Gå til innhold

Gjør min maskin stille(uten vann)

Anbefalte innlegg

jeg har et chieftec Dragon kabinett med en standar chieftec 340w psu med støydempingsmatter, en Titan kjøler(low noice), en Tt chrystal orb på mitt 3d kort, en vifte på Northbridge, og ingen kabinett vifter! hva burde jeg gjøre for å få en "stille" maskin??

mvh. Terje :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-12 20:35, TerjeJensen skrev:

jeg har et chieftec Dragon kabinett med en standar chieftec 340w psu med støydempingsmatter, en Titan kjøler(low noice), en Tt chrystal orb på mitt 3d kort, en vifte på Northbridge, og ingen kabinett vifter! hva burde jeg gjøre for å få en "stille" maskin??

Ripp vekk alle viftene og putt PC-en i en fryser og grav den ned i jorda...:grin:

Lenke til kommentar

Hva er det som bråker mest i maskinen din da?

Du kan jo kjøre de mest bråkete viftene på 5V eller 7V da. Eller enda bedre; kjøp inn masse Zalman spenningsregulatorer... :smile:

Har hørt at Crystal Orb-en kjøler omtrent like bra på 7V som på full speed...

Lenke til kommentar

Hvor mange db er titan vifta?

du kan kjøre crystal orben på 7volt (kjøp spennings regulator)

kjøpe papst vifter på MP det skal jeg (bestille sammen?) spare på frakt

skru av vifta i sidedøren (den bråker jæveli :sad: )

tro meg

ringe til steinar og be han holde tlfn inni PC-en sin :razz:

hilsen alex

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-12 20:35, TerjeJensen skrev:

Det er ganske enkelt... Det er bare å fjerne alt som bråker, og sette inn noe som bråker mindre. :grin:

Det er ihvertfall slik jeg gjør det... :lol:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Start først maskinen uten harddisk. Kanskje det er den som bråker mest. Ibm er godt kjent på støymarkedet. Jeg har 2 stk Seagate Barracuda i min maskin og de kna jeg ikke høre om jeg ikke legger øret inntil kabinettet.

Rengjør de viftene som står i maskinen din. (bomullspinner, støvsuger og trykkluftboks er gode hjelpemiddler). Ubalanse på grunn av dritt kan gjøre vifta mer bråkete.

hjelper ikke dette må du se på hvilken av viftene som bårker mest og bytte de ut.

På hovedkortet holder det sikkert med en zalman ribbe uten vifte (litt luftsirkualsjon er sikkert godt å ha.)

På prosessoren kan du sette:

salman cnps 5100cu, silent viking eller en krafig kjøleribbe fra microplex med en stillegående vifte på. Jeg har alt. 1 her og er godt fornøyd.

samme ribbe kan du sette på skjermkortet, men da må du ha en vifte til. En stillegående 60*60mm vifte som du fester på en kreativ måte til ribba. (superlim, silikon osv.) vil takle det meste.

Db du bør holde deg under er 25 cirka. Da har du en maskin du kan høre suset i fra, men som ikke blir problematisk i lengden.

Når du fester vifter så gi de litt pusterom slik at luften får gå fritt. Ikke vits i at viften skal stå å blåse mot en vekk og lignende. Dette gjelder både inn og avsug.

Jeg har god erfaring med papst sine 80*80 mm vifter som kun bråker 19" db. Flytter temmelig mye luft samtidig som de ikke bråker.

du kan også begynne å støydempe kabinettet med ulike matter, men kanskje gå på viftene og harddisken først.

Lenke til kommentar

Mitt syn på saken:

Første punkt er å få dempet kabinettet skikkelig. Til det er det enklest og billigst å bruke asfaltplater. Klabb på alle større flater, og spesiellt godt på harddisk-opphenget.

Etterpå kliner man på dempematter som suger til seg støy. (f.eks NoiseControl "filt-matter)

Se så på hvor du kan bruke STØRRE og/eller bedre vifter.

Tips: Se på støyen på en 80mm vifte og en 120mm vifte med samme leveringsmengde. En koselig bi-effekt er at større vifter bruker betraktelig mindre strøm i forhold til leveringsmengden.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg fortelle deg hva jeg gjorde.

[*] Bytta vifta i PSU'en til en støysvak og regulerbar Enermax 80mm

[*] kjøpte et fanadepter+enda en Enermax 80mm til CPU'en

[*] Satte kabinettviftene til å gå på 7 volt

[*] la et pledd over kassen

[*] Sist men ikke minst - ga **** i CPU temperaturen (spiller ingen rolle så lenge systemet er stabilt!)

Det gjorde JEG. Skal bygge en kasse med støydempingsmatter i sommer. Etter at jeg har kjøpt et P4 system (Forhåpentligvis :grin: )

Og du. Bytt ut orben på skjermkortet ditt - en slik en bråker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...