Gå til innhold

Hva mener du om den nye røykeloven?


Anbefalte innlegg

Min sønn på snart 7 hadde følgende løsning på røykingen da han spurte hvorfor jeg røykte, han sa. Men pappa hvorfor kan vi ikke bare få dem som selger dette til å slutte med det så blir alle mennesker friske  :hmm:

Du har en klok sønn :)

 

Det er vel delvis det som er i ferd med å skje også mtp at tobakk avgiftene stadig øker og det blir mindre tilrettelagt for røykere over alt. Neste steg er vel kanskje forbud mot salg av tobakk ja....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og det er jeg faktisk ikke imot,men jeg mener de begynner i feil ende.

Itedenfor å springe på gamlehjem og sykehjem med forbud , burde de satse mye mere på de unge.

Istedenfor å lage en politistat så kunne de bruke penger på info til de unge og samtidig bygge ut tilbud til dem som var attraktive feks, internettkafeer, ungdomsklubber osv, så kunne de samtidig øke avgiften på tobakk gradvis og øremerke disse pengene til slike tiltak.

Husk staten tar in milliardbeløp i avgift.

En pakke tobakk som koster 148.- kr her koster 10.- kr på svalbard, altså er det138.- kr i avgifter .

Lenke til kommentar

Forbud mot røyking på utesteder rammer ihvertfall unge over 18 år.

En langt større utfordring ligger i å hindre at unge under 18 begynner å røyke...

Her er problemet blandt annet opinionslederes makt, som gjør unge ofte begynner å røyke hvis en de ser opp til gjør det.

Det er også en alder hvor det forbudte er tilltrekkende og man ofte er i opposisjon mot foreldrene, som ikke vil at barna skal røyke

Heldigvis kan de høye avgiftene skremme de unge vekk fra røykingen, men for noen vil den høye prisen gjøre at røyken fremstår som mer attraktiv....

 

Det mangler nok heller ikke på informasjon om helseskadene røyken fører med, men det er mangel på informasjon som de unge vil ta til seg.

Det hjelper jo lite med informasjon så lenge de unge tar avstand fra det.

Her må det lages både holdnings og handlingskampanje helst med dokumentert effekt fra andre land vi kan sammenlikne oss med.

Lenke til kommentar

Joda det forbudte tiltrekker, og det som skjer nå er jo nettop det. Flere forbud og restriksjoner .

Bruk heller penger på alternativer for de unge,som feks attraktive klubber av div slag ,dette er en stor mangelvare i dag .

Har de unge et sted å være som er tiltrekkende på de ,ja da bryr de seg mindre om andre ting .

Hvor ofte hører vi ikke at desverre her er ikke penger til en ungdomsklubb , men å hoste opp millionbeløp til forbud og kampanjer det går greit , i tillegg ansettes flere byråkrater for å styre dette .

Lenke til kommentar
eller så kan du holde deg hjemme ;)

Så vi, som faktisk er sunne skal holde oss hjemme fordi dere røyk-avhengige skal sitte ute å suge inn røyk som de slavene dere er? Nei, vet du meg hva! Slike gnomer som deg irriterer vettet av meg! Skam deg!

 

boy2star:

 

Ja, det er jeg helt enig i. Røyk er djevelens verk for oss som ikke røyker, og sikkert for mange av de som røyker også.

Lenke til kommentar

Må innrømme det at jeg ikke er helt for denne røykeloven. Men på en annen side, mennesker bør få velge selv og vi bør "skåne" andre mennesker fra pasiv røyking..

 

Men i helga var det et helvete. Var en liten tur på byen i drammen, inne er det 40 grader og oppbrukt luft, så jeg går ut for å ta meg en røyk (i frisk luft :) ), men hva ser jeg da? Det regner og er piss kaldt.. brrrr

 

Dette er bare en forsmak på vinteren...

Lenke til kommentar
Så vi, som faktisk er sunne skal holde oss hjemme fordi dere røyk-avhengige skal sitte ute å suge inn røyk som de slavene dere er? Nei, vet du meg hva! Slike gnomer som deg irriterer vettet av meg! Skam deg!

 

boy2star:

 

Ja, det er jeg helt enig i. Røyk er djevelens verk for oss som ikke røyker, og sikkert for mange av de som røyker også.

Hallo i luken, hvor fanatisk går det ann å bli :scared: Han var faktisk HJEMME hos en person , mener du at om du drar på besøk til noen i deres personelige bolig så skal dine holdninger gjelde :wow::wow:

Akkurat slike holdninger som skaper konflikt da der ikke er istand til å se annet en det som gavner dere selv . :thumbdown:

Lenke til kommentar
Har du noe konstruktivt å si eller bare rister du på hodet?

 

Det er en diskusjon og ikke en ytring av din sinnstilstand

Hadde ikke tid til å skrive så mye mer akkurat da og glemte å redigere..

 

Uansett, greit at folk skal slippe å bli blåst røyk opp i trynet på hele tiden, men å velge å ignorere 1/5 del av de som bor i landet med å få ett totaltforbud mot røyk ute mener jeg er helt feil. Nå leser man jo at 60% av de ansatte på de "brune pubene" har blitt permitert/fått sparken.. Om høybråten hadde gått litt rundt å spurt de som jobbet på sånne steder om de var for eller imot røykeloven hadde han nok fått litt andre svar enn han hadde regnet med..

 

Var selv ute på diverse utesteder torsdag kveld og det er en dag det normalt er en del folk ute.. var veldig glissent inne, mens utenfor stod det en del folk og røyket og snakket sammen og gikk inn av og til og tok en slurk av øllen... syns det blir for dumt.. Derfor rister jeg på hodet..

 

Totalforbud var litt drøyt tiltak syns jeg, ødelegger jo den tradisjonelle utelivsstemmingen med en pils og en røyk.. Syns de som jobber på hvert enkelt utested selv burde bli enige seg imellom om de ville tillate røyking eller ikke. Tror situasjonen ville blitt litt bedre da..

Lenke til kommentar
Om høybråten hadde gått litt rundt å spurt de som jobbet på sånne steder om de var for eller imot røykeloven hadde han nok fått litt andre svar enn han hadde regnet med..

Røykeloven er kjempet fram av Hotell- og Restaurantarbeiderforbundet, som representerer de som jobber på sånne steder.

 

Totalforbud var litt drøyt tiltak syns jeg, ødelegger jo den tradisjonelle utelivsstemmingen med en pils og en røyk.. Syns de som jobber på hvert enkelt utested selv burde bli enige seg imellom om de ville tillate røyking eller ikke. Tror situasjonen ville blitt litt bedre da..

I en bransje med stort gjennomtrekk av ansatte ville ikke dette vært praktisk mulig. Dessuten ville en slik ordning bli misbrukt av eierne som ville diskriminert ikke-røykere i ansettelsesprosessen.

Lenke til kommentar

Ville ikke være å diskriminere ikkerøykerne noe mer enn det røykerne blir nå , om de søkte jobb der visste de jo at dette var et sted det ble røykt , dermed hadde de jo et fritt val om de ville søke eller ikke på lik linje med andre risikofylte arbeidsplasser .

Men det pusige er jo at i alle de årene det har vært røykerom og røykfrie rom rundt på arbeidsplasser har jo prøblemet vært at de fleste ikkerøykerne satt på røykerommet av egen fri vilje,dette ofte begrunnet med at det var så mye bedre sosiale kontakter/stemning der ,menst det på ikkrøykerrommene var så stille og kjedelig . Dette er uttalelser jeg selv som tillitsvalgt gjennom flere år har møtt , samme på institusjoner og sykehus ,de fleste trakk til røykerommene for det var der humoren fantes .

Er dette et tiltak for å få opp humoren blandt ikkerøykerne og dermed tvinge røykerne ut for at ikkerøykerne skal kunne more seg??

Nei innfør røykerom så har alle valgfrihet , er ikke det et av slagordene her i landet , VALGFRIHET , eller gjelder den kunn en viss gruppe som har omdefinert det til " valgfrihet KUN for oss" :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...