Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DISCLAIMER:

Følgende "fakta" er kun min egen spådom, og har på ingen måte blitt bekreftet på noe som helst måte fra Canon sin side. Men dette er ihvertfall hva jeg tror:

Canon kommer til å erstatte 10D under årets Photokina-messe. Hvorfor? Fordi kameraet har en historikk som tilsier at det skiftes ut til fordel for en ny modell hvert år under PMA-messen. Det skjedde ikke i år, da var det 1D MK-II som kom ut, nettopp fordi det var konkurranse fra Nikon i dette segmentet, og fordi det er OL i Athen i sommer, og kamera til sports-journalister derfor selvsagt måtte prioriteres. Bare tenke den enorme reklame-effekten Canon får av alle de hvite "L"-linsene man ser under arrangementer som OL og Superbowl.. Hver hvite linse som blir filmet av ett tv-kamera og sendt ut til verden er _mega_-reklame. Derfor "måtte" Canon gi ut ett sportskamera som var bedre enn Nikon sitt før OL.

Dette var på bekostning av den "årlige oppdateringen" av mellom-segment-kameraet (10D). Så til høsten får vi en etterfølger. Om det blir en 10D MK-II, en 5D eller 3D (eller noe annet) vil jeg ikke si noe om, men jeg tipper på 10D MK-II dersom det er snakk om "små" forandringer, evt en 5D dersom det er snakk om store. Men altfor store blir det ikke.. Hvorfor? Fordi 10D er og blir ett mellomklasse-kamera (blodig godt ett også sådan :thumbup: ). Hver gang Canon har oppdatert denne modellen (D60, D30, 10D), så har det blitt bedre og ikke minst.. billigere. Derfor vil høstens oppdatering blåse livet ut av både 300D og D70, siden det kommer til å krype enda nærmere disse i pris. Til gjengjeld kommer nok prisen på 300D og D70 til å synke enda mer, før kameranene fases ut, fordi "middelklassen" nå har blitt billig nok. Den nye 10D vil få høyere oppløsning, sannsynligvis 8-10MPix. Den vil ha innebygget blits, den vil _ikke_ ha værforsegling, batterigrep vil fortsatt være ekstrautstyr, og den vil _maks_ gi 5 bilder/sekund. Noe særlig lenger kan de ikke strekke seg, for da vil den kunne ta for mye marked fra 1D MK-II. Dette skjer under Photokina til høsten..

Under PMA-messen neste vår igjen blir det litt vanskeligere å spå, siden det er lenge til, og siden det er uvisst hva Nikon gjør i mellomtiden. Jeg tipper dog at da blir det studiofotografene sin tur med en 1Ds MK-II, siden 1Ds nå begynner å få små fordeler ovenfor 1D MK-II og den kommende 10D MK-II. Spessielt siden 10D MK-II _minst_ kommer til å få like mange megapixels som 1D MK-II, og jeg blir ikke forundret om den får mer...

Igjen: _MINE PERSONLIGE_ spådommer, basert kun på tidligere Canon-historie, og litt gjetning :) Dog, de fleste rundt omkring på nettet tror det blir en 10D MK-II vi får til høsten. Spesifikasjonene er vanskeligere å spå, og de jeg nevnte ovenfor er sånn ca hvordan jeg tror de blir. Ikke bruk denne informasjonen til å avgjøre om du skal kjøpe 10D nå, eller om du skal vente på en evt oppgradert versjon. For dette kan vise seg rett og slett å være _helt_ feil ;)

Lenke til kommentar

Noen spådommer om sensor størrelsen til 10D mkII? Skal bli interessant å se om produsentene faser ut DX brikkene til fordel for "full størrelse" bildebrikker.

Ellers ser jo unektelig 10D mkII ut som et alternativ til D70 om den kommer til riktig pris... er fortsatt i tvil om jeg skal satse på Canon eller Nikon gitt!

Lenke til kommentar

Om en ny versjon av 10D "blåser livet ut av" 300D og D70 (slik vvizard) skriver, gjenstår å se da. Om etterfølgeren til 10D blir billigere, må sikkert prisene på 300D presses noe ned, men at Canon lager at kamerahus som presser 300D ut av markedet etter kun et år tror jeg ikke. Dessuten vil en forandring der antall MP økes til 8 eller 10 være ganske drastisk, siden størrelsen på bildebrikken da kanskje må økes for å beholde kvaliteten på bildene.

Lenke til kommentar

Å fase ut 300D etter ett år ser jeg ikke noe problem i, de har jo erstattet mellomklasse-modellen (10D for øyeblikket) hvert bidige år, untatt nå i vår, fordi de da måtte erstatte 1D-kameraet sitt.

Sensor-størrelse tror jeg ikke man skal forvente at blir større. Mye pga prisen det koster å lage store sensorer, men kanskje mest fordi det er en av de viktige tingene som virkelig skiller 10D fra ett "1" kamera. Samme hvor godt de kunne laget 10D, så er det grenser, for de må passe på å beholde ett signifikant sprang mellom 10D og 1D. 8MP på bildebrikken til 10D tror jeg ikke blir noe problem. 1.5år mellom 10D og en evt erstatter nå. Og var det ikke 6MP på samme størrelse i D60 også? Forundrer meg stort om de lar prosumer-modellene sine overgå 10D på oppløsning. 10D er jo ett mellomklasse-kamera, og det er nok mange potensielle 10D-kjøpere som kjøper mye pga at oppløsningen er god. Akkurat som man må passe på å holde ett signifikant gap mellom 10D og 1D, så må man også gjøre det samme mellom Pro1 og 10D. Om de koster det samme vil Canon uansett tjene langt mer i snitt per 10D salg, pga salg av linser og ekstrautstyr.

Jeg tror kanskje det er ett kamera for mye i Canons rekker nå. Pro1, Rebel, 10D.. De ligger for nære hverandre synes jeg, men Pro1 kan ikke kuttes ut, da det er den eneste prosumeren. Så jeg spår at 300D aldri får noen etterfølger (men dette er løs gjetning som meget vel kan vise seg feil selvsagt).

Lenke til kommentar

Igjen, om Canon presser 2 millioner (33%) ekstra pixler inn på en brikke med samme størrelse som den som sitter i 10D/300D i dag, må jo hver pixel bli mindre, og om ikke Canon på et eller annet vis greier å øke kvaliteten på brikken, vil man jo bli mer plaget med støy ol.

Tror forresten du legger litt mer vekt på OL i Athen sin betydning enn hva som er tilfelle kanskje??

Dessuten vet du godt at du provoserer mange Nikon eiere med å si at en 10D MK II vil blåse livet av D70. For en Nikon eier, vil det i svært få tilfeller være aktuelt å bytte merke, bare fordi konkurenten har et bedre kamerahus for øyeblikket. For de som ikke har utstyr fra før, er saken selvfølgelig en annen.

I alle tilfeller, det blir spennende å se hva som skjer fremover!

Lenke til kommentar

Selvfølgelig må brikken gjøres bedre når man presser pixlene mindre, men det har Canon hatt 1.5år på seg til å gjøre, og det tror jeg de har greid fint. Se på Nikon D2H. Den har en brikke på langt færre pixler enn 10D, samtidig som brikken er større. Etter din teori skulle jo den brikken vært overlegen 10D på kvalitet/støy. Vet ikke om du har testet D2H? Det har jeg, og beklager, bildekvaliteten fra den brikken er ikke bedre enn 10D.... Den er faktisk langt dårligere!

Om jeg provoserer eiere av D70 og 300D kan nok være, men hvorfor skulle jeg prøve å la være? Jeg sier bare hva jeg _tror_ kommer til å skje fremover, og da kan jeg ikke prøve å skåne sarte ører fra "virkeligheten". Jeg har også hele tiden sagt klart fra at dette er mine personlige tanker om temaet, og bør på ingen måte taes for god fisk, da jeg ikke sitter på mer informasjon enn resten av dere, men kun skriver hva jeg _tror_ blir tilfellet. Og som sagt, det kan vise seg å være riktig, eller fullstendig feil. Det får fremtiden vise.. En 300D eller D70 blir ikke dårligere selv om det kommer ett langt bedre hus som kan matche det i pris.. Det vil bare føre til færre nye salg.. Og som du sier, nei folk bytter neppe "kamera-leir" fordi Canon har det beste huset i deres klasse, men det fører til flere salg blant førstegangskjøpere ja. Og om ikke 10D MK-II viser seg å ta for mange salg fra D70, så vil en evt Rebel MK-II (om den noen gang kommer), en oppdatert D70, eller en ny D100 gjøre det.. Slik er livet, og om du eller andre lar dere provosere av at D70 vil få bedre etterfølgere, så vil jeg si at det er dere som har ett problem, ikke jeg som kun sier det alle vet, at det før eller siden skjer..

At OL i Athen og EM i fotball var en viktig drivkraft for å få ut 1D MK-II under PMA er jeg ikke i tvil om. Disse arrangementene trekker svimlende mange millioner TV-seere, og verdenseliten av sportsfotografer vil være til stede. Jeg tror heller det er du som ikke helt forstår hvor verdifull Canon-reklame det egentlig er, når f.eks ett TV-kamera som filmer finalen i EM, fanger opp en gjeng fotografer på sidelinjen, og alle linsene er hvite.. Slikt er gratis-reklame verdt utallige millioner! Du kan jo selv ringe å høre hvor mye du må betale for å putte firmalogoen din på en reklame-plakat langs banen under EM-finalen ;) En TV-seer som sitter å funderer om han skal gå for Canon eller Nikon, lar seg nok påvirke mer av å se noen av verdens beste fotball-fotografer bruke Canon-utstyr, enn om han ser ett av Canon eller Nikons reklameskilt rundt banen.

Lenke til kommentar

Jeg lar meg overhodet ikke provosere over at et nytt hus utkonkurerer et gammelt både i pris og teknologi. Dette er enkel darwinisme. Jeg mener bare at selv om det kommer en Canon modell med både bedre spec og pris enn en "tilsvarende" Nikon modell, kan Nikonmodellen forsette å selge til Nikonbrukere som vil oppgradere. For førstegangskjøpere er saken ofte en annen, slik jeg skrev.

Heldigvis vil ikke kameaet jeg eier bli hverken bedre eller dårligere av at en ny modell er på markedet. Ei heller er Canon sin påståtte dominans på sportsfotografering med kilostunge objektiver nødvendigvis det jeg ser etter når jeg skal finne det beste kameraet for mitt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...