Gå til innhold

BIOS-guiden

Anbefalte innlegg

Bare en liten kommentar til resetting av CMOS: I enkelte hovedkort-manualer står det at man aldri skal slå på strømmen til hovedkortet med CMOS jumperen i posisjon 1-2 (reset), da dette kan skade BIOS. På de svært mange hovedkort jeg har testet, har det heller ikke vært nødvendig å koble til strøm til hovedkortet før jumperen er satt tilbake i 2-3 posisjon.

På den annen side har jeg heller aldri opplevd at et hovedkort eller BIOS har tatt noen som helst skade av dette.

Det må jeg si var nytt for meg. Har alltid gjort det den hardbarka veien :p Dette må jeg nesten sjekke opp.

For så vidt har jeg heller aldri ødelagt en datamaskin på dette, og tro meg, jeg har holdt på med en del. Jeg regner det dermed ikke som noen risiko, men rett skal være rett - spesielt i en guide. Takk for tipset! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig fin guide, men jeg la merke til noen småfeil:

På gamle maskiner ligger BIOS som regel på en ROM-brikke (Read Only Memory) - den kan dermed ikke skrives til. På nyere datamaskiner derimot benyttes en EPROM brikke, som gjør at du via programvare kan oppdatere den.

De gamle maskinene hadde EPROM brikker, de måtte slettes med UV-lys. Dagens BIOS brikker heter EEPROM.

Lenke til kommentar
Veldig fin guide, men jeg la merke til noen småfeil:

På gamle maskiner ligger BIOS som regel på en ROM-brikke (Read Only Memory) - den kan dermed ikke skrives til. På nyere datamaskiner derimot benyttes en EPROM brikke, som gjør at du via programvare kan oppdatere den.

De gamle maskinene hadde EPROM brikker, de måtte slettes med UV-lys. Dagens BIOS brikker heter EEPROM.

Riktig det. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Bare en liten kommentar til resetting av CMOS: I enkelte hovedkort-manualer står det at man aldri skal slå på strømmen til hovedkortet med CMOS jumperen i posisjon 1-2 (reset), da dette kan skade BIOS. På de svært mange hovedkort jeg har testet, har det heller ikke vært nødvendig å koble til strøm til hovedkortet før jumperen er satt tilbake i 2-3 posisjon.

På den annen side har jeg heller aldri opplevd at et hovedkort eller BIOS har tatt noen som helst skade av dette.

Det må jeg si var nytt for meg. Har alltid gjort det den hardbarka veien :p Dette må jeg nesten sjekke opp.

For så vidt har jeg heller aldri ødelagt en datamaskin på dette, og tro meg, jeg har holdt på med en del. Jeg regner det dermed ikke som noen risiko, men rett skal være rett - spesielt i en guide. Takk for tipset! :)

Hadde et kort en gang som ikke trengte å skrus på etter bytte av jumper... Men tok ingen skade=) *prøve først, lese i manualen etterpå :D*

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bra! Har prøvd flashtool før og det funket fint. Et klikk trykk. Men da var jeg ikke klar over faren med at hvis noe gikk galt ville maskinen slutte å funke. hehe.. litt morsomt å tenke på hvordan en leker farlige leker i all uvitenhet. Nå tør jeg ikke å trykke på knappen for å oppdatere. Må tenke på det i noen dager. :hmm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Bra! Har prøvd flashtool før og det funket fint. Et klikk trykk. Men da var jeg ikke klar over faren med at hvis noe gikk galt ville maskinen slutte å funke. hehe.. litt morsomt å tenke på hvordan en leker farlige leker i all uvitenhet. Nå tør jeg ikke å trykke på knappen for å oppdatere. Må tenke på det i noen dager. :hmm:

Skal noe gå galt er det i utgangspunktet en feil i maskinen som gjør det, eller at strømmen går. Programvaren er det få bugs i, det kan nemlig ikke produsentene tillate seg å ha. Så noen stor risiko er det ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Et BIOS-relatert spørsmål.

Jeg har nettopp kjøpt en selvbygger Netshop IntelPC.

Denne hadde montert 512MB Kingston RAM.

Jeg kjøpte OCZ DDR2 4096MB Vista Upgrade Edt.

PC2-6400 2x2048MB 800MHz. (5-6-6-1)

Men da jeg satte i dette frøys maskina etter få minutter. Og innimellom starter den heller ikke.

Jeg har fått rådet å skru opp volten i BIOS, fra mest sansynlig 2.3 til 2.7.

Høres det rett ut?

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Har fådd et problem på en Compaq laptop fra cirka 2002.

Funka fint til nå men av en eller annen grunn starter ikke windows opp nå.

PCn begynner å loade inn windows men rætt før innlasting av operativsystemet omstartes maskina

Har prøvd å gå inn i setup men der kommer det opp et passord og har ikke snøring på ka det kan være (pc´n ble kjøpt brukt)

Kan det hjelpe å nullstille BIOS-batteriet?

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...