pgdx Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Hvordan kan jeg sjekke hvem som har fått IP, og hva maskinene heter`Er det i det hele tatt mulig? Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 ja, du må se i fila som heter dhcpd.leases Den finner du vel i /var/lib/dhcp/dhcpd.leases, eller bruk locate dhcpd.leases, kjør eventuelt updatedb først (oppdaterer databasen som viser hvor filer ligger) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 Takker så mycket! Det var fire PC-er der som hadde client-hostname, men to stykker som ikke hadde det. Noen som vet hvorfor den ikke får opp hostnavnet på den ene PC-en her? Den heter maskinappelsin og kjører Fedora Core 1. Fullt navn skal være maskinappelsin.hjemme.lan Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Hmm... Noen som aner hvor dette finnes på smoothwall? Har kjørt ls -R | grep leases, og JA fila finnes men NEI jeg aner ikke hvordan btw locate er ikke inne på smoothwall... Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 I Smoothwall ligger den i /var/state/dhcp/ Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 Du var en jævel på DHCP... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Takker! Greit å vite før LAN Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 Takker! Greit å vite før LAN Nei, jeg sa det ikke til deg! Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 jeg vet det. er enig at osiris er en jævel på dhcp, og takket han for banen. hissigpropp... Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 merk at client-hostname er ikke obligatorisk del av DHCP, så det er bare sære OS/dhcp-klienter som støtter det. Alle Windows-OS er sære. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Men hvis jeg legger inn hostnames (kombinert med fast IP) i dhcpd.conf-fila, og legger til entries i /etc/hosts fila på dns-serveren, da funker det jo flott - så lenge klienten er en linux boks... Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 hosts-fila == funker bare på den maskina DNS-server == funker for alle de som har den serveren som DNS-server. Mulig at DNS-masq-greiene som er innebygget i CC leser hostsfila på serveren, uten at jeg har sjekka det. Installerer bind på CC-boksene som noe av det første jeg gjør etter installasjon Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 dnsmasq (som blant annet kommer preinstallert med smoothwall) leser hosts-fila på serveren, ja. MEGET enkelt å administrere (så enkelt at jeg skjelden husker navnet på servicen - den bare gjør jobben sin, ferdig med det.) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 Så dnsmasq leser /etc/hosts? Så hvis jeg legger til alle IP-ene med tilsvarende navn, funker det fint, men det jeg lurer på er hvorfor det kun er Windows og Knoppix som sender sine hostnames til serverens /etc/hosts... Hvorfor er jeg nødt å skrive det inn manuelt på de andre? Det er ikke jeg interessert i... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Har kansje noe med SMB å gjøre? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 kravet i DHCP sier at "client-hostname" ikke er nødvendig. Nyere versjoner av Windows legger inn dette automatisk, fordi nyere Windowsversjoner bruker DNS i stedenfor WINS (2000 og seinere). Derfor må DHCP/DNS-serveren oppdateres automatisk med det navnet maskina sier at den heter. Det er ikke vanlig at Linux-maskiner kjører "client-hostname", fordi det ikke er nødvendig i følge standarden. Om enkelte distroer skrur det på, så er det dems valg.... Men, sånn jeg skjønner det, så oppdateres DNS-serveren på CC-boksen med adressene til de som gir fra seg "client-hostname" i en cache, slik at det er mulig å hente det ut. Dersom maskinene kjører samba eller windows, har man en failback-mekansime. samba og windows henter ut maskinnavnet sitt, og broadcaster dette til de andre maskinene på nettverket, slik at man skal kunne finne dem på \\maskinnavn; og dette fungerer også til andre ting man trenger tilgang til maskina på, f.eks. http://maskinnavn el.l. På LAN holder dette, men jeg syns det er greit å sette opp en ordentlig DNS-server på LANet mitt (gjerne flere for moroskyld), og en DHCP-server med definert MAC-adressene til faste IPer, og forward og reverse DNS ordentlig satt opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå