Gå til innhold

Hva mener du om den nye røykeloven?

Anbefalte innlegg

Jeg liker den nye røykeloven. Selv mine venner, som er røykere, liker den. Da ejg var i Ungarn merket jeg hvor irriterende røyken var - på restauranter og utesteder. Det er så deilig å kunne puste, og det er jo ikke så vanskelig å gå ut for å ta seg en røyk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne loven var både flott og fornuftig. Lurer på hvor mange av "dommedagsprofetiene" som næringsliv og røykere kom med angående denne loven som er blitt innfridd. Har ihvertfall ikke færre utesteder å velge mellom og man slipper den heslige røykelukten.

Det som er synd er at jeg håpet det ville bli litt mer plass ute ettersom så mange røykere truet med å bli hjemme. Men det er fortsatt like fullt og plasgsomt på dansegolvet ;)

Lenke til kommentar
Denne loven var både flott og fornuftig. Lurer på hvor mange av "dommedagsprofetiene" som næringsliv og røykere kom med angående denne loven som er blitt innfridd.

Personlig mener jeg røykeforbud er god butikk for næringslivet (bortsett fra tobakksindustrien :p ) siden det blir langt mindre styr å slippe å måtte dele kunder inn i røykere og ikke-røykere. Da tenker jeg også utover bare restaurant- og utelivsbransjen. F.eks er det slutt på separate seksjoner/vogner i tog og fly.

Røykerne har dessverre vært en for stor og mektig gruppe slik at ytterst få aktører i næringslivet har tørt å satse røykfritt. Ikke-røykere, og da spesielt de som absolutt ikke tåler røyk av medisinske grunner, har alltid vært taperne. Jeg syns derfor det var på høy tid at noe ble gjort :thumbup:

Lenke til kommentar
Røyk og dø, så blir vi kvitt dere en gang for alle!

Din ford*mte lille hestk*uk! (kommer han med angrep, så tar jeg igjen) :p

Loven er koselig, bare kjipt den ikke åpner for røykerom. Jeg har ikke skadet en eneste lunge i mitt liv (ser man bort i fra mine egne), så å si at jeg skader noen er bare tull. Med eller uten røykerom.

PelsJakob, enig med deg. Ikke-røykere (ikke alle) opptrer som noe pripne små unger som skal gjøre alt for å rakke ned på røykerne. Røyk er godt, bare synd dem ikke vet det.

Lenke til kommentar

Loven er koselig, bare kjipt den ikke åpner for røykerom. Jeg har ikke skadet en eneste lunge i mitt liv (ser man bort i fra mine egne), så å si at jeg skader noen er bare tull. Med eller uten røykerom.

Det dør mennesker av passiv røyking hvert år i Norge. Så så mye vet du. Om du da kun røyker når ingen ikke-røykere er i nærheten så er det jo greit, men da tenker jeg meg at det er rimelig utelukket for deg å røyke på utesteder uansett.

Min egen "fine" erfaring med røykere var at jeg måtte vente en ekstra uke for å bli operert fordi kreftsyke som følge av røyking ble prioritert ettersom deres kreft var mer dødelig (vel, sjangsen for å overleve var minimal) enn min. Noe som igjen kunne medføre at min overlevelsessjangse gikk fra 98% til 20% i verste fall. Ikke særlig morsomt det. Men om jeg skal skylde på røykerne for dett, helsevesenets prioriteringer, eller statens manglende evne til å gi nok midler til helsevesenet har jeg ikke helt gjort opp en mening om enda. Men frustrerende var det- Det viktigste er at jeg til slutt ble frisk, uansett ;)

Ikke-røykere (ikke alle) opptrer som noe pripne små unger som skal gjøre alt for å rakke ned på røykerne.

Det handler om å opprettholde arbeidsmiljøloven. Greit nok, PelsJacob er imot denne loven, men en som er for individuell frihet som han er bør ha bedre forståelse for at man skal bli skånet fra andre sin avhengighet som kan ha dødelige følger.

Røyk er godt, bare synd dem ikke vet det.

Det samme har jeg hørt heroin er. Men det er ikke særlig intelligent å drive med ;)

Lenke til kommentar
Nei her er det fanatikerne som har tatt helt av da de selv ikke røyker og mener da at ingen andre skal det heller.

For hvorfor skal andre kunne nyte noe jeg selv ikke trenger 

Åpne øynene litt så ser du raskt at det er faktisk ikke bare ikke-røykerne som synes røykeloven var en god idé.

Lenke til kommentar

Det samme har jeg hørt heroin er. Men det er ikke særlig intelligent å drive med ;)

Du kan ikke seriøst mene at nikotin og heroin kan sammenlignes?

Så lenge folk er i nærheten av deg når du røyker, så skader du lunger

Jeg har seriøst aldri røyka sammen med folk som ikke røyker. Det må i så fall ha vært ute i guds frie natur, der passiv røyking må sies å være et ikke-problem.

Lenke til kommentar
Så lenge folk er i nærheten av deg når du røyker, så skader du lunger

Jeg har seriøst aldri røyka sammen med folk som ikke røyker. Det må i så fall ha vært ute i guds frie natur, der passiv røyking må sies å være et ikke-problem.

Hvis du satt på et utested før røykeloven så var det sannsynligvis ikke-røykere i lokalet, og da skader røyken andre.

Lenke til kommentar

Du kan ikke seriøst mene at nikotin og heroin kan sammenlignes?

Selvfølgelig kan jeg det. Det kalles fakta. Både heroin og nikotin er narkotikum man blir avhengig av. Forskjellen er vel at fler dør av røyking. Og vet ikke om noen som dør av "passiv heroinbruk".

Både en som går på heroin og en som røyker er offer for avhengighet og lar livet bli styrt av dette.

En annen forskjell er vel at heroin en gang ble sett på som erstatningen til morfin, fordi man (feilaktig) trodde at dette ikke var fare med avhengighet, som med morfin. Men man innså etter et par tiår tabben og begynte å forby heroin. Røyk derimot har, såvidt meg bekjent, kun vært til fornøyelsens skyld. Og den dreper, men den gjør det sakte. Og det er først i de siste tiår man har begynt å få en virkelig oversikt over faren ved røyk. Tjæren er kreftfremkallende, karbonmonoksiden medfører eksstra press på hjertet, og nikotinen medfører at man konstant tilfører kroppen de to stoffene, fordi man blir avhengig av nikotin.

Det er helt klare forskjeller på røyk og heroin, men det er også helt klare likheter.

Du kan jo komme med noe konkret som tilsier at røyk og heroin ikke kan sammenlignes.

Men rent historisk sett og går man ut ifra begrepet "history repeats itself" så vil det være naturlig å anta at røyk blir forbudt etterhvert. Men dog, det finnes nok av eksempler hvor dette uttrykket er feil. Time will tell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...