Gå til innhold

For milde straffer i Norge??

Anbefalte innlegg

Leste akkurat dette i avisen idag

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=228930

Er det noen andre enn meg som synes at straffene i Norge er helt latterlige?

Den ene av de to som her blir dømt for ektrem vold (tortur av en annen person i over 8 timer) har vært straffedømt 17 ganger før !!!!!!

Å hva er straffen? Jo 18 mnd i fengsel. Spør du meg, så bør han låses inn, å nøkkelen kan de kaste. Det eneste han gjør i sammfunnet er å lage helvete for andre, hva er da vitsen med å la han gå løst. Bare den siste saken (denne med volden) burde være nok til å bure han inne i mange år, men ikke her til lands nei......... helt overgitt :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell det er LANGT i fra det verste ..Et eksempel på noe som er litt verre:

For å kopiere en pengeseddel, er strafferammen opptil 3 år.

For å antaste et bare, er strafferammen opptil 2 år.

HALLO hvor er logikken i dette? Minste straffen for å tafse på barn er 21 år, og en kroppsdel mindre..

Har du forresten sett fengslene i Norge? Sammenlign det med et annen land, USA, England, Tyskland osv..

I Norge er fangene faktisk på PERMISJON..?

Heija Norge..!

Endret av tøs
Lenke til kommentar

Det som egentlig er ille er at i mange fengsler i Norge sitter 80-90% av fangene inne for narkotikaforbrytelser. Strafferammen for narkotikaforbrytelser som kjøp og salg er 2 år, for "alvorlige" forbrytelser 10 år. (Leste om en som skulle sone 11 år for amfetaminsmugling). Om disse straffene skulle vært høyere eller lavere er en ting, men at de er høyere en grove voldsforbrytelser er helt sykt.

Selv mener jeg at narkotikaforbrytelser som salg og smugling bør straffes med tilsvarende reaksjoner som andre vinnigsforbrytelser. Kjøp og bruk av narkotika bør ikke straffes i det hele tatt. Det virker nesten som retten kvir seg litt for å gi lange straffer fordi fenglselene er så "fulle". Har vi fylt dem opp med riktige folk?

Enig at den dommen som det sto om i VG var for lav. Men er uenig med sykt lange fengselsstraffer. F.eks. liker jeg ikke systemet i USA der man har lange straffer, men kan få "rabatter" hvis man tilstår. Det fører til at rike med gode advokater slipper fri, og at fattige som er uskyldige soner fordi de ikke tør annet enn å tilstå (6 mnd fengsel istedefor 5 år). Er heller ikke enig i at norske fengsler skal bli like ille som i andre land, fangene sliter nok som det er: Isolasjonens forbannelse

Lenke til kommentar
For å kopiere en pengeseddel, er strafferammen opptil 3 år.

Synes nå ikke dette var så ille? Bør være høyere straffe ramme for vold, enn å kopiere penge seddel. (var kanskje det du mente? :blush: )

vell jeg mente egentlig å samenligne det sammen med å antaste et barn. Som du ser får man opptil 1 år mer for å kopiere en pengeseddel, enn å tafse på et barn.. Dette jeg mener er SYKT.

Lenke til kommentar
Er heller ikke enig i at norske fengsler skal bli like ille som i andre land, fangene sliter nok som det er: Isolasjonens forbannelse

Nei ikke like ille.. Men det finnes da en mellom ting. Det for forskjell å barbere seg og kutte av seg hue.

Norske fengsler er for godt. Hadde vi kanskje hatt litt strammere tiltak, ville vi kanskje sluppet slike som han som var straffet 17 ganger...

Lenke til kommentar
Enig at den dommen som det sto om i VG var for lav. Men er uenig med sykt lange fengselsstraffer. F.eks. liker jeg ikke systemet i USA der man har lange straffer, men kan få "rabatter" hvis man tilstår.

Er det ikke akkurat det som har skjedd med han her da?

Den yngste av de tiltalte ble dømt til fengsel i ett år og to måneder. Seks måneder av straffen er betinget fordi han la kortene på bordet

Slapp jo billigere fordi han tilsto....

Enig i det du sier. Tror Norske fengsler er fullt opp med feil folk. Man må jo inn å sone lengre får "for fort kjøring" enn det han yngste her måtte.

Kanskje det burde gå opp ett lys for folk snart...... Noe må gjøres med retts systemet her til lands

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Norske fengsler er for godt. Hadde vi kanskje hatt litt strammere tiltak, ville vi kanskje sluppet slike som han som var straffet 17 ganger...

Hvis du tror strengere straffer gir mindre kriminalitet tar du feil. Det er aldri påvist noen sammenheng mellom straffenivå og kriminalitet. Kanskje med unntak av diktaturstater der rettsvesenet har frie hender til å gjøre som de vil, og det er vel ikke det vi trakter etter.

Mange land øker straffene sine for å bekjempe kriminalitet, har det noen gang fungert?

Lenke til kommentar

Et viktig aspekt her er at hardere straffer ikke nødvendigvis fører til mindre kriminalitet (ref. usa..) Er helt enig i at i eksempelet du nevner og i forbindelse med overgrep mot barn er straffene for lave. Men samtidig synes jeg det er viktig å fokusere på forebyggende tiltak for å hindre at slike ting skjer i utgangspunktet og behandling og oppfølging av kriminelle. Jeg tror 2 år i fengsel med mye oppfølging/terapi gir bedre effekt enn 4 år i isolasjon. Ingen som blir "snille" av å være sperret inne. For eksempel i det tilfellet her med såpass grov vold tror jeg ikke det kommer mye bra ut av at de sitter i en celle og ser i taket et par år. De gutta der trenger psykiatere! :scared:

Lenke til kommentar
Et viktig aspekt her er at hardere straffer ikke nødvendigvis fører til mindre kriminalitet (ref. usa..) Er helt enig i at i eksempelet du nevner og i forbindelse med overgrep mot barn er straffene for lave. Men samtidig synes jeg det er viktig å fokusere på forebyggende tiltak for å hindre at slike ting skjer i utgangspunktet og behandling og oppfølging av kriminelle. Jeg tror 2 år i fengsel med mye oppfølging/terapi gir bedre effekt enn 4 år i isolasjon. Ingen som blir "snille" av å være sperret inne. For eksempel i det tilfellet her med såpass grov vold tror jeg ikke det kommer mye bra ut av at de sitter i en celle og ser i taket et par år. De gutta der trenger psykiatere!  :scared:

eller enda bedre. En kule.....

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Tja, for dem som støtter dødsstraff. Jeg er imot. Av svært mange grunner. En av dem er tankegangen til de mest fanatiske tilhengere av den.

I USA koster en dødsdom samfunnet mer en livsvarig fengsel. Bare så det er klart. Og når en livstidsdømt fange er så gammel at han må gå med gåstol, kan de ikke bare slippe ham ut?

Lenke til kommentar

Tja, for dem som støtter dødsstraff. Jeg er imot. Av svært mange grunner. En av dem er tankegangen til de mest fanatiske tilhengere av den.

I USA koster en dødsdom samfunnet mer en livsvarig fengsel. Bare så det er klart. Og når en livstidsdømt fange er så gammel at han må gå med gåstol, kan de ikke bare slippe ham ut?

Men nå bruker du USA som eksempel, som bruker den "humane" måten å avlive noen på, hvis det i det hele tatt finnes noen sånt. Kan jo begynne å gjøre som i Kina istedet da. Døds straffene koster ikke samfunnet noen der...........

Er enig i det siste. Når de har blitt så gamle at de ikke er noen trussel, synes jeg de kunne slippes ut......

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Kom ikke her og fortell meg at de norske straffene er stramme nok. Hva hvis det var DIn bror eller søster, som hadde blitt tafsa på av en 50 år gammel mann. Mannen slipper ut 1.5 år senere, er dette rettferdig?

Nei, straffen de får er ikke bare for å få de til å leve som normale siviliserte mennesker sener, men også en hevn for de etterlate.

Ved høyere straffer holde vi kriminelle utenfor gatene. Seff hadde det vært vell og bra med rehab, men hvor skal vi ta pengene fra? De syke og gamle?

Endret av tøs
Lenke til kommentar
Kom ikke her og fortell meg at de norske straffene er stramme nok. Hva hvis det var DIn bror eller søster, som hadde blitt tafsa på av en 50 år gammel mann. Mannen slipper ut 1.5 år senere, er dette rettferdig?

Nei, straffen de får er ikke bare for å få de til å leve som normale siviliserte mennesker sener, men også en hevn for de etterlate.

Ved høyere straffer holde vi kriminelle utenfor gatene. Seff hadde det vært vell og bra med rehab, men hvor skal vi ta pengene fra? De syke og gamle?

Du må se det litt mer i perspektiv da! Hva tjener vi på i det lange løp? Å "gjemme bort" de kriminelle, eller rehabilitere de? Hva tror du seriøst vil hjelpe på kriminaliteten?

Lenke til kommentar
Men nå bruker du USA som eksempel, som bruker den "humane" måten å avlive noen på, hvis det i det hele tatt finnes noen sånt. Kan jo begynne å gjøre som i Kina istedet da. Døds straffene koster ikke samfunnet noen der...........

Det er ikke henrettelsen som koster i USA, det er advokatutgifter som øker fordi det settes høyere krav til bevisførsel. I tillegg etterforskes saken til det siste, dvs. til fangen er død, eller senere hvis det skulle komme nye bevis. Fangene sitter lenge i fengsel før de henrettes og det koster også en del.

I Kina skjer henrettelsen rask etter dommen. Familien betaler det meste: ammunisjonen som brukes, transport til retterstedet, etc. Mange henrettelser blir aldri offentliggjort så det er vanskelig å avsløre feil rettergang.

Tror jeg foretrekker den amerikanske metoden, eller rett og slett la være å drepe folk. Har samfunnet noen større rett til å drepe enn individer?

Lenke til kommentar

Du må se det litt mer i perspektiv da! Hva tjener vi på i det lange løp? Å "gjemme bort" de kriminelle, eller rehabilitere de? Hva tror du seriøst vil hjelpe på kriminaliteten?

Veldig mye sant i det du skriver. Jeg er enig av rehab er en god måte, men du kan kanskje være enig at straffene i norge er litt for lave?

Heldigvis er ikke Norge preget av så mye drap osv, mer vinningssaker, smugling osv. Har du noen forslag til hvordan diss skal behandeles, altså smuglere osv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...