Gå til innhold

Oj, hva har skjedd med ungdommen?

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal lærererne og skolene gjøre dette? Er det ikke det foreldrenes jobb å lære dem etikk og moral?

Det er rett og slett fordi skolen er med å oppdra ungene. De er jo der fra 9-15. Skolene har en viktig samfunnsoppgave til å oppdra unger. Det har de vært siden skoene ble bygd her i Norge.

Foreldrene skal også oppdra sine barn, men skolene skal også gjøre det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor skal lærererne og skolene gjøre dette? Er det ikke det foreldrenes jobb å lære dem etikk og moral?

Det er rett og slett fordi skolen er med å oppdra ungene. De er jo der fra 9-15. Skolene har en viktig samfunnsoppgave til å oppdra unger. Det har de vært siden skoene ble bygd her i Norge.

Foreldrene skal også oppdra sine barn, men skolene skal også gjøre det...

Du kan gjerne si at dette skulle vært skolens oppgave, men i såfall må du få staten til å gi mer penger til skolene.

Lenke til kommentar
Du kan gjerne si at dette skulle vært skolens oppgave, men i såfall må du få staten til å gi mer penger til skolene.

Greit nok at de trenger penger, men du trenger ikke mer penger for å bli strengere... Du trenger heller ikke penger til å kreve fra elevene at de skal gjøre leksene sine og oppføre seg på en normal måte...

Lenke til kommentar

De trenger penger for å kunne følge opp elevene. Tror du ikke at de krever at elevene gjør leksene sine? Problemet er jo at elevene ikke eier respekt for læreren. Jeg skjønner godt at lærere blir sykemeldt. Elevene er jo djevler rett og slett. Saken er bare den at lærerene ikke kan sanskjonere elevene. Prøver de å gjøre noe kommer foreldrene løpende og beskytter gullungene. Skulle læreren være så syndig å røre ved eleven, ligger han/hun meget tynt an. Hva mer kan en lærer gjøre enn å sende melding med hjem? Det nytter jo ikke å sende eleven til rektor lenger heller. I min grunnskole-tid var rektor "fryktet". Ble du send dit var du ille ute. Jeg kan ikke se for meg at djevelpøblene frykter rektor noe særlig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Man trenger ikke mer penger i skolene for å gjøre dette. Man klarte dette med mindre penger før... Lærere som krever at elevene gjør leksene? Til og med på videregående er lærerene enkle å manipulere. Venninnen min har fått til å levere inn ting ganske sent hundrevis av ganger... Dette fører til at elevene føler at de har kontroll over læreren, og det fører til mindre respekt.

Men du sier akkurat det jeg sa, at nå til dags kommer foreldrene løpende hvis lærerene så mye som kjefter litt for mye på elevene.

Siden jeg har vært elev i både Norge og USA kan jeg sammenligne, og det er ikke mye å sammenligne. I USA var det mye strengere og man fikk kjeft hvis man snakket for mye, osv. I Norge var det ikke slik. Da satt alle elevene og snakket som bare det og dret fullstendig i læreren.

Vi må gi lærerene mer medhold til å kjefte å få elevene på banen igjen.

Lenke til kommentar
Mye jalla synsing ute å går her...

Det er _ikke_ verre nå enn før og dette er et gammelt problem. Hvis ikke lærerne greier å få respekt fra 6 år gamle drittunger, så er det noe galt med læreren.

Feil,det er noe galt med eleven og hans/hennes holdninger/oppdragelse , en lærer i dag kan jo risikere å miste jobben om han slår i bordet til en elev. Det første barn lærer i dag er jo "husk lærern har ingenting de skal ha sagt" . Nei her er det nok hjemmet og sammfunnet som svikter,

Og jo ungdommen er mer voldelig i dag enn for 20 år siden,mye mere voldelig .

Lenke til kommentar
Hovedproblemet er mangelen på respekt (etter min mening)

Men å lære en person respekt er litt for seint når barnet begynner på skolen. Dette må læres fra dag én, og er foreldrenes jobb.

Hør, Hør!

Kunne ikke vært mer enig, respektløshet skaper feile holdninger som igjen skaper feile handlinger og slik fortsetter det..

Lenke til kommentar
Feil,det er noe galt med eleven og hans/hennes holdninger/oppdragelse , en lærer i dag kan jo risikere å miste jobben om han slår i bordet til en elev. Det første barn lærer i dag er jo "husk lærern har ingenting de skal ha sagt" . Nei her er det nok hjemmet og sammfunnet som svikter,

Har du fakta til å backe dette opp?

Som jeg nevnte tidligere i tråden; Til og med Sokrates snakket om "ungdommen nå til dags". Og det er jo 2000 år siden.

Hvis du må slå i bordet eller bruke andre ekstreme virkemidler for å få respekt, så er det noe galt med metodene dine. Har hatt mange lærere som greide å sette seg i respekt helt uten bruk av "vold".

Volden har kanskje blitt mer ekstrem (i form av skytevåpen, kniver osv), men jeg mener det er like mye vold. Noen som kan motbevise dette?

edit:

Og ja, foreldre har en god del av skylden når de skjemmer bort ungene sine

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Leste et leserinnlegg fra et par sure foreldre en gang. De var steik forbannet fordi skolen ikke engang hadde lært barnet deres å knyte lissene.  :roll:

:lol: (selv om man burde blitt mer bekymret enn glad over et slikt innlegg)

Ellers: Jeg tror at disiplin skaffes hvis man spiller en tanke på frykt("sinna" lærer)

Før i tida var disiplin 100% frykt nærmest, og jeg tror de er sunt å frykte for noe, det holder deg i skinnet og på tå hev, uten at du nødvendigvis ER redd, men VET konsekvensen. Ikke nødvendigvis straff...men da TENKER man over ting før man gjør det.

HADDE jeg vært deg AKIRA hadde jeg skvetti ut av vinduet på 1 2 3, og satt en støkker i den karen. Når jeg blir eldre skal kidsa i gata vite hvordan ting skal skje og hva som ikke skal skje!

Jobber med med ungdom (skole, ikke lærer) til det daglige, og ingen er direkte ille mot meg men det har vært episoder hvor jeg måtte ta "litt" igjen, og ingen har vært i nærheten etterpå selv om de er litt små tøffe i kjeften (det er noen som tilstadighet skal kjekke seg, og hvis jeg svarer igjen så blir de på offensiven og lurer på hvorfor jeg er så frekk o.l :no::ohmy: )

Men til lærerene --> null respekt overhode, de har til og med lyst gjøre en hevnaksjon mot enkelte, f.eks kødde med bilen, etc, ble så satt ut at jeg ikke sa noe i mot omtrent, bare hørte og måpte litt

Endret av dub
Lenke til kommentar

Har du fakta til å backe dette opp?

Som jeg nevnte tidligere i tråden; Til og med Sokrates snakket om "ungdommen nå til dags". Og det er jo 2000 år siden.

Hvis du må slå i bordet eller bruke andre ekstreme virkemidler for å få respekt, så er det noe galt med metodene dine. Har hatt mange lærere som greide å sette seg i respekt helt uten bruk av "vold".

Volden har kanskje blitt mer ekstrem (i form av skytevåpen, kniver osv), men jeg mener det er like mye vold. Noen som kan motbevise dette?

edit:

Og ja, foreldre har en god del av skylden når de skjemmer bort ungene sine

Vil vel ikke kalle det ekstreme midler å slå i bordet,men det du sier der viser jo at holdningene er endret, nemmelig å slå neven i bordet er blitt ekstremt .

Nå har ikke jeg problemer med mine barn heldigvis,men kan jo selvfølgelig få det,hvem vet .

At ungdom er mer voldelig i dag en tidligere er det vel heller ikke tvil om, årsaken er vel å finne i samfunnet rundt oss,husk at på 80 tallet var det lite ingenting av vold på tv kontra i dag ,i dag kan du velge å vrake i tvkanaler som spyr ut all slags dritt, da var det bare nrk , i tillegg har du internett og leiefilmer i alle tenkelige utgaver,klart at dette påvirker ungdom og gjør at grensene flyttes lengre og lengre, det som var grensesprengende på 80 tallet ler jo ungdom seg skakke av i dag .

Nå er dette ikke en kritikk av all ungdom,men det var vel heller ikke socrates sin uttalelse .

Lenke til kommentar
Tja man kan jo skylde på alle utviklinger. Kanskje er det kapitalismen? Kanskje er det sekulariseringen? Kanskje er det industrialiseringen? Kanskje er det demokratiet? Kanskje er det nettopp kristendommen som har frarøvet oss den virkelige moralen? Kanskje det er teknologien, materialiseringen? Kanskje er det alkoholen, tobakken, snusen, sigarettene, bush og usa og hitler og mannssjåvinisme.

Eller kanskje det rett og slett er feministike rødstrømper og generell kommunisme som har satt "ungdommen nå til dags" ut av spor.

Seriøst. Hvorfor skal vi bytte samfunnsform fordi enkelte avvikere er født med lav IQ?

Lenke til kommentar
Skolene skal gjerne bygge videre på grunnmuren foreldrene har lagt ned. En lærer har mer enn nok å gjøre fra før.. å oppdra 20-30 barn bør ikke ta opp mesteparten av tiden.

Helt enig. Elevene bør være mentalt forberedt på å lære når de begynner på skolen.

Problemet oppstår når noen elever trekker ressursene til læreren vekk fra selve undervisningen.

edit1: Læreren har forsåvidt også et ansvar for oppdragelse av elevene, men jeg synes ikke enkeltindivider skal kunne sabotere læringsprosessen til andre elever.

Problemindivider bør få tilbud om spesialpedagog, eller finne seg noe bedre å gjøre på. Enkelt og greit.

edit2: Nå skal det også sies at jeg selv har pratet, kastet papir, svamp, snøball og laget kvalme i enkelte timer - i veldig stor grad avhengig av integriteten til læreren.

Det jeg sier er at elever som melder seg fullstendig ut av læringsprosessen bør få tilbud om praktisk læring/spesialpedagogikk fremfor å være på skolen og utelukkende være en byrde for læreren og medelever. I større og større grad jo eldre man blir.

Det kan være veldig stor forskjell på elever jo yngre man er, og i denne alderen bør man ikke sortere elever. Heller ha et ekstra tilbud til dem som er flink.

Det sies at etter man blir 13 år mister man evnen til å lære seg et fremmedspråk flytende - altså snakke språket helt naturlig.

Endret av alexf
Lenke til kommentar

Det finnes uttallige teorier på hvorfor det har blitt verre og ikke minst om det har blitt verre. Jeg føler absolutt at respekten for andre mennesker har minsket ikke bare hos ungdom men hos voksne. Dette gjelder heldigvis på langt nær alle, men kanskje nok til at vi burde være litt bekymret?

Når det gjelder spørsmålet om religion, eller mangelen på dette forårsaker endringene er dette sikkert en mulighet. Jeg tror likevel at humanisme er grunnleggende i mer enn religion, og faktisk praktiseres enda bedre når friheten er stor nok til å kunne tenke selv og ikke kun ta avgjørelser ut i fra en bok som ble skrevet i en helt annen tid, med en helt annen moral og ett helt annet samfunn.

Om endringene har noe med media vet jeg ikke. men jeg føler at vi sitter og storkoser oss foran TV-skjermen og ser på Big Brother og andre reality serier, og det er tvilsomt at vi gjør dette fordi vi vil se snille, lykkelige mennesker som gjør fornuftige ting sammen. TV kanalene pusher stadig grenser, nå sist med Theres something about Miriam. Det virker som om vi liker å se konflikter, se at andre gjør dumme ting og ikke minst har det vondt.

Jeg føler at det er som om vi blir avstumpet. Med det mener jeg for eksempel at om en ser noe som først er helt grusomt vil en få en reaksjon, ikke bare psykisk men fysisk også på dette. Gjentar man dette tilstrekkelig mange ganger vil reaksjonene bli mindre og mindre til man oppnår en slags tilvenning. Når det gjelder TV underholdning tror jeg dessverre at denne avstumpingen har bivirkninger. Det er som om empatien forsvinner. Om dette farger samfunnet er vanskelig å si, men jeg tror i alle fall ikke det gjør noe godt.

Ellers tror jeg nok mye på teorien om at det kapitalistiske samfunnet frarøver oss utrolig mye som før i tiden var selvfølger. Det å tilbringe tid med familien er nå blitt ett privilegium som ikke er alle forunt. Begge foreldrene har ofte full jobb og haster av gårde tidlig om morgenen for å levere barna i barnehagen/SFO når klokken er 07.30 og henter dem i siste liten når klokken er 16.30. Da er det hjem, lage middag, se på barne-tv og så til sengs. Enda vanskeligere er det kanskje for dem som er enslige forsørgere. Jeg føler at det blir mindre tid til kjærlighet og oppdragelse enn før og at dette kompenseres med flotte klær og ting. Hva dette lærer barn og ungdom er vanskelig å si, men jeg tror at materielle verdier står høyt og kanskje mye høyere enn de burde. Mange legger i stedet ansvaret for oppdragelse over på skolen, som helt sikkert har mer enn nok med å få gjennomgått pensum. Kanskje kunne man i stedet for å ha to utgaver av norsk ha ett fag som kun dreide seg om holdninger og skaping av disse, men jeg ser ikke helt at dette skulle lykkes uten foreldrenes støtte og samarbeid.

Når jeg var liten begynte jeg på skolen når skolen begynte og gikk hjem når den var ferdig. Det var ingenting som het SFO. Kanskje er den tiden borte for alltid og kanskje er det på mange måter en god ting. Det jeg lurer på er om det har blitt slik at begge foreldrene ofte må jobbe fordi det er en økonomisk nødvendighet kanskje fordi det har blitt dyrere å leve, eller om det er fordi vi stadig ønsker oss mer. Selv om mange er uenig med meg tror jeg at mye i samfunnet hadde vært bedre dersom folk hadde moderert kravene sine til økonomiske goder når de fikk barn og satset på familie i større grad en karriere. Ett forslag er jo at en eller begge foreldrene jobber fra 9-15 i stedet for 8-16? Men dessverre er dette sikkert utopisk for mange. Føler at flere og flere dessverre lever for å jobbe og ikke jobber for å leve.

Beklager en lang post, men jeg tenkt litt på dette i det siste :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...