Decline Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Kom ikke her og fortell meg at de norske straffene er stramme nok. Hva hvis det var DIn bror eller søster, som hadde blitt tafsa på av en 50 år gammel mann. Mannen slipper ut 1.5 år senere, er dette rettferdig? Nei, straffen de får er ikke bare for å få de til å leve som normale siviliserte mennesker sener, men også en hevn for de etterlate. Ved høyere straffer holde vi kriminelle utenfor gatene. Seff hadde det vært vell og bra med rehab, men hvor skal vi ta pengene fra? De syke og gamle? Du må se det litt mer i perspektiv da! Hva tjener vi på i det lange løp? Å "gjemme bort" de kriminelle, eller rehabilitere de? Hva tror du seriøst vil hjelpe på kriminaliteten? Veldig mye sant i det du skriver. Jeg er enig av rehab er en god måte, men du kan kanskje være enig at straffene i norge er litt for lave? Heldigvis er ikke Norge preget av så mye drap osv, mer vinningssaker, smugling osv. Har du noen forslag til hvordan diss skal behandeles, altså smuglere osv? Smuglere osv. bør vel få hjelp til å komme tilbake tilsamfunnet igjen, rehabilitert, dvs. være i stand til å finne seg arbeid, skaffe seg et liv, en plass å bo osv. Veldig mange smuglere og slikt har hatt en tøff oppvekst, uten særlig med penger eller sjanse til å sosialisere seg til et "normalt" liv. For å unngå tilbakefall ville jeg anbefalt dette. Sjefer i bedrifter osv. som gjør ulovlige ting., hva gjør vi med de? Tja, hva hjelper? Kanskje da fengsel hjelper? En bot vil de jo fort kunne betale, samfunsstraff kunne vært noe, å få de til å gjøre noe for samfunnet, men samtidig er kanskje da ikke sjansen så stor for at de vil forandre seg? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Smuglere, sjefer i bedrifter, og den gjengen koster samfunnet masser av penger, men de gjør ikke nødvendigvis direkte skade mot folk. Alt det med tøff oppvekst og fattigdom og slikt er jeg ganske usikker på hvorvidt det har noe å si. Tror mange av dem tar en kalkulert risiko for sin egen vinnings skyld. Mange av disse mangler kanskje samfunnsmoral, men er ikke direkte slemme. Når de ikke ser skaden er det liksom greit. Vanskelig å si om strenge straffer er det som hjelper for dem. Straffen bør da være så høy at hvis man blir tatt er hele vitsen med lovbruddet borte. Man har liksom ikke så mye nytte av 10 mill. i underslag hvis pengene må leveres tilbake og en sitter igjen med et par års fengsel. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 Rehab er løsningen på alt her ser jeg. Si meg, ville du at en Rehabilisert tidligere pedofil skulle passe på datteren din?? Ikke? Tenkte meg det ja. Ikke alt man kan rehabiliteres fra. Å kan være enig i at det ikke alltid hjelper med strengere straffer. Men slik de norske straffene er nå, så ler ja bare de kriminelle av det. En kompis av kammeraten min har vært inne for vold før. Han fikk en ny dom for noen mnd siden, å må nå inne i 2 år. Han bare ler av det. Skal på ferie en tur sier han. Å han kødder ikke. Skal jo ikke være sånn, det kan vel alle være enige om Lenke til kommentar
bulldog Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Rehab er løsningen på alt her ser jeg. Si meg, ville du at en Rehabilisert tidligere pedofil skulle passe på datteren din?? Ikke? Tenkte meg det ja. Ikke alt man kan rehabiliteres fra. Å kan være enig i at det ikke alltid hjelper med strengere straffer. Men slik de norske straffene er nå, så ler ja bare de kriminelle av det. En kompis av kammeraten min har vært inne for vold før. Han fikk en ny dom for noen mnd siden, å må nå inne i 2 år. Han bare ler av det. Skal på ferie en tur sier han. Å han kødder ikke. Skal jo ikke være sånn, det kan vel alle være enige om At han bare ler av det er jo litt av poenget her da einstein. Hvis han hadde blitt utsatt for å måtte face de tingene han hadde gjort og tenke og snakke om det hver dag er vel det litt mer effektivt. Og det går faktisk an å rehabilitere pedofile på et visst plan. De kan innse at det de gjør skader andre og at det er noe de er nødt til å holde for seg selv. De blir ikke mindre pedofile av å sitte i fengsel i fem, femten eller tjue år uten terapi. Men du vil vel "låse dem inne og kaste nøkkelen" Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 Rehab er løsningen på alt her ser jeg. Si meg, ville du at en Rehabilisert tidligere pedofil skulle passe på datteren din?? Ikke? Tenkte meg det ja. Ikke alt man kan rehabiliteres fra. Å kan være enig i at det ikke alltid hjelper med strengere straffer. Men slik de norske straffene er nå, så ler ja bare de kriminelle av det. En kompis av kammeraten min har vært inne for vold før. Han fikk en ny dom for noen mnd siden, å må nå inne i 2 år. Han bare ler av det. Skal på ferie en tur sier han. Å han kødder ikke. Skal jo ikke være sånn, det kan vel alle være enige om At han bare ler av det er jo litt av poenget her da einstein. Hvis han hadde blitt utsatt for å måtte face de tingene han hadde gjort og tenke og snakke om det hver dag er vel det litt mer effektivt. Og det går faktisk an å rehabilitere pedofile på et visst plan. De kan innse at det de gjør skader andre og at det er noe de er nødt til å holde for seg selv. De blir ikke mindre pedofile av å sitte i fengsel i fem, femten eller tjue år uten terapi. Men du vil vel "låse dem inne og kaste nøkkelen" Skjønner hvorfor han ler. Han kan gjøre hva faen han vil, å får tett på null straff for det. Det jeg mente var at systemet ikke funker sånn det er nå. Jo, jeg vil gjerne gi de terapi, men da i fengslet. Vill ikke ha dømte kriminelle gående i det fri, fordi de får terapi. Gi de terapi i fengslet, å viser de at de er klare for samfunnet igjen er det å slippe de. Kan bli dømt til å sitte til man er "kurert" f.eks Å jo, hadde en eller annen galning drept / voldtatt noen av mine, kunne de låst han inne, å kastet nøkkelen. Hadde ikke mistet en eneste natts søvn over det Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Jeg vil da påstå at alle fanger i Norge bør få en eller annen form for rehab. De kommer tross alt tilbake til samfunnet før eller senere. Og da vil vi helst at de fungerer som normale produktive individer... Det hjelper iallefall ikke og bare la de sitte i cella i 15 år uten at de får en mulighet til å forbedre seg selv. Hva skjer når de kommer ut igjen da? De går tilbake til det de kunne best, å være kriminelle. Alle kan rehabiliseres. Pedofile kan få tilbud om kjemisk kastrering og psykologitimer. Det er tross alt noe galt med hodet deres. Derfor kan man spandere på dem så mange timer det trengs for å gjøre han frisk. Han kommer jo ut av fengselet etterhvert likevel. Da vil jeg heller at han har fått hjelp til å kontrollere seg og eventuelt blitt kjemisk kastrert enn at han går tilbake til sine gamle vaner. Hjelper både han og eventuelle ofrene han hadde kommet til å forgrepet seg på uten den behandlingen. Selvfølgelig så har jeg aldri latt den fremtidige datteren min vært alene med denne typen over lengre perioder, men jeg har da en hvis forsikring for at han ikke kommer til å luske i skogen... Andre kriminelle kan få tilbud til å utdanne seg. Slik at når de kommer ut så har de papirer på at han kan et yrke. Så slipper vi at de begynner å stjele igjen. Sparer samfunnet mye penger i det lange løp. Bare tenk på alle ofrene som ikke blir ofre pga at personen har en fast jobb og dermed slipper å stjele eller bryte seg inn... Det finnes selvsagt noen individer som ikke det gåt ann å hjelpe. Da mener jeg at de har en så sterk psykotisk lidelse at de bør være på et psykriatrisksykehus og få sine daglige piller... Lenke til kommentar
bulldog Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Skjønner hvorfor han ler. Han kan gjøre hva faen han vil, å får tett på null straff for det. Det jeg mente var at systemet ikke funker sånn det er nå. Jo, jeg vil gjerne gi de terapi, men da i fengslet. Vill ikke ha dømte kriminelle gående i det fri, fordi de får terapi. Gi de terapi i fengslet, å viser de at de er klare for samfunnet igjen er det å slippe de. Kan bli dømt til å sitte til man er "kurert" f.eks Å jo, hadde en eller annen galning drept / voldtatt noen av mine, kunne de låst han inne, å kastet nøkkelen. Hadde ikke mistet en eneste natts søvn over det Norsklærer bulldog sier: lær deg å og og reglene! ;-) To the point: å kalle 2 år i fengsel ingenting er vel å ta i. Tror ikke det er så mange som synes det er så problemfritt. Kommer selvfølgelig an på hva du har gjort, og for mange ting er det for lite. Selvfølgelig er det i fengsel man snakker om rehabilitering. Poenget mitt var vel ikke å slippe fangene løs. Mer hvordan man forbereder dem på en hverdag etter fengselsopphold. "hadde en eller annen galning drept / voldtatt noen av mine, kunne de låst han inne, å kastet nøkkelen" Sperre inne gale mennesker?! Du er nødt til å se dette noe mer nyansert min venn. Det er mange tragiske skjebner og mange som gjør ting de angrer resten av livet for. Å ikke gi noen en sjanse til å gjøre bot for seg er etter mitt syn fullstendig hårreisende. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 (endret) Norsklærer bulldog sier: lær deg å og og reglene! ;-) Hvor har jeg å og og feil? Som jeg skrev i en annen diskusjon her. Rett skriver ikke akkurat når jeg sitter her. Går av og til for fort, men regner med dere ikke har noen problemer å skjønne hva jeg skriver. Når jeg skrev Galning, mente jeg det ikke som en gal person, men en kriminell jævel. Gale folk kan være så mye. De to pedofile typene i Kr.Sand kunne de kastet nøkkelen til. Å hadde det vært dine barn de hadde voldtatt å drept, tror jeg ikke du hadde vært fornøyd hvis det endte opp med at de gikk til terapi, and that's it. Gjør man noe så alvorlig går det ikke an å gjøre bot for seg Dette er self. bare min mening da Endret 2. juni 2004 av JimRamse Lenke til kommentar
Decline Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Norsklærer bulldog sier: lær deg å og og reglene! ;-) Hvor har jeg å og og feil? Som jeg skrev i en annen diskusjon her. Rett skriver ikke akkurat når jeg sitter her. Går av og til for fort, men regner med dere ikke har noen problemer å skjønne hva jeg skriver. Når jeg skrev Galning, mente jeg det ikke som en gal person, men en kriminell jævel. Gale folk kan være så mye. De to pedofile typene i Kr.Sand kunne de kastet nøkkelen til. Å hadde det vært dine barn de hadde voldtatt å drept, tror jeg ikke du hadde vært fornøyd hvis det endte opp med at de gikk til terapi, and that's it. Gjør man noe så alvorlig går det ikke an å gjøre bot for seg Dette er self. bare min mening da Selvfølgelig vil du det verste med de som har overgrepet deg og dine. Men er det rettferdig for det?`Da blir det jo nettopp som hevn, staten hevner det den kriminelle har gjort, gjør noe like ille på den kriminelle. Er det slik vi vil ha det? Er det dette som fungerer? Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Interessant tema. Det er allerede en liknende tråd på forumet. http://forum.gamer.no/index.php?showtopic=244691&st=40 Lenke til kommentar
Decline Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Ja leste den nå, og vil anbefale folk til å se på denne linken som ble postet der: http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/30/399291.html Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Jeg postet linken i 4. innlegget i _denne_ tråden også. Men det er jo greit å reklamere litt for den. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 4. juni 2004 Del Skrevet 4. juni 2004 Jeg er helt enig i det mange av dere synes. Strafferammene kan synes urimelige på mange områder. Men for å forklare dette med høye straffer for økonomisk kriminalitet har det blitt sagt at dette gjøres fordi det er større sannsynlighet for at noen vil bli fristet til å underslå penger eller forfalske enn å voldta for eksempel. Derfor er det viktigere med straffer med prevantiv virkning i disse tilfellene. Man ønsker altså å skremme folk fra økonomisk kriminalitet da dette etter sigende er fristende for mange. Det mange ikke tenker på er at den største straffen for mange er fordømmelsen fra samfunnet. Tenk deg at du som familiefar og kjent i lokalsamfunnet blir dømt for underslag fra bedriften du jobbet i. Det som kan skje er at barna blir mobbet og hele familien fordømt. Eneste muligheten kan da være å flytte. Lenke til kommentar
Nidhogg Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 (endret) Leste akkurat dette i avisen idag http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=228930 Er det noen andre enn meg som synes at straffene i Norge er helt latterlige? Den ene av de to som her blir dømt for ektrem vold (tortur av en annen person i over 8 timer) har vært straffedømt 17 ganger før !!!!!! Å hva er straffen? Jo 18 mnd i fengsel. Spør du meg, så bør han låses inn, å nøkkelen kan de kaste. Det eneste han gjør i sammfunnet er å lage helvete for andre, hva er da vitsen med å la han gå løst. Bare den siste saken (denne med volden) burde være nok til å bure han inne i mange år, men ikke her til lands nei......... helt overgitt på enkelte omeråder er jeg enig i at straffen bør bli litt høyrere, men sånn generelt har ikke jeg trua på lange straffer. Bare se på USA, de har ganske strenge straffer, men er fortsatt et av verdens land med mest kriminallitet i forhold til innbyggere. Eksempel på strenge straffer: gjør du 3 lovbrudd kan du ende opp med livstid. Så 60 minutes en dag, der hadde de en sak om en kriminell som hadde stjelt noe mat en gang (1. lovbrudd). så hadde han sagt noe stygyt til en politimann (2.Lovbrudd). Etter en stund stjal han en sjokolade eller noe fra en butikk (3.Lovbrudd) og rett inn i fengsel med livstid! Endret 5. juni 2004 av Nidhogg Lenke til kommentar
Hisoka Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Har hørt noe om at du får lengere straff for å trykke en falsk hundrelapp enn du får for å ha voldtatt en person. Det synes jeg er ganske sykt. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Har hørt noe om at du får lengere straff for å trykke en falsk hundrelapp enn du får for å ha voldtatt en person. Det synes jeg er ganske sykt. Å lage penger selv har faktisk en minimumsstraff på 3 år. Tror det blir gjort skjønn ovenfor ungdommer som har brukt en hjemmelaget 2oo-lapp, men i teorien er 3 år minimum. Du kan voldta ganske mange for 3 år i fengsel hvis du er syk nok for å si det sånn. Lenke til kommentar
tøs Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 (endret) Som jeg sa i innlegg nr 2: "For å kopiere en pengeseddel, er strafferammen opptil 3 år. For å antaste et barn, er strafferammen opptil 2 år." Endret 10. juni 2004 av tøs Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Som jeg sa i innlegg nr 2:"For å kopiere en pengeseddel, er strafferammen opptil 3 år. For å antaste et barn, er strafferammen opptil 2 år." Vel, hva legges i ordet antaste? For voldtekt av ett barn, og voldtekt generelt, er strafferammen opptil 21 år. Lenke til kommentar
kag Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Som jeg sa i innlegg nr 2:"For å kopiere en pengeseddel, er strafferammen opptil 3 år. For å antaste et barn, er strafferammen opptil 2 år." Dette er AKKURAT det jeg synes er galt med det norske straffesystemet. Vinningskriminalitet har skyhøye straffer, mens narkotika, vold, voldtekt, drap og trusler får tilnærmet "symbolske" straffer. Hvis det er noen som utgjør minimalt med fare for andre mennesker blant disse kategoriene, så er det nettopp de som holder på med vinningskriminalitet. (Ran er vel kanskje unntaket her) Lenke til kommentar
Decline Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Hvorfor ser dere bare på minimumsstraffene? Folk blir jo ikke automatisk dømt etter de? Da må man jo se på minimum, maksimum og hva folk egentlig blir dømt til. Nytter ikke å plukke ut det som passer argumentasjonen best. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå