hainz Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 (endret) Bestilte før helgen Discman på www.elkjop.no til kr 5(!) Sto blant ute med tilbudene så jeg slo til. Betalte med VISA og fikk ordrebekreftelse: Fra: <[email protected]> Sendt: 30. mai 2004 17:18:39 Til: [email protected] Emne: Ordrebekreftelse | | | Innboks -------------------------------------------------------------------------------- Vedlegg: angrerett.pdf (0.02 MB) Takk for din ordre, XXXX XXXXX. Din ordre er nå registrert med ordrenummer 15557795. Din bestilling: Antall Produkt Pris pr stk Pris total 5 SONY DNE511S 5,00 25,00 -------------------------------------------------------------------------------- Frakt og ekspedisjon: 154,00 Totalt: 179,00 Herav MVA: 34,65 Leveringsmåte: Posten - hjem på dør Leveringsadresse Leveringstidspunkt: 09.06.2004 XXXXX XXXXXX Betalingsmåte: Kort på nett XXXXXveien XX XXXX Oslo Ønsker du å kontakte oss kan du gjøre det på telefon 815 32 000 eller sende en e-post til [email protected] Med vennlig hilsen Elkjøp Vedlagt finnes angrerettskjema i .pdf-format. Hvis du ikke får åpnet dokumentet, kan du laste ned programvare her. For å lese mer om våre kjøpsbetingelser, klikk her. Vel alt så hittil greit ut helt til jeg fikk denne meldingen: Fra: Informasjon_Elkjop <[email protected]> Sendt: 1. juni 2004 16:05:17 Til: <Undisclosed-Recipient:, > Emne: Angående din bestilling på www.elkjop.no - Sony DNE511S | | | Innboks Hei Din ordre er herved kansellert med bakgrunn i vårt forbehold om trykkfeil. Produktet lå grunnet en teknisk feil ute med feil pris i tidsrommet du handlet. Gjelder produktet Sony DNE511S. Vi beklager det inntrufne. Med vennlig hilsen Elkjøp Kundesenter www.elkjop.no [email protected] Er det ikke slik at når varen er betalt og man har fått en ordrebekreftelse at man da skal få varen til avtalt pris? Skjønner at dette var vanvittig billig men det stod jo på listen over "supertilbudene" ? Tusen takk for hjelp MVH Henrik EDIT: trykkleif Endret 2. juni 2004 av hainz Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Huh. Kem veit. Vær snill og grei. Om du krangler nok får du kanskje en discman til nedsatt pris, men jeg skal personlig spise en hybelkanin dersom du får Elkjøp til å gå med på den prisen. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 IANAL, men dette er vel såpass billig at du burde forstått det var en trykkfeil. Dessuten har de sannsynligvis gardert seg mot trykkfeil o.l i kjøpsvilkårene sine. Tviler på at du kommer noen vei med dette, dessverre.. Lenke til kommentar
hainz Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 Vel, jeg var i god tro i og med at det var blant tilbudene. Men det hjelper cel ikke å mase om trykkfeil når de allerede har sendt bekreftelse og tappet VISA kortet? Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Juridisk sett kan du ikke påberope deg 'god tro' i ethvert tilfelle. Hadde det stått 295,- e.l hadde det kanskje vært annerledes, men fem kroner er mer enn 1000,- mindre enn det den selges for ellers. Elkjøp tar forbehold mot alle typer trykkfeil i priser, bilder og informasjon uavhengig om det skyldes menneskelige eller tekniske feil, står det i kjøpsvilkårene (som du underforstått aksepterer når du bestiller hos dem) De har ikke trukket fra VISA-kortet ditt (og uansett ikke "tappet" det). Det som har skjedd er at de har reservert det beløpet du bestilte for, men pengene er for øyeblikket "låst" hos VISA Norge, og altså ikke overført til Elkjøp. Når det gjelder ordrebekreftelsen så regner jeg med at den blir generert automatisk, og sånn sett har de informert deg om trykkfeilen på tidligst mulige tidspunkt. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Butikk har full rett til å kansellere eit kjøp der prisen er åpenbart feil. Men alle dine kostnader skal bli dekka og beløp må tilbakebetales. )Viss du får visagebyr på den avbrutte tarsaksjonen bør elkjøp betale dette, då det var deira feil at ordren blei kansellert. At du handla i god tru hjelper ikkje. Men ein dicsmann til 5.- pluss porto, er vel litt åpenbart at var ein feilpris, når det ikkje står noko i teksten eller at dette er eit b-vare produkt. Det er vel som å tru på julenissen og samtidig vere lovlig blond mvh JanEirik Lenke til kommentar
hainz Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 Jankee Skrevet 02/06/2004 : 15:16 Butikk har full rett til å kansellere eit kjøp der prisen er åpenbart feil. Men alle dine kostnader skal bli dekka og beløp må tilbakebetales. )Viss du får visagebyr på den avbrutte tarsaksjonen bør elkjøp betale dette, då det var deira feil at ordren blei kansellert. At du handla i god tru hjelper ikkje. Men ein dicsmann til 5.- pluss porto, er vel litt åpenbart at var ein feilpris, når det ikkje står noko i teksten eller at dette er eit b-vare produkt. Det er vel som å tru på julenissen og samtidig vere lovlig blond mvh JanEirik /anti elkjip modus Men når de har sendt ordrebekreftelse er man ikke da i henhold til loven bundet til avtalen? /anti elkjip modus off Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 (endret) Vel, jeg var i god tro i og med at det var blant tilbudene. Men det hjelper cel ikke å mase om trykkfeil når de allerede har sendt bekreftelse og tappet VISA kortet? Ja og det snør grønne apekatter i dag EDIT: Og NEI, de er ikke det, da det står spesifikt i loven at selger kan endre pris eller kansellere avtalen om prisen er åpenbart feil og fører til vesentlige kostnader for selger. Endret 2. juni 2004 av Alastor Lenke til kommentar
hainz Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 Hva er da vesentlige kostnader for et gigantselskap som Elkjøp? 1million 10millioner? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Å selge med tap. Vesentlig kostnad menes med i forhold til den enkelte vare, ikke totalt regnskap. Slutt å kveruler før du framstår som fullstendig useriøs. Lenke til kommentar
hainz Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 Slutt å kveruler før du framstår som fullstendig useriøs. Ja og det snør grønne apekatter i dag Jeg bare spør, prøver aldeles ikke å være useriøs, i motsetning til det inntrykket man kan til tider få av andre her. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Ja, den var useriøs med vilje, og et enkeltutsagn som overhode ikke gjenspeiler de vanlige innleggene jeg har på forumet. Men du graver deg bare dypere og dypere, og det var det jeg prøvde å si ifra om med mitt forrige innlegg. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Jankee Skrevet 02/06/2004 : 15:16 ..... /anti elkjip modus Men når de har sendt ordrebekreftelse er man ikke da i henhold til loven bundet til avtalen? /anti elkjip modus off Nei, dei er ikkje bunde av noko avtale sidan prisen var åpenbart feil! Å meiner at ein handla i god tru når vanlig pris på gjenstanden er 1000,- og tilbudet er 5,- kr, er nesten som å definere seg som strekt tilbakeståande mentalt, noko eg ikkje trur du er ut frå tidlegare poster. Du prøvde på ein spansk ein med ei feilprising, men greide det ikkje. End of story Om dette hadde stått i ei anonnse hadde det ikkje vore noko anderledes, men elkjop hadde nok fått litt meir pepper for det. mvh Jan Eirik Lenke til kommentar
hainz Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 Da synes jeg du skal holde deg til de vanlige innleggene dine og ikke fortsette å være spydig i min tråd. Er det noen andre som har noen forslag, gjerne i min favør? Har da hørt om ca samme problemstilling før og at saken gikk i kjøpers favør? Lenke til kommentar
hainz Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 QUOTE (hainz @ 02/06/2004 : 15:19) QUOTE Jankee Skrevet 02/06/2004 : 15:16 ..... /anti elkjip modus Men når de har sendt ordrebekreftelse er man ikke da i henhold til loven bundet til avtalen? /anti elkjip modus off Nei, dei er ikkje bunde av noko avtale sidan prisen var åpenbart feil! Å meiner at ein handla i god tru når vanlig pris på gjenstanden er 1000,- og tilbudet er 5,- kr, er nesten som å definere seg som strekt tilbakeståande mentalt, noko eg ikkje trur du er ut frå tidlegare poster. Du prøvde på ein spansk ein med ei feilprising, men greide det ikkje. End of story Om dette hadde stått i ei anonnse hadde det ikkje vore noko anderledes, men elkjop hadde nok fått litt meir pepper for det. mvh Jan Eirik ok takk, tror vi sier oss ferdig med dette da, ellers er det bare å PM meg. Takk Lenke til kommentar
gspr Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Tenk deg et annet tilfelle: Du ser på et produkt på en tilfeldig nettbutikk. Du ser lenge og vel. Så trykker du på bekreft bestilling, og produktet er bestilt. I sekundet før du trykker, skjer en feil i datasystemet til butikken, så produktet settes til en latterlig pris, som 1 million kroner (jf. feilprisingen vi har sett på bl.a. komplett.no). Skal da butikken kunne si at "varen er bestilt - du får betale"? Nei - det er ganske bra at butikkene ser over prisene, og tar forbehold om trykkfeil. Dette forbeholdet var jo også noe de opplyste deg om på forhånd, så du har intet grunnlag for å klage. Lenke til kommentar
hainz Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 Riktig det, men kjøper og selger har i forskjellige rettigheter eetersom hvilken problemstilling, lurte på om det bare var et slags smutthull ett eller annet sted. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 hehe, hadde det vært et smutthull så ville nok ganske mange visst om det - antageligvis også firmaene som ble rammet av det - og som dermed ville tatt opp saken så smutthullet ble fjernet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå