Gå til innhold

Soundfonts

Anbefalte innlegg

Hei

Har søkt gjennom forumet å funnet at det er få som benytter seg av muligheten som Audigy serien tibyr når det gjelder soundfonts. Har selv et Audigy 2 kort som jeg bruker opp mot min Roland E-70. Man kan ha mye moro med soundfonts , dersom du sitter med et eldre keybord og ønsker bedre lyd finnes det et par gode soundfonts der ute . Har søk litt på nettet og funnet ut at interessen for soundfonts er heller liten for tiden . Skjønner ikke helt hvorfor ettersom det finnes en del glimrende lyder på nettet. Dersom du liker karaoke er faktisk midi karaoke et brubart alternativ .

Soundfont er kort fortalt et biblotek med lyder , (Piano , orgel , trommer osv ...)

Her er noen linker og tips dersom du ønsker å prøve.

De soundfonts som følger med som standar på Audigy kort er ganske dårlige. Last ned noen av disse og prøv.

TitanicSF.com

Shan's SF , kanskje den beste

Får å laste inn store Soundfonts på Audigy kortet bør man ha 512MB RAM , samt modifisere litt på registeret .

På Shan's Soundfont side kan du laste ned en fil som ordner dette for Audigy kort.

Gå inn på linken for siden over og velg Registry Fix unders soundfonts.

Klang er også viktig.

Gå inn på EAX innstilinger for Audigy og velg Auditorium , eller bruk oppsettet fra Shans soundfonts side. (About EAX reverb)

Når du har gjort alt dette kan du laste inn soundfonten i lydkortet. Du må starte soundfont bank manager. Du finner programmet under Creative på start menyen.

Gå inn på midi device og øk tilatt RAM for bruk til soundfonts. Last inn soundfonten som du har lastet ned .

Spill av en midi fil og du vil merke vesentlig bedre lyd .

Vær obs på at Audigy kort har to banker A og B . Dersom du ikke merker noen forskjell i lydkvaliteten må du bytte bank

For karaoke anbefaler jeg vanBasco's Karaoke Player. På denne siden kan du også søke etter karaoke sanger. Og det er GRATIS !!. ( Husk å gå til setup og veld den banken du har lastet inn A/B).

Dersom du selv øsnker å lage dine egne soundfonts kan man benytte Creativs Vienna 2.3 som følger med driver cd.

Vienna 2.3

Dersom noen har linker til gode sider om soundfonts eller karaoke tar jeg imot med takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...