Gå til innhold

Sikkert spurt om før!

Anbefalte innlegg

Bad sectors. Hva skal jeg gjøre?

Historien er at jeg innstalerete et Sound Blaster kort og en Pioneer

DVD-ROM. etter å start oppmaskinene fungerte ikkealle progrmmer som de

skulle, det hang seg helt opp av og til. Etterhvert kjørte jeg scandisk, det

førte nok en gang til at PC'en hang seg opp. Da fikk jeg en mistanke. Jeg

startet så defrag, og så at ca. 1/2 GB av min Western Digital 15 GB harddisk

var bad sectros.

Må jeg formatere? Jeg leste et sted at men ikke skal formatere (jeg skjønte

ikke helt forklaringen). eller er det noen programmer jeg kan bruke? Kjører

Win 98 SE, men vurderer å legge inn XP.Da kan det jo væære kjekt å delle

hardisken. XP bruker jo NTFS, betyr det at jeg må formatere hardisken

uansett hvis jeg skall legge inn XP. eller kan jeg delle den, og bare

formatere dellen der XP skal inn.

Takk for all hjelp!

Med Venlig Hilsen Gaute

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du allikevel er i "tjømda" for oppgradering til XP, så er det vel ikke noe å lure på?

Forsøk for all del ikke med å "delle" noesomhelst, det vil nesten garantért resultere i en trynings!

Formattér disken, og gjør en "clean install" av XP.

Det vil samtidig gi deg beskjed om du har "bad sector´s" på disken.

Har du fortsatt det, så er "bøtta" neste for disken din! Du vil antagelig bare få problemer om du fortsetter å bruke den.

Lenke til kommentar

Sikker?

Jeg fant noe "Utilities" på WD's supportsider, der det sto man kunne kjøre det programmet fra diskett. Hvis det var feil ville det kjøre enn "Low-foramting" eller noe. Det virket der som de mente det skulle funke...

Det værste er joat det er akkurat noen av savegame mine som ligger på bad sector delen!!

Gaute

Lenke til kommentar

Du kan velge mellom FAT32 og NTFS i XP, så du trenger strengt tatt ikke å bruke NTFS. NTFS er mer myntet på nettverksmaskiner der du har behov for å legge passord og begrensninger på mapper osv.

Et program du kan bruke for å sjekke harddisken og rette opp feil er SpinRite. Et meget gammelt program, men også et veldig godt et. Legger ut en link til det:

http://home.oslo.nith.no/~neuand/spinrite.zip

(93kb stort)

La det stå på å gå noen timer (rettelse: mange timer), og se om den får gjort noe med harddisken din.

mvh

Nuffern

Lenke til kommentar

Har du først fått deg en bad sector, så er det ikke så lenge før resten av hd'en er bad sectors. Før i gamle dager når harddisker var dyre, så brukte man scandisk for at os'et ikke skulle prøve å lagre ting i bad sectors.

send den inn på "reprasjon", og når du får den tilbake kjører du scandisk på den med en gang. fortsett med scandisk hver uke, og ikke legg noe du har lyst til å beholde på denne disken...

Lenke til kommentar

Takk for alle tips.

Det varså mange meninger om hva jeg skulle gjøre at jeg viste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg.

men det jeg gjorde var å kopiere over det viktigste av data, og så kjørte jeg et program fra WD som formaterte hardisken. Har så installert windows og drivere igjen. Det gikk fint, og jeg finner ingen bad sectors. Men dataen virker litt ustabill, og jeg får ikke installert et hvis spill. jeg hvet ikke om det skyldes DVD spilleren, eller om det fortsatt er problem med hardisken.

Er den ikke i orden? Får jeg det på garntien hvis jeg sender hardisken inn (Komplett)?

Fortsatt takk for all hjelp.

Gaute

Lenke til kommentar

Er du innenfor garanti-perioden er det ikke noe problem. Men uansett har du reklamasjonsrett i 5 år (det er vel det for harddisker?). Det er bare å kontakte Komplett med en gang.

Du ble vel anbefalt å gjøre det på News også...

Lenke til kommentar

Du følger med Borre! Det er bra. :wink:

Ja jeg har nå sendt mail til Komplett, og gjør meg mentalt klar på å være uten harddisk en stund. :sad:

Beklager at jeg ikke fulgte rådene om å sende den inn med enn gang, men det var min motvillje mot å være uten data.

Men kan det værre de nye komponentene som gjør at dataen henger seg opp. Jeg installerte jo en Sound blaster Live! kort og Pioneer DVD-116.

Et siste spørsmål: Hvordan dukker bad sectros opp?

Uansett så er det bra at det er folk som har peiling på data som tar seg tid til å svarre på utallige spørsmål fra oss andre. Takk!!

Hilsen Gaute Juveth

Lenke til kommentar

Vanlig reklamasjonsrett er i 2 år, men for produkter som har en betydlig lengre forventet levetid er det 5 år. Harddisker går neppe som det..

Litt vanskelig å si hva som egentlig er forventet levetid på ting. Går f.eks. motoren istykker på bilen din etter tre år, går ikke dette under 5-årsreglen. Litt sykt med tanke på at det er hele kjernen i bilen..

Hørt en god del slike eksempler opp gjennom tidene..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-14 21:46, The DiM skrev:

Et siste spørsmål: Hvordan dukker bad sectros opp?

Som regel av at lesehodet toucher nede i harddisk-platen. Det fører til at små fragmenter kan begynne å fyke rundt inne i harddisken og ødelegge mer. Det kan også ødelegge lese/skrive-hodet og indirekte øke skaden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...