Kalle1 Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Har noen spørsmål ang farger og fargemetning på Nikon D70. Har lest i forskjellige tester og forum at det gir litt blasse og "kjedelige" farger i standard oppsett. Men det står at dette lett kan endres i kameraets oppsett. -Spørsmålet blir da om man kan endre farge og skarphet "en gang for alle" (liker mye og varme farger) slik at dette legger seg "oppå" automatikken slik at bildene generelt da blir varmere (men slik at automatikken tar seg av resten), eller om man må stille dette inn for forskjellige lysforhold etc hver gang man bruker kameraet? Har absolutt ingen erfaring med digital fotografering , men skal "bytte side" etter mye arbeid med S/H og mørkeromsarbeid. Skuffene er fulle av S/H, men nå må jeg begynne på familiealbummet (i farger...). Har ikke tid eller interesse for å etterarbeide alle bildene, slik at det hadde vært bra om de kom "perkfekte" ut av kameraet! Takker for svar! Kalle Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Har lest mye om D70 for tiden og det jeg har skjønt er det et par måter å "fikse" dette på: - Custom Curves - Saturation instillinger - Colour Space III Første baserer seg på det samme som Photoshop Curves verktøyet, der man kan forandre farge verdier og dermed forandre contraster osv (les mer om dette HER, siden er rettet mot D100 brukere men er like relevant for D70) Ellers kan du enkelt og greit bare øke fargemetnings instillingene i selve kameraet, noe som forblir forandret inntill du vil tilbake til standard instillingene. Color Space III (et av mange valg på kameraet) gir visst også noe rikere farger men det vet jeg egentlig lite om. Uansett burde de være mulig å stille inn kameraet til å gi best mulig bilder uten etterbehandlig. Nå skal det sies at bilder fra DSLR er ment til å være så "rene" som mulig, uten noe behandlig i kameraet, ettersom de som tar seg tid til å sette seg inn i et slikt kamera gjerne også tar seg tid til etterbehandlingen i Photoshop, som gir mye bedre og mer kontrollerbare resultater enn kameraet kan klare selv. Vanlige digitale kompakt kameraer gir nok mer utskriftsvennlige bilder rett ut av kameraet, om det er "Kodak Colors" du er ute etter Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Min erfaring er at D70 har bra med trøkk i farvene, kansje i meste laget på Auto instilling. Eksempel På Auto instilling så velger kameraet selv farvemetning og hvitbalanse. På Program instilling så kan man velge selv og kameraet husker det neste gang man slår det på. Lenke til kommentar
kai_frode Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 (endret) Jeg synes D70 leverer fine farger i normal modus, men det hender jeg øker metningen noe (i bildebehandlingsprogrammer) før jeg skal printe ut bilder. Man har egentlig best kontroll på den måten. Endret 3. juni 2004 av kai_frode Lenke til kommentar
sondringen Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Eg reagerte også litt på fargene med det samme. I forhold til mitt gamle CP 4500 vart bildene faktisk litt kjedeligere. Men med litt justering av fargenivå, metning og litt USM, vert bildene supre! Eg er strålande fornøyd. Har aldri hatt speilrefleks før D70, så eg har ingenting å sammenligne det mot, men.. Sondre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå