Gå til innhold

Er QXL seriøst?

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå begynner jeg å bli rimelig lei QXL. Jeg solgte en pc der i høst, og kjøperen trakk seg. Dette første til masse stress for meg, spesielt ettersom pcen allerede var sent. Og han nektet å betale for frakt (den ble sendt i oppkrav.)

I går solgte jeg en mobiltelefon for 2200kr, og 5 min etter han hadde kjøpt den. Så sendte jeg mail og gratulerte. Samtidig spurte jeg om han ville ha den sendt i oppkrav. Jeg hadde det travelt, så jeg ville vente til dagen etter med å ringe ettersom han ikke svarte på mail. Men før jeg fikk ringt, fikk jeg dette på mail, UNDER 10 timer etter den var kjøpt:

Hei altundag!

jeg har bestilt Nokia 7210, men jeg har ikke fått noe svar fra deg derfor har bestilt en annen mobil fra en annen person. og han svarte med en gang.

jeg har bare lyst på en mobil. og jeg har velgt den andre, sorry!

Dette er utrolig irriterende, er ikke QXL bindende? Det er mulig å sende mail til QXL, og bli enig om å avbryte handelen. Men det er sinnsykt surt når folk ikke legger inn seriøse bud, er det mulig å gå til inkasso eller noe? Noe som kan lære folk at QXl faktisk ER bindende?

Er det noen andre som har slike erfaringer?

Takk på forhånd ;)

Endret av ComputerBoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gi han en negativ karakter, samtidig som du sier i fra til QXL at du vil heve auksjonen slik at du slipper å betale provisjon.

Den negative karakteren vil være med på å gjøre sånn at folk ser på personen som useriøs, samt at 3- i karakterboken fører til utestengelse fra QXL.

Synes det høres seriøst ut jeg.

Lenke til kommentar

Klippet fra auksjonsreglene::

5. Alle vinnende bud er bindende for budgiver.

Om man ved en feil har bekreftet sitt bud, må man selv avtale med selger for å evt. løse seg fra handelen. Dette foregår fullt og helt mellom kjøper og selger.

6. Selger er forpliktet til å selge varen til budvinner.

QXL sletter ikke bud for kjøpere eller selgere, dette må gjøres opp mellom partene.

Lenke til kommentar

Jeg vant budrunden på 2 stk Technics 1210MK2 med mix og stufter til 6200.- Da jeg kontaktet selger fikk jeg til svar :

-------------------------------------------------------------------------------

Hei! Beklager utroooolig mye altså, men han som sa han bydde 4000 for hver kom å henta de og jeg fikk 4500 om han fikk dem.. Skjønner godt at det er kjiipt for deg.. Men please prøv å se det fra selgers side.. 3000kr er MYE penger.. Vet jeg er drittsekk nå.. Her er tips til andre salg:

http://portal.djz.no/ftopict-1273.html

http://portal.djz.no/ftopict-1359.html .. Er du intr. i data eller.no ? Så kan jeg sende deg en liten gave ? Overklokking helst kanskje ?

Måtte han BRENNE!

Lenke til kommentar
Jeg vant budrunden på 2 stk Technics 1210MK2 med mix og stufter til 6200.- Da jeg kontaktet selger fikk jeg til svar :

Hei! Beklager utroooolig mye altså, men han som sa han bydde 4000 for hver kom å henta de og jeg fikk 4500 om han fikk dem.. Skjønner godt at det er kjiipt for deg.. Men please prøv å se det fra selgers side.. 3000kr er MYE penger.. Vet jeg er drittsekk nå.. Her er tips til andre salg:

http://portal.djz.no/ftopict-1273.html

http://portal.djz.no/ftopict-1359.html .. Er du intr. i data eller.no ? Så kan jeg sende deg en liten gave ? Overklokking helst kanskje ?

Måtte han BRENNE!

Synes den hørtes latterlig ut :D

Lenke til kommentar

Rart at den med vinnende bud av mobilen referere til dette som en "bestilling", mulig han har misforstått hele greia....

Jeg har opplevd at folk er litt utålmodig, fått meldinger på mobilen sånn ca. 03.50 på morgenkvisten av folk som forventer sporenriks forsending av varer, klager på manglende betaling, selv om auksjonen ble avsluttet på en søndag m.m....

QXL i seg selv har liten påvirkningskraft på hverken kjøper eller selger med mindre det foreligger store brudd på reglene/loven...

Det er mange drittsekker på QXL, men innen litt mere nisje-produkter finner man stort sett greie folk som vet hva ting er verdt og som betaler / selger til disse prisene....

Lenke til kommentar

Hvis det ikke blir noe salg, så får du provisjonskostnadene tilbake av QXL. Dette har hendt meg flere ganger. Desverre er det mange useriøse budgivere (og vinnere) på QXL. Man kan ikke tvinge noen til å kjøpe noe. Det går også dårlig å politianmelde, som noen på QXL truer med.

Lenke til kommentar

Det er ikke overraskende i det hele tatt. Fjortissbølgen på QXL. Jeg skjønte det vel når "alle" på død og liv måtte bruke skjult minstepris, tåpelige spørsmål som illustrerer at kjøper ikke vet noe som helst om produktet og neimen ikke har tenkt å bruke Google ++.

Er så mye dritt på QXL nå, og du er aldri garantert å hverken få pengene når du selger noe, eller produktet når du har betalt for det. Derfor påstår ihvertfall jeg at QXL ikke er spesielt seriøse, uansett hvor mange land de opererer i.

EDIT:

Du MÅ vite hva du gjør på QXL, som kjøper eller selger, det er ingen gratis opplæring eller prøvetid. Det vil alltid være en viss risiko forbundet med auksjoner på nett, og IMHO er det største problemet useriøse selgere som rent ut lyver om produktene. På andre plass kommer kjøpere som aldri betaler.

Husker en type som vant noe jeg solgte. Jeg kontaktet ham øyeblikkelig, men han svarte ikke. Etter et par uker sendte jeg ham nok en mail, fremdeles høflig og vennlig, og han ble rasende! Da var jeg visstnok utrolig frekk og behandlet ham som dritt, så han skulle neimen ikke kjøpe produktet likevel! (problem: Folk som byr men som ikke har penger til å betale..).

Så ta alt som skjer der med en klype salt :)

Endret av Hidden
Lenke til kommentar

misforstå meg rett: dette er ikke selger kontra kjøper, men faktisk en auksjon, og budene er bindene, så hvis du vil, kan du være et rasshøl og faktisk anmelde han. vet ikke om det fører frem, men da har du gjort det du kan.

kontakt den personen det gjelder og, og si ifra. qxl bør også høre om dette.

Lenke til kommentar

Det er riktig det som sies at Auksjonsbud er bindende. Tror mange av de som holder til på QXL ikke helt har fatta at det faktisk er en auksjon. (utrolig nok :dontgetit: ) Ihvertfall, har man først bydd så er man pliktig å gjennomføre kjøpet.

Lenke til kommentar
Ja... :roll: Er det lovlig å sende inkassokrav til en kjøper som ombestemmer seg?

Privatpersoner har faktisk samme rett til å sende innkasso som etthvert annet stort firma. Man må bare huske å følge reglene riktig.

Jeg har mange auksjoner på qxl, og har det siste halvåret sett en økning i svært useriøse personer.. Nå selger jeg bare til folk med positiv karakter.. hjelper litt det.. Men det er fortsatt surt når du betaler over 500 for en svær pakke, og kunden ombestemmer seg. Derfor tar jeg også kun forskuddsbetaling, uten unntak.

Men jeg kjøper svært lite på qxl også nå. Men vet liksom ikke om man får det man trodde lenger... mye søppel ute å går.

Det jeg egentlig lurte på.. er den noen her som faktisk har politianmeldt noen kjøpere/selgere?

Jeg hadde en selger jeg kjøpte noe av.. dvs. jeg forskuddsbetalte, men fikk aldri varen.. Gikk heldigvis greit før det ble drastiskt. Og jeg fikk pengene tilbake m. renter.

Lenke til kommentar

Gode tips for selgere på QXL:

1. Ikke se ut som en butikk som prøver å selge. Slike har ingenting på en auksjon å gjøre og mange styrer bevist unna dette.

2. Husk bilde. Ikke last ned fra nettet. Du selger brukt, folk vil se det de byr på, ikke det neste på samlebåndet.

3. Samme gjelder for beskrivelse. Ikke klipp/lim fra produsentens hjemmeside. Selger du en laptop vil kjøper først og frems vite om det er døde pixler, riper, knotete tastatur etc. Sier du dette med en gang fremstår du som ærlig og du slipper klager i ettertid.

4. Vis minstepris, da slipper du en haug med bud under prisen, og en haug med spørsmål om hva minsteprisen er.

Gode tips for kjøpere på QXL:

1. Se etter tingene over.

2. Følg godt med på karakterene til selgerne. Husk at det finnes drittsekker som gir negativ karakter uten god grunn, så se hva som står ved de dårlige.

3. Ikke by hvis du ikke har penger.

Begge burde være flinke til å holde kontakt og sende mail, om ike annet for å bekrefte ovenfor den andre at de er der. Send mail når du vinner/den andre har vunnet budrunden, nar du har betalt/mottatt betalingen, når du har sendt og når du har mottatt pakken. Da vet begge hvor den andre er, og man slipper mye irritasjon. Og husk at Posten tar minst en dag, Norgespakke tar mer.

Kjipt når sånne kjøpere viser seg. Gi negativ karakter, så blir vi kanskje kvitt idioten om none klager til.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk opplevd svindel med kjøp over nettet, og prøvd å politianmelde. Dette var etter en annonse om hifi på audio.no, selgeren sendte meg en defekt dvd-spiller. Politiet var ganske klare på at de ikke kom til å gjøre noe om ikke det kom mange! lignende klagesaker. Selgeren ble allikevel såpass skjerpet/nervøs når jeg fortalte at han var i politiets søkelys, at han rettet opp feilen...så det gikk bra den gangen. De fleste som "bare" vil lure seg unna en handel syns fort det blir litt for alvorlig om man blander inn politiet.

Har brukt qxl mye med gode resultater, men har lært meg å være litt kynisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...