Gå til innhold

Linux som tjener i nettverk

Anbefalte innlegg

Har tenkt å bruke en maskin med Red Hat 7.1 som tjenermaskin i nettverket mitt hjemme. Jeg har følgende maskiner:

- 2x win2000

- 1x win95

Disse 3 er i nettverk

- I tillegg har jeg en maskin som hittil ikke er tilknyttet nettverket, men som jeg har tenkt å bruke som server for de andre maskinene. Har egentlig ikke peiling på Linux, og trenger derfor litt starthjelp;

- Har hørt at jeg bør(må??) bruke Samba for kommunikasjon mellom Unix/Linux og Windows. Hvordan konfigurerer jeg dette? (Howtoes?)

- Finnes det gode alternativ til Apache Webserver, eller er dette det lureste å bruke?

- Vil gjerne ha et godt overvåkingsprogram, både når det gjelder iptrafikk og hardwaremonitoring. Hva er alternativ her?

- Finnes det gode norske guider på firewallkonfigurering?

- Hva med antivirus ?

- Ellers noen gode råd?

Mvh

[email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-12 23:32, Amos skrev:

Har tenkt å bruke en maskin med Red Hat 7.1 som tjenermaskin i nettverket mitt hjemme. Jeg har følgende maskiner:

- 2x win2000

- 1x win95

Disse 3 er i nettverk

- I tillegg har jeg en maskin som hittil ikke er tilknyttet nettverket, men som jeg har tenkt å bruke som server for de andre maskinene. Har egentlig ikke peiling på Linux, og trenger derfor litt starthjelp;

- Har hørt at jeg bør(må??) bruke Samba for kommunikasjon mellom Unix/Linux og Windows. Hvordan konfigurerer jeg dette? (Howtoes?)

Quote:

For å dele filer o.l. må du bruke Samba.
finner du mye informasjon om hvordan du setter opp Samba.

- Finnes det gode alternativ til Apache Webserver, eller er dette det lureste å bruke?

Quote:

Apache er nok det beste ja. Er tross alt den mest brukte web-serveren på nettet.

- Vil gjerne ha et godt overvåkingsprogram, både når det gjelder iptrafikk og hardwaremonitoring. Hva er alternativ her?

- Finnes det gode norske guider på firewallkonfigurering?

- Hva med antivirus ?

Quote:

Det finnes nesten ikke virus til Linux, så det er egentlig ikke nødvendig.

- Ellers noen gode råd?

Quote:

Søk på nettet og les masse howtos o.l. før du setter igang.

Mvh

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-13 00:21, [urban] skrev:

hehe har vi en IT-Vaktmester her? :razz:

"tjener"
:lol:

ÅH.. Unnskyld hvis du ikke skjønte hva jeg mente. Det skulle selvfølgelig stått "server".

Beklager misforståelsen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...