Gå til innhold

Oj, hva har skjedd med ungdommen?

Anbefalte innlegg

For å svare på topic, mange ungdommer har rett og slett mindre respekt og ansvarsfølelse overfor andre mennesker.

Dette gjelder ikke alle, men noen. Bor selv i en bydel i Tromsø som er et "beryktet avlingssted for pøbler". Ja, det er noen her, men igjen, det gjelder ikke alle.

Pøbler har alltid funnes, og vil nok mest sannsynlig alltid finnes.

Selv tror jeg tror at miljø og oppdragelse i de fleste tilfeller er synonymt med personlighet, uten at jeg skal generalisere.

Som du sier, psilocybe, det er mange ungdommer som ikke eier respekt for voksne, foreldre etc.

Selv er jeg glad for at jeg har fått den oppdragelsen jeg har. Min mor og far har alltid prøvd å få meg til å ha respekt for andre mennesker(og dyr), og jeg vil påstå at det i stor grad har virket. Jeg synes selv at jeg som person er mye mer reflektert og ansvarsbevisst enn andre på min alder. Derfor uttrykket mitt, "Fjortiss er ikke en alder, det er en tilstand". (kan bøyes i andre retninger)

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

Tror det har en del med oppvekst å gjøre...

Også at foreldre har mindre tid til barna og de ikke får skikkelig oppdragelse...

Også at vi begynner å se en "ripple effect" av at folk som ikke ble oppdratt ordentlig (eller foreldrene deres ikke hadde nok tid til de) nå begynner å få barn, osv. De oppdrar kanskje ikke ungene sine "riktig" og dermed får vi unger som ikke respekterer folk.

Men uansett vil det være "bad apples" i samfunnet, men det sies at det er flere i dagens samfunn. Som jeg sier, tror jeg dette har med den nye måten verden fungerer på de siste 30 årene, at foreldre ikke har tid til ungene, bortskjemte unger pga økt velstand, et "TV-samfunn" hvor TVen lærer opp ungene mer enn foreldrene, osv.

Lenke til kommentar

Enig, enig. Opplevde noe av det samme for et par uker siden. To tretten-fjortenåringer som jobbet iherdig med å ramponere busskuret 10-15 meter fra vinduet mitt, som jeg forøvrig bruker fra tid til annen. Jeg ble rimlig sint, men behersket meg, opnet vinduet og ga de tilsnakk. Jeg regnet egentlig med at de skulle krype til korset, men neida. De snakket kjekt tilbake om "hvordan vi bare knuser disse veggene her fordi de er så jaevlig stygge". Argumentene deres var ikke akkurat vanskelige å plukke fra hverande, og etter en kort (men brysk) innføring i hvordan samfunnet fungerer var de ikke så høye i hatten lenger. Jeg er enig i at det er flere respektløse, og ikke minst bortskjemte, drittunger nå enn det var for 10 år siden (ja, vi var engler). Må også si meg enig i det seixon sa om grunnen til dette. Jeg bor nå i by, men er oppvokst i en bygd på vestlanded. Jeg må si jeg merker stor forskjell på ungdommens holdninger og adferd "der hjemme", i deres favør. Kanskje blir oppdragelsen mindre overlatt til andre instanser der?

<Offtopic>

Men uansett vil det være "bad apples" i samfunnet, men det sies at det er flere i dagens samfunn.

Far too many live, and far too long do they hang on their branches. If only a storm would come and shake all that is rotten and worm-eaten from the tree!

If only there were preachers of quick death! They would be the right storms and shakers of the trees of life! But I hear only the slow death preached, and patience with all that is "earthly."

Nei, huff da, for noen tanker :innocent:

Lenke til kommentar
De snakket kjekt tilbake om "hvordan vi bare knuser disse veggene her fordi de er så jaevlig stygge". Argumentene deres var ikke akkurat vanskelige å plukke fra hverande, og etter en kort (men brysk) innføring i hvordan samfunnet fungerer var de ikke så høye i hatten lenger. Jeg er enig i at det er flere respektløse, og ikke minst bortskjemte, drittunger nå enn det var for 10 år siden (ja, vi var engler).

10 minutter etterpå snakket de om den gamle mannen (Vet ikke alderen på deg, men du ser poenget) og ler høylytt.

Tror nok det ikke har blitt så mye verre. Mange "bøller" o.l. i min tid (10 år siden) også.

Forresten så hadde det totalt svartnet for min del hvis jeg hadde fått ett sånt svar som AKIRAx24 fikk. Bykset ut av vinduet og flydd på an. Kan vel si at alle generasjoner har bøller.

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar
Enig, enig. Opplevde noe av det samme for et par uker siden. To tretten-fjortenåringer som jobbet iherdig med å ramponere busskuret 10-15 meter fra vinduet mitt, som jeg forøvrig bruker fra tid til annen. Jeg ble rimlig sint, men behersket meg, opnet vinduet og ga de tilsnakk. Jeg regnet egentlig med at de skulle krype til korset, men neida. De snakket kjekt tilbake om "hvordan vi bare knuser disse veggene her fordi de er så jaevlig stygge". Argumentene deres var ikke akkurat vanskelige å plukke fra hverande, og etter en kort (men brysk) innføring i hvordan samfunnet fungerer var de ikke så høye i hatten lenger. Jeg er enig i at det er flere respektløse, og ikke minst bortskjemte, drittunger nå enn det var for 10 år siden (ja, vi var engler). Må også si meg enig i det seixon sa om grunnen til dette. Jeg bor nå i by, men er oppvokst i en bygd på vestlanded. Jeg må si jeg merker stor forskjell på ungdommens holdninger og adferd "der hjemme", i deres favør. Kanskje blir oppdragelsen mindre overlatt til andre instanser der?

Ungdommen nå til dags! Må si meg enig med mye av det som er nevnt allerede. Kan ikke huske at vi var like obsternasige da vi var unge... Jeg har for øvrig et annet eksempel; gikk nemlig forbi en barneskole her om dagen. Undertegnede ante fred og ingen fare, men så - helt uprovosert - får jeg slengt "jævla homo" (eller noe liknende) etter meg av to gutter i 8-10 årsalderen. Jeg skjønner ikke at de tør! Da jeg var på deres alder var jeg dritredd for eldre gutter. :ermm:

10 minutter etterpå snakket de om den gamle mannen (Vet ikke alderen på deg, men du ser poenget) og ler høylytt. Tror nok det ikke har blitt så mye verre. Mange "bøller" o.l. i min tid (10 år siden) også.

Det kan du ta deg en god f på at de gjorde. :wee: At det var en del bøller i vår ungdom også har du selvsagt rett i. Men det virker på meg som det har blitt flere av dem... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Vel ungdommen i dag blir foret med vold og faenskap 24 t i døgnet så det er vel ikke rart noen blir slik selv.

Hva er det som det blir fokusert på i alle slags media, jo krig ,vold tortur . Hva selger mest bla ungdom , jo voldelige spill ,jo blodigere jo bedre , samme med filmer .

Slike ting setter sine spor uten tvil og dermed er det enkelte som tror det skal vere slik og prøver å leve opp til dette .

I tillegg har respekten for andre og andres ting forsvunnet mer og mer , tror faktisk forklaringen ligger i samfunnet generelt og i mediaverden spesielt , jo yngre du er jo mer påvirket blir du .

Lenke til kommentar
En statlig bedrift vil ikke ha grunn i egosme. Den vil likevel også kunne skape arbeidsplasser.

... og samtidig fjerne flere arbeidsplasser enn den skaper, på grunn av at skattepengene som brukes til å finansiere bedriften begrenser folks kjøpekraft, og dermed samfunnets totale etterspørsel etter varer og tjenester.

Lenke til kommentar

Vil nok tro at mange av de verste bøllefrøene har ADHD. De bør få behandling. Det er helst disse som får med seg andre til å bedrive faenskap.

Foreldrene og skolen bør ta ansvar og kanskje bli litt strenger. Var det ikke en undersøkelse ikke for lenge siden, der det kom frem at elevene ville at lærerene skulle være strengere?

Jeg vet ikke om voldsspill og avtionfilmer skaper flere bøller. Jeg og mange kamerater har spilt slike spill siden vi var 11 år. Ingen av oss som var noen store bøllefrø. Verste vi gjorde var vel å stjele epler og ringe på døra og stikke av. Vi har ikke knust noen vinduer eller vandalisert noe.

Lenke til kommentar
En statlig bedrift vil ikke ha grunn i egosme. Den vil likevel også kunne skape arbeidsplasser.

... og samtidig fjerne flere arbeidsplasser enn den skaper, på grunn av at skattepengene som brukes til å finansiere bedriften begrenser folks kjøpekraft, og dermed samfunnets totale etterspørsel etter varer og tjenester.

Dersom bedriften finansieres av skattepenger, så er det noe galt med bedriften. Hvorfor skal den ikke kunne gå med overskudd fordi om den er statlig? Den må jo være konkurransedyktig fordi om den eies av staten.

Lenke til kommentar
Vil nok tro at mange av de verste bøllefrøene har ADHD. De bør få behandling. Det er helst disse som får med seg andre til å bedrive faenskap.

Foreldrene og skolen bør ta ansvar og kanskje bli litt strenger. Var det ikke en undersøkelse ikke for lenge siden, der det kom frem at elevene ville at lærerene skulle være strengere?

Jeg vet ikke om voldsspill og avtionfilmer skaper flere bøller. Jeg og mange kamerater har spilt slike spill siden vi var 11 år. Ingen av oss som var noen store bøllefrø. Verste vi gjorde var vel å stjele epler og ringe på døra og stikke av. Vi har ikke knust noen vinduer eller vandalisert noe.

Og dersom dere ble tatt, så angret dere og ble flau over hva dere har gjort?

Det er det som skiller dagens bøllefrø fra slik jeg var da jeg var yngre. Å gjøre litt ugagn er en del av å vokse opp, men det finnes da grenser. Å vandalisere et busstopp eller knuse masse ruter er rett og slett.. Jeg har ikke ord for det..

Lenke til kommentar
Og dersom dere ble tatt, så angret dere og ble flau over hva dere har gjort?

Det er det som skiller dagens bøllefrø fra slik jeg var da jeg var yngre. Å gjøre litt ugagn er en del av å vokse opp, men det finnes da grenser. Å vandalisere et busstopp eller knuse masse ruter er rett og slett.. Jeg har ikke ord for det..

Vi var drittnervøse i det vi ringte på døra. Ble vi tatt så sprang vi så fort som f***. Ja vi ble flaue og uten ord hvis noen store voksne fikk tak i oss. Jeg ser tilogmed unger nede i 6-7 års alderen som oppfører seg som noen store drittunger. Svarer med banning og generelt uhøflighet.

Det var en kompis av meg som fikk spørsmål om hva klokka var fra en 6-7 åring. Han svarte kvart på fem. Ungen spurte da om det var etter fem eller før fem. Kompisen min sa at det var før fem. "Kunne du ikke ha sagt det før da du din store feite idiot." Så syklet han videre... Kompisen min bare sto der og tenkte: "Hva i h***** var det der?" Det er noen som bør få en oppstrammer...

Lenke til kommentar
Tror ikke det er riktig å legge skylden på voldsfilmer. Slå på dagsrevyen eller tv2-nyhetene så ser du nok blod, drap og terrorisering.

Er vel akkurat det jeg sier , når jeg sier media, men i tillegg kommer voldsfilmer og voldelige spill. Det er ikke tvil om at slikt har en innvirkning på enkelte , det finnst det jo mange beviser for der folk har utført grusomme handlinger nettop innspirert av en bestemt film .

Rampestreker og uskyldig morro er en del av oppveksten og jeg vil se den som tør påstå at den ikke var med på slikt ,men det er forskjell på det og direkte vold og hæreverk.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Dersom bedriften finansieres av skattepenger, så er det noe galt med bedriften. Hvorfor skal den ikke kunne gå med overskudd fordi om den er statlig? Den må jo være konkurransedyktig fordi om den eies av staten.

Dersom staten driver en bedrift, er det jo som oftest fordi det ikke er mulig å drive bedriften på den måten staten ønsker og samtidig ha overskudd.

Unntaket er vel petroleumsindustrien. Jeg er ikke i tvil om at private aktører kunne ha drevet mer effektivt også innenfor denne bransjen.

Lenke til kommentar

Det som er viktig her, er at foreldre følger opp barna og at de bryr seg. Noen foreldre virker å ikke bry seg om hva ungene driver med i heletatt. Selvfølgelig kan du ikke ha full kontroll 24/7, men det hjelper å spørre ungen om hva han skal etter skolen, og hvordan det går på skolen f.eks.

Lenke til kommentar

Dersom staten driver en bedrift, er det jo som oftest fordi det ikke er mulig å drive bedriften på den måten staten ønsker og samtidig ha overskudd.

Unntaket er vel petroleumsindustrien. Jeg er ikke i tvil om at private aktører kunne ha drevet mer effektivt også innenfor denne bransjen.

I såfall må det vel den beste løsningen være å prøve å løse dette, ikke å bare avskaffe all statlig virksomhet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Det jeg glemte å nevne var også hvordan skolene har utviklet seg over årene. Jeg tror at skolene var mye strengere før, i forhold til oppførsel. Nå kan ikke skolene gjøre noe som helst for frykt at de skal få noen foreldre på døren som har bortskjemte unger som syns de har blitt behandlet "dårlig" på skolen. Ikke bare det, de er redde for å være strenge fordi i dagens samfunn er det så enkelt å lage en rettsak ut av små bagateller og fordi det er flere bortskjemte unger nå enn før, er det de som klager til foreldre om de opplever at læreren var "for streng", osv.

Greit nok at de har tatt tak i mobbing, men de burde ta for seg å gi ungene en lærepenge i etikk og slikt...

Lenke til kommentar
Det jeg glemte å nevne var også hvordan skolene har utviklet seg over årene. Jeg tror at skolene var mye strengere før, i forhold til oppførsel. Nå kan ikke skolene gjøre noe som helst for frykt at de skal få noen foreldre på døren som har bortskjemte unger som syns de har blitt behandlet "dårlig" på skolen. Ikke bare det, de er redde for å være strenge fordi i dagens samfunn er det så enkelt å lage en rettsak ut av små bagateller og fordi det er flere bortskjemte unger nå enn før, er det de som klager til foreldre om de opplever at læreren var "for streng", osv.

Greit nok at de har tatt tak i mobbing, men de burde ta for seg å gi ungene en lærepenge i etikk og slikt...

Hvorfor skal lærererne og skolene gjøre dette? Er det ikke det foreldrenes jobb å lære dem etikk og moral?

Leste et leserinnlegg fra et par sure foreldre en gang. De var steik forbannet fordi skolen ikke engang hadde lært barnet deres å knyte lissene. :roll:

Lenke til kommentar

Jepp, helt enig . Dagens ungdom vet desverre så alfor godt at de kan tillate seg det meste uten at det får konsekvenser for dem, i tiollegg er det enkelte foreldre som faktisk stiller opp og forsvarer sine små pøbler for det de har gjordt , dette gjør de ofte menst de små pøblene står og hører på . :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...