Gå til innhold

9800Pro, problemer med masse artifacts

Anbefalte innlegg

Hei,

har hatt mitt Sapphire 9800Pro kort i snart en måned, og har fungert fint. Men nå har jeg

plutselig fått masse artifacts i alle spill.. Umulig å få spilt..

Kortet er ikke overklokket, var det en stund for å teste, men har ikke vært overklokket

de siste 2 ukene.. Maskinen har stått på i flere dager, men dette skal vel skjermkort tåle? Har 3 kabinettvifter, så lufting skulle være ok..

Er det best å bare levere det tilbake til Komplett, å satse på å få et nytt? Eller kan det være noe annet som er feil?

Forøvrig har jeg en:

Amd 2500+

Corsair Value 3200 DDR

Siste drivere for alt

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du har 3 kabinett vifter så kan det hende at du ikke har nok kjøling!! Sjekk varmen på minnekjøleren og på gpu kjøler. Er minne mistenkelig varmt må du gjøre noe..

Er du sikker på at du har satt ned ned hastigheten etter at du har klokket? Sommeren er her og det blir fort varmt inni pc..

Lenke til kommentar

Vel, med 3 kabinettvifter bør det ikke være problemer med selve temperaturen inne i kabinettet. Du kan alltids sjekke om det er varmt inne i det ved å bruke et termometer (til å måle ute temp) og setter det inn i kabinettet. Vannligvis bør denne ligge en plass mellom 20-30C.

Ta også en fysisk sjekk av skjermkortet ditt, se om kjøleren sitter løst eller noe, kan også være greit å avinstalere og reinstalere drivere til skjermkortet på nytt. En like pekepinne kan være at hvis det er noe feil med kortet så bør det også oppstå artifakts også inne i Bios og i oppstartfasen (windows load skjerm etc).

Lenke til kommentar

Når jeg bruker Everest (arvtakeren ti Aida32), så får jeg oppgitt temperatur

i systemet på 28grader, cpu 40grader og diode 55grader, dette er vel ok

temperaturer?

Maskinen har vært avslått i hele natt, men problemet med artifacter dukket opp

med en gang..

Drar til Datakjeden butikken (komplett) jeg kjøpte det av her i Trondheim, og får

det sjekket.

Kan det f.eks være minnet?

Temperatur i rommet er heller ikke noe høyere enn før, er fast rundt 20 grader her..

Har sjekket spill som Thief, UT2K4 og Morrwind, og alle har artifacts, driverne har jeg brukt en god stund uten at de har gitt meg problemer før.. Men jeg instlallerte nye når jeg merket problemer, uten at det hjalp.

Merker ikke artifacts under oppstart eller i Bios..

Her er et bilde av hvordan det ser ut i spillet:

artifacts01.jpg

Endret av krist2
Lenke til kommentar
ser ut som minne er for varm. trekanter= minne, hvite piksler=gpu :)

så kan være minnet som har tatt kvelden?

minnet er ikke overklokket, har aldri vært det heller.. Har faktisk vært underklokket

hele tiden og kjører nå på 166 (er egentlig 3200 minne), det høyeste den har vært

kjørt på er 190..

Har brukt minnet i snart ett år uten å ha opplevd problemer før nå..

Lenke til kommentar
ser ut som minne er for varm. trekanter= minne, hvite piksler=gpu :)

så kan være minnet som har tatt kvelden?

minnet er ikke overklokket, har aldri vært det heller.. Har faktisk vært underklokket

hele tiden og kjører nå på 166 (er egentlig 3200 minne), det høyeste den har vært

kjørt på er 190..

Har brukt minnet i snart ett år uten å ha opplevd problemer før nå..

Minnet på GFX kortet, ikke på hovedkortet.

Lenke til kommentar

ahh, takk, takk. Har aldri hatt problemer med skjermkort før, derfor kan jeg

heller ikke så mye om det.. Er "desverre" mye annet med pc jeg kan en del

om..

Tror jeg drar til datakjeden og får det fikset, det er vel noe som går på

garantien?

Lenke til kommentar

ja, da var kortet levert, men det kunne ta en uke å få sjekket det... Ganske lang tid

vil jeg si :roll:

Selvsagt skulle dette skje akkurat da jeg var ferdig med ekamenene, hadde gledet meg

til endelig å ha litt tid til spilling.

Ja, ja, får ihvertfall håpe de finner noe..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...