kjaa Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Jeg har lagd ett telefon register i VB.Net. Tabelen er laget i access. Jeg skal kunne søke på feltet fornavn. Søkingen skal skje via en inputbox. Har prøvd noen varianter , men det er kun inputboxen som virker. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 dim sql as string = "SELECT * FROM tablename Where yourfield LIKE '%" & tTekstboksen.Text & "%'" Lenke til kommentar
kjaa Skrevet 2. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2004 Takk for svar. Koden ser da slik ut: Private Sub mnuSøkFornavn_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles mnuSøkFornavn.Click Dim SFornavn As String SFornavn = InputBox("Skriv inn fornavnet på den du søker") Dim sql As String = "SELECT * FROM tblTelefonliste Where SFornavn LIKE '%" & txtFornavn.Text & "%'" End Sub Jeg vil at tabellen skal hoppe fram til den posten jeg søker. (Skjermbildet) Med denne koden skjer det ingen ting, bortsett fra inoutboxen da. Databasen heter Telefonliste. Tabellen heter tblTelefonliste. Håper på hjelp. Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Hva er tabellen da? Åssen type objekt? Lenke til kommentar
kjaa Skrevet 6. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2004 Tabellen er en access database. Jeg skal trykke på en knapp på formen som åpner en inputbox. Der skriver jeg inn navnet på den jeg vil finne. Da skal formen hoppe til den posten med det kriteriet. Må søke på dataadapter. dataset. connection......? Tabellen heter "tblTelefonliste" og posten i tabellen heter " fornavn". I formen heter posten "txtFornavn" Håper på hjelp Lenke til kommentar
svamp Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 (endret) I VB6 søker du slik, kanskje det ligner i .Net: dim strSok as string strSok = InputBox("Skriv inn fornavn", "Søk") if strSok="" Then Exit Sub else datakontroll.FindFirst ("fornavn = " & "'" & strSok & "'") if datakontroll.NoMatch then MsgBox("Fant ikke post med etternavnet " & strSok),,"Feil" end if end if "datakontroll" skifter du selvsagt ut. Endret 18. juni 2004 av svamp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå