Gå til innhold

Hva mener du om den nye røykeloven?

Anbefalte innlegg

Tror det er mye sandt i dette.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=229992

Dessuten så jeg at det var gitt dispensasjon for å ha røykesalong ombord på hurtigrutene, dette er meget bra,men det latterlige med det hele var at passasjerene ikke hadde lov å røyke i disse når båten annløp en kai ,da skulle de gå på land å røyke.

Hvor latterlige kan folk bli, det spiller da overhode ingen rolle om båten er 10 meter fra kaien eller om den ligger inntill.

Typisk byrokrati, der fanatismen har satt store skylapper for øynene på dem og all sunn fornyft for lengst har forsvunnet. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det latterlige med det hele var at passasjerene ikke hadde lov å røyke i disse når båten annløp en kai ,da skulle de gå på land å røyke.

Hvor latterlige kan folk bli, det spiller da overhode ingen rolle om båten er 10 meter fra kaien eller om den ligger inntill.

Typisk byrokrati, der fanatismen har satt store skylapper for øynene på dem og all sunn fornyft for lengst har forsvunnet. :roll:

Kan nok virke litt søkt ja dersom man ikke tenker særlig over det, men igjen er ikke dette noe unikt: Fra før fungerer det på samme måten for båter som drar på tur på fjorden og skal servere alkohol. De har ikke lov å servere en dråpe alkohol så lenge båten ligger til kai. Men med engang den legger fra er det fritt frem. Ser egentlig ikke noe stort problem med dette dog verken når det gjelder røyk eller alkohol.

På samme måte virker det like dumt at man kun har lov til å selge taxfree når man befinner seg i internasjonalt farvann. Om man befinner seg 50 meter fra grensa er det ulovlig å selge. Men ett sted må grensen gå og dersom man ikke kjører harde regler vil det være sjanse for at ting begynner å skli ut.

Lenke til kommentar

Joda et sted må grensen gå, men når de hadde disp for en røykesalong kunne ikke da grensen gå med døra til denne uansett om båten lå med kai eller om den var 1 meter ifra.

Taxfri får du vel kjøpe på flyplassen når du reiser ut av landet, så gardemoen skulle starte med oppbevaring av dette, dvs at du kan handle taxfreekvota når du reiser ut,legge denne på oppbevaring og kjøpe ny kvote når du komme tilbake eller på flyet, dermed har du dobbelt opp. :roll:

Lenke til kommentar
Joda et sted må grensen gå, men når de hadde disp for en røykesalong kunne ikke da grensen gå med døra til denne uansett om båten lå med kai eller om den var 1 meter ifra.

Poenget med denne "kai begrensingen" er å ikke gi barene på båtene en urettferdig konkurransemessig fordel. Det er nok det eneste som ligger til grunn i akkurat denne saken.

Edit:

Den taxfree saken på flyplassen vl heller ikke fungere, da du alltid må bære med deg taxfree varene selv gjennom tollen.Om det oppbevares for deg mens du er borte så kan du ikke få med dobbel kvote ut igjen på noen lettere måte. Da måtte evt. flyplassen smugle ut varene dine for deg og overlevere dem på utsiden :lol: Det er strengt ulovlig(og umulig..) å gå inn på flyplassen for å kjøpe taxfreevarer og så gå rett ut igjen.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Her snakker vi ikke om barer men en vanlig salong ombord på hurtigrutene, i tillegg ligger disse ca 1 time ved kai de aller fleste steder, tror neppe noen står i kø for å løpe ombord for å ta seg en røyk.

Nei her snakker vi om et byrokrati som egentlig ikke har peiling på hvordan ting fungerer utenfor deres egen kontorpult.

Lenke til kommentar

Hadde staten fulgt opp den orginale planen med avskilte røykeplasser på utesteder og andre steder så hadde vi sluppet dette.

Et bestemt skille mellom røyk og ikke-røyk hadde hjulpet hele denne saken i stede for å jage røykerene ut på marka.

ja jeg er røyker..

Lenke til kommentar

Jepp ,men dette er på to , tre steder hurtigruten annløper og derfor må det slås stort opp og tette "smutthullene" istedenfor å legge til rette for dem som ønsker røykerom (valgfrihet er grunnlovsfestet i Norge)

Her ser vi nok et eksempel på maktsyke mennesker som egentlig ikke bryr seg så mye om saken ,men som bryr seg om å få demonstrere sin makt .

PS: Det er ikke et "raskt" søk ,det er et enkelttillfelle i en sak som er populer derfor kom den i avisen.

Flere større aviser har jo egne "røykesjornalister" ute for nettop å finne slike ting ,da dette selger . :roll:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Korfor må det være slik at alle utestedene må være røykefrie? Kan ikke røykerne starte egen utested der det er lov å røyke?

Det ER lov å røyke i friluft.

Ja enn så lenge .

Jeg er ikke imot en streng røykelov, men som med denne som med alt annet i Norge så skall det være alt eller intet .

Det går da ann å ta innsiden av hode i bruk ,legge inn litt sunn fornuft å få løsninger for begge parter :hmm::hmm:

Lenke til kommentar
å legge til rette for dem som ønsker røykerom (valgfrihet er grunnlovsfestet i Norge)

Fortell meg da feks. hvor det står at å bruke rusmidler en grunnlovsrett?

Her ser vi nok et eksempel på maktsyke mennesker som egentlig ikke bryr seg så mye om saken ,men som bryr seg om å få demonstrere sin makt .

Interessant teori. Tatt rimelig rett fra løse lufta dog...

PS: Det er ikke et "raskt" søk ,det er et enkelttillfelle i en sak som er populer derfor kom den i avisen.

Flere større aviser har jo egne "røykesjornalister" ute for nettop å finne slike ting ,da dette selger . :roll:

PS! Søkte på "røyking" i VG og vips, helt øverst spratt denne saken opp. Så jo, dette var i høyeste grad et raskt søk.

Lenke til kommentar

Jeg syntes denne loven er bra, enda bedre om det hadde blitt total forbud.

Røykere som røker ute blant andre folk på fører andre ikkerøykere skade med å gjøre dem til passive røykere. Alle burde vite at røyking er skadelig, selv røykerne. Dermed er det passe frekt og uomtenksomt og røyke blant folk slik at dere skader dem også. En skulle nesten tru røykerne trudde de eide verden. De fyrer opp røyken uten en gang å tenke på at det kan være andre til stede som ikke liker det.

Det lukter vondt av dere som røyker

Det smaker vond av kyssa dems

De blir rynkette tidligere en andre

De for gule fingre etter vert

De dør gjennomsnittlig 6 år tidligere

De sløser en formue på røyk

De er ofte dårligere i senga

De har dårligere kondis

Foreldre som røyker skulle en ikke tru brydde seg om ungenne sine en gang. De setter vertfal røyken høyere en helsa til ungenne. Det er dårlige foreldre. Foreldre som røyker under svangerskapet får ofte barn som er mindre en andre, noe som kan følge dem gjennom livet i form av mobbin. Jeg lurer ofte på om de personene som røker i ungers nærver i det hele tatt har 80 i IQ, skulle ikke tru det.

Jeg syntes røyking burde bli ulovlig på samme vis som narkotiske stoffer. Heroin er jo nesten bedre, det grunnet det ikke skader andre en den som bruker det. Hadde røyking blitt ulovlig og straffbart så hadde en kunne fjerna røykere delvis fra det ofentlige slik at det ble sunt og levelig for andre folk. De vil jo neppe slutte, men færre vil det sikkert bli.

Jeg syntes staten burde gå enda mer aktivt inn for å fjerne stanken fra se uomtenksome stinkdyra.

(nå gjelder selvsakt ikke alle mine utspill alle røykere... men det gjelder mange)

Lenke til kommentar

Er det ikke opp til hver enkelt å bestemme når man vil dø? På alle utesteder bruker det å vere en egen røykeavdeling, på røykeavdelingen er det god lufting slik at andre folk ikke skal pli plaget av røyklukten, så visst du tar en tur på et utested å setter deg på "ikke røykeavdelingen" så skal du ikke bli plaget av røyklukten. Visst vi lukter så fælt og har dårlig kondis, så skal dere bare vite at det lukter ikke noe spesielt behagelig av dere heller etter en lang treningsøkt :p

FFS, hvorfor lager vi røykere nye steder der man kan røyke? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Jeg syntes denne loven er bra, enda bedre om det hadde blitt total forbud.

Røykere som røker ute blant andre folk på fører andre ikkerøykere skade med å gjøre dem til passive røykere. Alle burde vite at røyking er skadelig, selv røykerne. Dermed er det passe frekt og uomtenksomt og røyke blant folk slik at dere skader dem også. En skulle nesten tru røykerne trudde de eide verden. De fyrer opp røyken uten en gang å tenke på at det kan være andre til stede som ikke liker det.

De har dårligere kondis

Foreldre som røyker skulle en ikke tru brydde seg om ungenne sine en gang. De setter vertfal røyken høyere en helsa til ungenne. Det er dårlige foreldre. Foreldre som røyker under svangerskapet får ofte barn som er mindre en andre, noe som kan følge dem gjennom livet i form av mobbin. Jeg lurer ofte på om de personene som røker i ungers nærver i det hele tatt har 80 i IQ, skulle ikke tru det.

Jeg syntes røyking burde bli ulovlig på samme vis som narkotiske stoffer. Heroin er jo nesten bedre, det grunnet det ikke skader andre en den som bruker det. Hadde røyking blitt ulovlig og straffbart så hadde en kunne fjerna røykere delvis fra det ofentlige slik at det ble sunt og levelig for andre folk. De vil jo neppe slutte, men færre vil det sikkert bli.

Jeg syntes staten burde gå enda mer aktivt inn for å fjerne stanken fra se uomtenksome stinkdyra.

(nå gjelder selvsakt ikke alle mine utspill alle røykere... men det gjelder mange)

Latterlige argumenter. feks skriver du:"Det lukter vondt av dere som røyker"

Nå er det ikke sikkert andre liker lukten av deg heller, dessuten er ikke lukt skadelig.

SÅ "Det smaker vond av kyssa dems" .

La ver å kysse dem da , det er ingen menneskerett å få kysse en røyker.

SÅ "De blir rynkette tidligere en andre"

Hva har det med saken å gjøre???????

SÅ "De dør gjennomsnittlig 6 år tidligere "

Det betyr at staten sparer ca 8-900 000 i trygd i tillegg til det de har betalt i avgift for tobakken.

SÅ "De sløser en formue på røyk"

De har tjent pengene selv og bestemmer selv hva de vil bruke dem til,noen kjøper røyk andre alkohol , stoff ,brus og feit mat osv osv, det er en privatsak .

SÅ "De er ofte dårligere i senga"

Dette er det dummeste jeg har hørt ,røyk og koffein er faktisk oppkvikkende i så måte, men igjen et latterlig argument som i tillegg er en privatsak .

SÅ "De har dårligere kondis"

Eneste fornuftige jeg fant her , gratulerer .

SÅ "Foreldre som røyker skulle en ikke tru brydde seg om ungenne sine en gang. De setter vertfal røyken høyere en helsa til ungenne. Det er dårlige foreldre. "

Temmelig sterk påstand dette, personelig røyker jeg, men jeg røyker og har bestandig røyk i et eget rom der mine barn ikke har tilgang , og at jeg er en dårligere foreldre fordi jeg røyker er latterlig , men de som drikker og banker opp sine barn i fylla det er ok??

SÅ "Foreldre som røyker under svangerskapet får ofte barn som er mindre en andre, noe som kan følge dem gjennom livet i form av mobbin "

Her er vi enig at det ikke bør røykes under svangerskap , men du tar nok feil med at disse barna blir mindre livet ut og kan bli mobbet for dette . Det det dreier seg om er fødselsvekten .

SÅ "Jeg lurer ofte på om de personene som røker i ungers nærver i det hele tatt har 80 i IQ, skulle ikke tru det. "

Dette er så dumt at det ikke trenger vidre kommentar.

SÅ "Jeg syntes røyking burde bli ulovlig på samme vis som narkotiske stoffer. Heroin er jo nesten bedre, det grunnet det ikke skader andre en den som bruker det. Hadde røyking blitt ulovlig og straffbart så hadde en kunne fjerna røykere delvis fra det ofentlige slik at det ble sunt og levelig for andre folk. De vil jo neppe slutte, men færre vil det sikkert bli.

Jeg syntes staten burde gå enda mer aktivt inn for å fjerne stanken fra se uomtenksome stinkdyra. "

Dette viser akkurat det jeg har sagt tidligere, nemmelig en fanatisk antirøykers syn som dermed skal vere lov for alle fordi dette passe han .

At industri og biltrafikken forurenser det mangedobbelte og er mange ganger så helsefarlig skal vi ikke snakke om for bilen trenger jo ikkerøykerne,dermed er det tabu.

Større byer i Norge kan uten problemer klare seg uten privatbilene, til disse kunne det bygges parkeringshus utenfor byene med kollektivtrafikk inn til bykjernen, dette ville spart staten for millionbeløp bare i opprustning av veinettet, i tillegg hadde vi fått kraftige redukjoner i forurensningen, med mye mindre svevestøv i gatene og betyrdelige reduksjoner i støyplagene og mindre dødsfall i trafikken. Men nok en gang dette er ikke aktuell for det berører en annen gruppe av folket og det kan vi ikke ha noe av,da er det heller bedre at vi forurenser og lager helseproblemer for en langt større gruppe enn det røykerne gjør .

:w00t::w00t:

Lenke til kommentar
å legge til rette for dem som ønsker røykerom (valgfrihet er grunnlovsfestet i Norge)

Jeg har ikke sagt at det er en grunnlovsrett, det er det heller ikke å ha bil og forurense for andre , det er heller ikke en rett å drikke seg full å slå ihjel kone og barn osv.

Jeg etterlyser fornuften i dette og det å lage en smidig men streng lov som tar hennsyn til alle .

Om du kjøper en pakke røyk til 150 kr går faktisk 140 kr rett i statskassen , så ikke si at vi ikke har betalt for oss og dermed burde røykerom som ikke er til skade for andre vere tillatt .

Lenke til kommentar

Til Snekker`n:

Disse argumentenne mine:

"

De har dårligere kondis

"

Var ment som et forsøk på å få røykere til å innse hvor dumt det er å røyke. Ikke som et argument at dette skader andre.

Det er greit at kropslukt ikke lukter godt altid heller, men det sprer seg ikke så langt som lukta hos de som nylig har røyka. Det stinker av dem. Kanskje noen liker den lukta, men alle gjør ikke det.

Det smaker ofte røyk av kyssa til en røyker, så det er ikke til å foretrekke for en ikke røyker. Bare sån til etter tanke for dere som røyker det også.

Rynkene er også ment som et forsøk til å få dere til å innse hvor dumt det er. Mange røyker for å holde seg slank, men i litt eldre aldre må de betale for det med å se ti år eldre ut.

Flere av de andre argumentenne nedover er også ment for å få dere til å innse hvor dumt det er.

Man blir dårligere i senga. For det første så hemmes kondisen, noe som kan være godt å ha for å holde på en stund. For det andre så er røyking en faktor som er med på å gi folk impotens.

Det med foreldre å røyking så er det kunn dårlig om de utsetter ungenne direkte for røyken. Om de gjør som du og har et eget rom som ikke de kommer til, da er det fort en annen sak. Jeg utdypa meg mulig noe dårlig der. Skulle sagt foreldre som utsetter barna sine... Jeg sa heller ingen ting om at foreldre som slår barna i fylla er gode foreldre, det er tåpelig å mene fra din side.

De barna som har foreldre som blant annet røyker under svanger skapet kan lide av liten vekst i forhold til alderen. Det er fult mulig de kan ta igjen det senere da. Grunnen til liten vekst under oppveksten i forhold til andre er at når foreldre røyker så kan det ofte føre til for tidlig fødsel.

Det med 80 i IQ var kanskje litt å ta i, men de er ikke smarte når de utsetter ungene sine for røyk.

Det var litt tåplig av meg å kalle dere stinkdyr, det innrømmer jeg. Blei litt drive med. Jeg kan kanskje sees på som anti røyker, men jeg er ikke fanatisk. Jeg går ikke aktivt inn for å fjerne røyken. Er vel nesten første gang jeg har uttalt meg om det nå, muligens en gang før også, det også her på bruket.

Jeg syntes ikke røykere skal tenne en sigartett i nærheten av folk som plages av det. De kan godt tjære legge lungenne sin hjemme, men ikke offentlig. Jeg personlig trur enaste måten å få det gjennom er å forby det. Men det kan kansje gå om en kunn tilater røyking i ens eget hjem også, ikke hvet jeg. Er ikke så god på slike politiske ting.

Jeg er ikke for å forby røyking kunn for min engen del. Det fintes mange andre der ute som ikke røyker, og dermed er det ikke snilt og utsette dem for den skadelige røyken. Jeg personlig bryr meg ikke alverdens sån i det dagelige liv. på fester driter jeg i det. Når en person tenner en røyk ved siden av meg feks. på buss holde plassen flytter jeg meg til den siden av hand som røyken ikke går. osv. Jeg får aldri fram og klager på at de røyker.

Foresten. Det du sa om bil greine er noe jeg er fult enig i. Jeg er for kolektiv trafikk framfor at alle bruker egen bil. Jeg bruker bussen, enda jeg kan få lappen når jeg ville føle for det.

Hoved grunnen min for å bruke kolektiv er at det er billigere da :roll:

:w00t::w00t:

Lenke til kommentar
...burde røykerom som ikke er til skade for andre vere tillatt .

Det kan jeg være enig i.

Feks. Kunn lov å røyke i sitt eget hjem.

EDIT:

Eller hos hjemme hos andre som godtar det.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at det er en grunnlovsrett, det er det heller ikke å ha bil og forurense for andre , det er heller ikke en rett å drikke seg full å slå ihjel kone og barn osv.

Nei, du har ikke sagt det. Det du gjorde var å førsøke å bakke opp argumentet med at man skal få røyke hvor man vil ved å trekke inn grunnloven. Når det gjelder valgfrihet som nevnt i grunnloven omfatter selvfølgelig ikke dette valgfrihet ved bruk av nytelsesmidler og luksusprivilegier.Såpass kan vi da sikkert alle være enige om?

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...