Gå til innhold

dhcpd på Clarkconnect, hvem har fått IP?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker så mycket! Det var fire PC-er der som hadde client-hostname, men to stykker som ikke hadde det. Noen som vet hvorfor den ikke får opp hostnavnet på den ene PC-en her? Den heter maskinappelsin og kjører Fedora Core 1. Fullt navn skal være maskinappelsin.hjemme.lan

Lenke til kommentar

hosts-fila == funker bare på den maskina

DNS-server == funker for alle de som har den serveren som DNS-server.

Mulig at DNS-masq-greiene som er innebygget i CC leser hostsfila på serveren, uten at jeg har sjekka det. Installerer bind på CC-boksene som noe av det første jeg gjør etter installasjon :p

Lenke til kommentar

dnsmasq (som blant annet kommer preinstallert med smoothwall) leser hosts-fila på serveren, ja. MEGET enkelt å administrere (så enkelt at jeg skjelden husker navnet på servicen - den bare gjør jobben sin, ferdig med det.)

Lenke til kommentar

Så dnsmasq leser /etc/hosts? Så hvis jeg legger til alle IP-ene med tilsvarende navn, funker det fint, men det jeg lurer på er hvorfor det kun er Windows og Knoppix som sender sine hostnames til serverens /etc/hosts...

Hvorfor er jeg nødt å skrive det inn manuelt på de andre? Det er ikke jeg interessert i...

Lenke til kommentar

kravet i DHCP sier at "client-hostname" ikke er nødvendig. Nyere versjoner av Windows legger inn dette automatisk, fordi nyere Windowsversjoner bruker DNS i stedenfor WINS (2000 og seinere). Derfor må DHCP/DNS-serveren oppdateres automatisk med det navnet maskina sier at den heter.

Det er ikke vanlig at Linux-maskiner kjører "client-hostname", fordi det ikke er nødvendig i følge standarden. Om enkelte distroer skrur det på, så er det dems valg....

Men, sånn jeg skjønner det, så oppdateres DNS-serveren på CC-boksen med adressene til de som gir fra seg "client-hostname" i en cache, slik at det er mulig å hente det ut.

Dersom maskinene kjører samba eller windows, har man en failback-mekansime. samba og windows henter ut maskinnavnet sitt, og broadcaster dette til de andre maskinene på nettverket, slik at man skal kunne finne dem på \\maskinnavn; og dette fungerer også til andre ting man trenger tilgang til maskina på, f.eks. http://maskinnavn el.l.

På LAN holder dette, men jeg syns det er greit å sette opp en ordentlig DNS-server på LANet mitt (gjerne flere for moroskyld), og en DHCP-server med definert MAC-adressene til faste IPer, og forward og reverse DNS ordentlig satt opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...