ratix Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 hehe, sånt skal postes @ offtopic Lenke til kommentar
ratix Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 peke på crackuh og vinke til moderator Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 fordi "dir" bare er et alias til ls - hvorpå den kjører en ekkel kommando som skal være likt Windows sin dir. Den er der bare fordi DOS folk skal føle seg LITT mer hjemme. Men ls er bedre enn dir pga. det altså Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 ls er kortere og derved enklere å skrive. Alle bokstavene er på samme linje på tastaturet, en for hver hånd. Prøv å skrive ls og deretter dir så skjønner du hva jeg mener... personlig skriver jeg ls hele tiden når jeg sitter i et dos-prompt. Det faller liksom naturlig. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 ls er kortere og derved enklere å skrive. Alle bokstavene er på samme linje på tastaturet, en for hver hånd. Prøv å skrive ls og deretter dir så skjønner du hva jeg mener... personlig skriver jeg ls hele tiden når jeg sitter i et dos-prompt. Det faller liksom naturlig. Jeg gjør mye rart i dos-shell. Sitter og hamrer på tab-knappen og oppoverknappen, skriver ls i hytt og gevær, argh! Hater det shellet! (nyere windows cmd.exe har vel endel av de funksjonene, men uansett..) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 windows XP "CMD" har tab (men bare filnavn. bash sin funksjon funker mye bedre!) oppoverknappen har funket de siste 10 åra(om ikke mer), bare installer "doskey". (skriv doskey som det første du gjør i shellet, eller legg det inn i autoexec.bat) Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 med skikkelig bash_completion så er BASH overlegent! Det er helt superb. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Ingen tvil. Når det kommer til shell kan ikke windows måle seg. Husker jeg kjørte winXP på ruteren/filserveren. Det sleit: 1. Den krasja konstant. Samme maskin i dag kjører 110% stabilt med smoothwall. Og jeg viste den hadde krasja når internett ble borte og rdesktop vinduet var sort og ble borte når jeg tok musa over... 2. Jeg måtte styre den med telnet (har du noen gang prøvd å sette opp dette på windows? Nei? Vær glad. Dessuten funket ikke backspace etc. autoexec.bat som kjører tlntadmn med en haug med parametere - hvorav den ene var passordet til admin-brukeren i klartekst måtte til . DA merket jeg hvor underlegen windows sitt hjelpsystem er man...) samt rdesktop (har du noen gang forsøkt å kjøre winXP på en 200 mhz boks med 64 MB RAM? Ikke det heller, nei. Vær glad for det også, du! Det gir ordet treig en ny mening.) For ikke snakke om alle virusene samt at windows sin brannmur ikke virket (jeg trengte noe som kjørte som en service, ettersom ingen var innlogget, og jeg ikke følte for å flytte over skjermkabelen hele tiden...). GRC skremte meg til å bytte til smoothwall på dagen bokstavelig talt. 3. opptasten virket ikke. Så før jeg var smart nok til å lage et en-linjes bash script med navn på 3 bokstaver i "home" katalogen måtte jeg taste inn noe tilsvarende "shutdown -h now" - bare med 3 flere parametere... Og JA jeg tastet ofte feil. Og det hadde ikke med doskey men med mstelnetserver som kun taklet alfanumeriske tegn. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 (endret) *2xpost* Endret 2. juni 2004 av kyrsjo Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Behøver vel ikke si hvorfor... men denne stenges Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg