Gå til innhold

Hjelp til valg av objektiver!

Anbefalte innlegg

Jeg har etter mye frem og tilbake omsider bestemt meg for å gå til anskaffelse av EOS 10D eller eventuelt oppfølgeren som visstnok skal komme om ikke lenge. Men jeg trenger litt hjelp til valg av objektiver...

Jeg har i utgangspunktet tenkt å anskaffe meg objekter med brennvidde fra ca 17 mm og opp til 200 eventuelt 300 mm. Fra et analogt kamera har jeg allerede en "billiglinse" (Canon EF 28-80 mm USM 3.5-5.6), men jeg hadde egentlig tenkt å se bort fra denne linsen og skaffe meg en ny og bedre linse med samme brennvidde. Men der begynner problemene.. Pga cropfaktoren, trenger jeg mer vidvinkel enn 28 mm.

Jeg har relativt lite erfaring med bruk av speilreflekskamera, men jeg har skjønt det slik at objektiver som dekker stor brennvidde som regel har lavere billedkvalitet enn de som dekker et lite område, og spesielt gjelder dette zoom-objektiver som både har vidvinkel og stor zoom (f.eks 28-200mm)?

Budsjettet mitt er på maks 10 000 kr for objektivene samlet dersom jeg kjøper dem i Norge. Har imidlertid planer om å handle det meste mens jeg er i USA og regner med å spare 30-40% på det.

Hvordan bør jeg prioritere? Ett av mine alternativer, er å anskaffe Canon EF 17-40 mm L, en rimeligere telelinse (70-200) og å beholde objektivet jeg har for å dekke brennvidden mellom dem. 17-40 mm'ern svir jo av det beste av budsjettet, men det er i den brennvidden jeg tar de fleste bildene. Tele har jeg mindre bruk for. Hva med Sigma SP 17-35 mm 2.8-4.0 Di LD istedenfor EF 17-40?

Er takknemlig for kommentarer og forslag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Budsjettet mitt er på maks 10 000 kr for objektivene samlet dersom jeg kjøper dem i Norge.

Ville kanskje ha valgt følgende:

Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM Laveste pris: 3500,-

Canon EF 70-200mm f/4L USM Laveste pris: 5900,-

Begge disse linsene har 67mm filterstørrelse og du kommer rimelig ut med pris på filter kontra andre, samt at begge linsene overlapper hverandre fint med tanke på brennvidde.

Ville på sikt komplimentert med:

Canon Speedlite 420EX Blitz Laveste pris: 1990,-

Canon Extender EF 1.4x II Laveste pris: 2900,-

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM Laveste pris: 4600,-

Canon EF 20mm f/2.8 USM Laveste pris: 4400,-

Da har du en grunnpakke som er rikelig kurrant, og som du på sikt kan oppgradere hver enkelt linse med en bedre modell.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg hadde nesten identisk spørsmål. Eneste forskjell er at jeg har et 300D kamera og har 1500 dollars som jeg tenkte å bruke på linser når jeg reiser til USA om et par uker.

Hvilke linser ville dere m.a.o. valgt dersom budsjettet er 1500 USD til bruk i USA?

Lenke til kommentar

Hva med disse?

Sigma EX 15-30mm f3.5-4.5 Aspherical DG DF - kr 5690,- / $580

Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di - kr 4153,- / $350

Canon EF 70-200mm f4,0 L USM - kr 5900,- / $580

Alle objektivene scorer bra på tester og får mye skryt.

Norske priser tatt fra Itech og XD, amerikanske priser tatt fra B&H Photo Video..

Bryter budsjettet på 10 000 kroner hvis man kjøper i Norge, men hvis en kjøper i USA skulle det vel gå..

Lenke til kommentar

Begge to snakket om å handle mens de er i USA. De slipper dermed greit unna norsk moms.

Amerikansk "sales tax" er langt i fra så høy, i noen stater er den svært lav. Det er og helt sikkert mulig å finne lavere priser enn disse..

Lenke til kommentar

Etter å ha lest utallige erfaring og tester på nettet, kommer jeg nok til å gå for Canon 70-200 f/4 L som dere anbefaler. Har funnet svært lite negativt om dette objektivet. Lysfølsomheten kunne sikkert vært høyere, og det kunne hatt IS, men da koster det dobbelt så mye. Jeg skal i all hovedsak bruke det utendørs og i dagslys, så da trenger jeg ikke den ekstra blenderåpningen.

I tillegg regner jeg med å gå for EF 17-40 mm L.

Fikk for øvrig tips om å ikke kjøpe for mange objektiver med engang dersom jeg ikke hadde så mye erfaring med speilrefleks. Er det best å få kontroll på et brennvidde-område om gangen?

For øvrig koster Canon 70-200 f/4 L ca 3600 kr i USA (f.eks Amazon.com hvor jeg har kjøpt fotoutstyr fra før og vært svært fornøyd), mens EF 17-40 mm L koster ca 4500 kr.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dersom du har interesse for portrettfotografering...

Canon EF 85mm f1,8 USM er ett nydelig objektiv å jobbe med

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...u=12182&is=GREY

BG-E1 vertikalgrepet er veldig greit, gir kamera bedre balanse med tyngre objektiver som 70-200 objektivet

ca 100$

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...u=297502&is=REG

Ett annet tips, kjøp filtre, UV, ND, pola etc til objektivet med størst filterdiaeter og kjøp setp-up ringer til de mindre... kan spare en del penger på det og... (ingen anelse om eventuell forringelse av kvalitet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...