosessen. Alt gjør et inntrykk. Å kaste stein kan hinte om at det ikke er dumt å kaste stein, hvorfor ville ellers en voksen person kaste stein? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Synes man skulle ha innført "Gulag" igjen. Problembarna kunne ha lagt bredbånd til oss "snille barn". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå