Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er forskjeld på Hub og Router?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hub er noe som er dårligere enn en switch. Disse enhetene lar deg koble ulike enheter sammen så de kan snakke emd hverandre

Router deler internetten til enhetene som er koblet på switchen. Med ngt og andre ispr følger det gjerne med en router inni modemet så du ikke trenger å kjøpe en til, men bare trenger å kjøpe en switch/hub.

Switch er å foretrekke fremfor hub hvis du skal kjøpe en slik enhet.

Hub sender alle signaler til alle porter og det blir kolisjon og overbelastning ved høy belastning, mens switch sender signaler til de riktige portene.

Lenke til kommentar

Kobler du linjen gjennom modemet (f.eks. fra telenor) og inn i en hub, vil bare en av maskinene få interentt siden hubben ikke kan dele nettet alene, den trenger en router.

Telenormodemet jeg har har ikke router så jeg må koble inn en pc før swittchen som kan route trafikken for meg. Dette har sikkert endret seg nå. Har de router i modemet så er det bare å kjøre på og koble til flere maskiner.

Lenke til kommentar

En switch gir også høyere hastighet enn en hub.

Switch = f.eks 100mbit pr port

HUB = f.eks 100mbit fordelt på hver port

Du kan også få ruter med innebygd switchfunksjon. Dette ville vel være å foretrekke så slipper du å ha modem, ruter og hub/switch.

NGT tilbyr modem med ruter. Du vil da kanskje trenge en switch i tillegg, men det finnes og så modem/ruter med switch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...