corky Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Heisann! Skal ha meg litt bedre lyd i bilen, men ikke bruke for mye penger på det. Kom over en side der det selges høytalere av merket Boschmann, og disse er billige. Feks. 6*9" høytalere Peak Power Output: 550W Continuous output power: 380W RMS Power output: 200W 930,- Har ikke mye peiling på bilstereo, men vet at effekten (watt) ikke alltid stemmer helt... Er det noen som har kjennskap til dette merket, er det noe å satse på? Lenke til kommentar
diablito Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Aner ikke noe om det merket, men tror Eltek har billige og bra høytalere (men har ikke testet selv). Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Kjøp for guds skyld ikk e6*9 uansett! Kjøp et komponentsett, og da av toppserien til BM, om du må ha det. Kan ellers anbefale Musical Transparency og det de selger. Eton er knall saker, og har en høy stjerne på HiFi himmelen. Resonant Engineering har ført til nærmest religiøse tilstander i bilstereomiljø i USA. Absolutt verdt å sjekke ut. Lenke til kommentar
SpkStrp Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 hadde en boschman sub engang. en 8" .. den sugde! men billig var den jo Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Ikke kjøp boschmann!!! Du blir ikke fornøyd med noe av det de har. Har hørt de, dårlig dårlig Ta deg heller en tur til en bilstereobutikk, IKKE elkjøp eller no sånt. Spør etter noe i din prisklasse. Ingen vits i å ha 6*9 hvis du har sub. Kjøp deg heller vanlige 6" coax. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Hehe, henger meg på Zupreme der. Vil nok heller anbefale noe annet. Si hva du har å rutte med, størrelsen på hullene til originalhøyttalerne mm, så kommer det vel forslag tenker jeg Lenke til kommentar
corky Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 Takker for tilbakemelding. Nå har det seg slik at jeg ikke har alfor mye penger. Det står heller ikke noe høytalere i bilen originalt(er en Audi 80, 1986mod). Kan jo nevne at jeg ikke har tenkt meg noe super-anlegg i bilen. Vil bare ha noe som kan spille passelig høyt, og kanskje dunke litt hvis man vil ta seg en råne tur i byen Har kjøpt en Blaupunkt forsterker, tror den skal holde til mitt bruk. Jeg ønsker 2 høytalere bak, og 2 foran. Sub kan jeg ikke kjøpe for om et par måneder Noen ideer om hvilke høytalere jeg skal kjøpe...bør helst ikke koste mer en 2500,-tilsammen, gjerne mindre... Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Hva slags BP-forsterker er det da? Har du noen data på den? 2500kr er en bra start det. Får kjøpt et kurant frontsett + noen ok bakhøyttalere. Jeg kjøpte mine høyttalere (Altec Lansing) demobrukte hos Bilradiospes. De var satt ned fra 8000,- til 2200,-... Kom på 2.plass i lydkonkurransen i min klasse under BRS Soundoff i fjor. se resultatliste her Lenke til kommentar
corky Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 Det er en BP GTA-5000...en 5 kanals forsterker 4x35W rms + 110W rms Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 (endret) Drit i høyttalere bak. I en '86 Audi MÅ du ha bassrefleksportene fra kassa opp gjennom hattehylla for å få noe guffe ut fra suben. Prioriter frontsett! Du sitter jo ikke med ryggen til og hører musikk hjemme vel? Og et bra frontsett er mye bedre enn om du må gå på akkord med økonomien og kjøpe to crappy høyttalersett foran og bak. -Og før du nevner det. De som sitter bak vil høre lyden mer enn bra nok Du trenger et frontsett med en 4.5" mellomtone, dette passer rett ned i hullene på dashbordet. En 10" sub i kombinasjon med et kurant 4.5" frontsett (separat mellomtone og diskant) vil låte bra og trenger ikke å koste allverden. Problemet ditt som jeg ser det er at forsterkern er relativt svak i subkanalen. en 10" infinity vil nok gjøre rett for seg her. Frontsett: Focal 130A, sub Infinity Reference 1030 W eller Focal 27H. Kabler til signal og strøm kommer i tillegg. Regn med å bruke nesten en tusenlapp samlet på dette også. Sluntrer du her vil du angre bittert den dagen du skrur på anlegget og oppdager at du har spart deg til fant... Send en mail til f.eks Autosound, Eltek og Musical Transpatency og be om tilbud... Endret 3. juni 2004 av Jalla Lenke til kommentar
corky Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 Det Focal frontsettet så lekkert ut i mine øyne Koster også bare 1850,- Kan nok bli det jeg satser på ja. Takker jalla... Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 (endret) Focal er creme de'la creme det, hehe. Om du ser deg råd til det så kan du gå ett hakk opp også, da begynner vi å snakke skikkelig HiFi Men 130A settet er snadder det også, for all del. Send en mail til sjappa og spør litt så finner han den beste løsninga for deg Endret 3. juni 2004 av Jalla Lenke til kommentar
SpkStrp Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 4.5" mellomtone blir muligens litt lite. Aner ikke hvordan den bilen ser ut, men det er ikke mulig å få plass til noe litt større? 5.25" i alle fall ?? Blir sikkert greit med 4.5" bevares, men kan tenke meg at du fyller ut tomrommet mellom frontsettet og suben bedre med 5.25" Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Stemmer nok det, men det er ikke plass med mindre det skjæres og bygges litt her og der. Men siden han har en 5 kanaler, så kan han jo fylle på med en 6.5" midbass og bruke delefilteret på forsterkern til å dele med, og da fikser vi den biffen. Om han går for en 10" så kan den uten problemer dra fra 100Hz og nedover, og 4.5" sett klarer fint å dra ned til 100 Hz om en deler der med filteret på forsterkern. Lenke til kommentar
corky Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 Så det som er anbefalt er altså: Min BP GTA-5000 forsterker Focal Composett 130A <-- Større enn 13cm passer ikke i dørene. 10" subwoofer Ingenting bak i bilen(hattehylla)? Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Ta deg heller en tur til en bilstereobutikk, IKKE elkjøp eller no sånt. Spør etter noe i din prisklasse. Hvorfor ikke? Er produktene fra Pioneer, Sony, Jvc osv noe dårligere der enn noe annet sted? Bare fordi de er billigere? Jeg kjøpte min Dehp7600 på Elkjøp fordi den var billigere der enn noe annet sted jeg var.. Den er ikke noe dårligere fordi. Ellers grøsser jeg når jeg hører navnet Boschmann... Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 (endret) Enig med Dr. Kaos med at Spillerne til Pioneer, JVC og i mindre grad Sony er bra. Høyttalerne og forsterkerne deres derimot er utter crap i forhold til det du får for pengene. Boschman har vært diskutert opp og ned og i mente på bilforumet.net, og Perel Import skal stille med en Boschman demobil. Mulig toppserien av BM holder litt klasse, men det gjenstår å se... Blant merker som holder hva de lover er Infinity, Focal, Eton, JL Audio, Rockford Fosgate, Boston Acoustics, MB Quart, Alpine, SEAS... Kunnne holdt på sånn en stund, men gidder ikke Selv skal jeg investere i Stereo Integrity's 327 sett når det er klart. Råe saker! Jeg har 12" suben fra før, og om komponentene holder samme kvalitet; Goddamn Men for å komme tilbake til topic: Hattehylla bør få to søte bassporter som går inn i ei porta kasse tuna til ca 32 Hz eller noe, avhengig av elementet. Vil anbefale en 10" for ditt bruk og med tanke på valg av frontsett. Bygg kassa av 22mm MDF kjøp porter mm av Eltek eller der du kjøper suben. Kjøper du f. eks alt hos autosound, inkludert sikring, kabler for strøm, signal og høyttalere og hele sulamitten så får du sikkert en hyggelig pakkepris samt byggetips der Mellomtonen plasseres på dashbord eller i dørene, diskanten på dashbord eller i A - stolpen. Diskantens plassering er veldig kritisk for lydbildets del og mellomtonen bør vinkles litt opp om den sitter langt nede i døra. Endret 4. juni 2004 av Jalla Lenke til kommentar
corky Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 Nå har det seg slik at jeg allerede har montert noen gamle pioneer høytalere i hattehylla, så har hull der fra før Så når det gjelder subwoofer, hadde jeg tenkt å kjøpe en som er ferdig i kasse, men finner ingen 10" i min priskasse. Fant derimot en 12" som kanskje kan brukes: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=675 Mellomtonene kommer langt ned på døren, takker derfor for tipset om å vinkle dem litt opp. Diskantene skal jeg ha på dashbordet. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Ligg unna Boss! For all del! Kasser er noe forretninger tar ågerpris for, og da kan du tenke deg hvordan elementene er *grøss*. Det å bygge kasse er en smal sak, tilogmed jeg som har 10 tommeltotter klarer det, og resultatet er himla mye bedre! Hva med infinity - suben jeg foreslo? Den er jo relativt billig og trenger ikke allverden til kasse. Hullene i hattehylla kan du runde av og sette inn plastringer for å få en jevn kant, deretter trekker du bare hattehylla med stoff/bilfilt og pronto har du ei topp hattehylle og lufting ned til suben. Trenger strengt tatt ikke å ha portene til kassa opp i hattehylla, eller porta kasse i det heletatt. Bygger du ei lukka kasse på 18 - 20L så vil det nok bli godlyd. I tillegg til å spare endel så har du tilfredsstillelsen av å ha gjort noe selv, samt erfaring til neste prosjekt Lenke til kommentar
corky Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 Har forstått såpass..du liker Infinity Jalla Vil ikke påstå at jeg har 10tommeltotter(neggelsprett og selbuvotter) så å lage egen kasse skal vel gå greit. Jeg postet i forumet for å få tips, for ikke å kjøpe katta i sekken. Derfor hører jeg på de tipsene jeg får. Er stortsett helt blank på bilstereo selv. Så mitt anlegg i bilen vil bli: Blaupunkt GTA-5000 forsterker Focal Access-130A composett Infinity REF 1030W subwoofer Tror jeg vil bli mer enn fornøyd med dette. Takker for hjelpen Jalla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå