Amos Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Har tenkt å bruke en maskin med Red Hat 7.1 som tjenermaskin i nettverket mitt hjemme. Jeg har følgende maskiner: - 2x win2000 - 1x win95 Disse 3 er i nettverk - I tillegg har jeg en maskin som hittil ikke er tilknyttet nettverket, men som jeg har tenkt å bruke som server for de andre maskinene. Har egentlig ikke peiling på Linux, og trenger derfor litt starthjelp; - Har hørt at jeg bør(må??) bruke Samba for kommunikasjon mellom Unix/Linux og Windows. Hvordan konfigurerer jeg dette? (Howtoes?) - Finnes det gode alternativ til Apache Webserver, eller er dette det lureste å bruke? - Vil gjerne ha et godt overvåkingsprogram, både når det gjelder iptrafikk og hardwaremonitoring. Hva er alternativ her? - Finnes det gode norske guider på firewallkonfigurering? - Hva med antivirus ? - Ellers noen gode råd? Mvh [email protected] Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-12 23:32, Amos skrev:Har tenkt å bruke en maskin med Red Hat 7.1 som tjenermaskin i nettverket mitt hjemme. Jeg har følgende maskiner:- 2x win2000- 1x win95Disse 3 er i nettverk- I tillegg har jeg en maskin som hittil ikke er tilknyttet nettverket, men som jeg har tenkt å bruke som server for de andre maskinene. Har egentlig ikke peiling på Linux, og trenger derfor litt starthjelp;- Har hørt at jeg bør(må??) bruke Samba for kommunikasjon mellom Unix/Linux og Windows. Hvordan konfigurerer jeg dette? (Howtoes?) Quote: For å dele filer o.l. må du bruke Samba. Her finner du mye informasjon om hvordan du setter opp Samba. - Finnes det gode alternativ til Apache Webserver, eller er dette det lureste å bruke? Quote: Apache er nok det beste ja. Er tross alt den mest brukte web-serveren på nettet. - Vil gjerne ha et godt overvåkingsprogram, både når det gjelder iptrafikk og hardwaremonitoring. Hva er alternativ her? - Finnes det gode norske guider på firewallkonfigurering? - Hva med antivirus ? Quote: Det finnes nesten ikke virus til Linux, så det er egentlig ikke nødvendig. - Ellers noen gode råd? Quote: Søk på nettet og les masse howtos o.l. før du setter igang. Mvh [email protected] Lenke til kommentar
MistaWu Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 hehe har vi en IT-Vaktmester her? :razz: "tjener" Lenke til kommentar
Amos Skrevet 12. april 2002 Forfatter Del Skrevet 12. april 2002 Quote: On 2002-04-13 00:21, [urban] skrev:hehe har vi en IT-Vaktmester her? :razz:"tjener" ÅH.. Unnskyld hvis du ikke skjønte hva jeg mente. Det skulle selvfølgelig stått "server". Beklager misforståelsen! Lenke til kommentar
MistaWu Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 hehe bare kødda litt... :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå