Gå til innhold

Hvem lanserte Pci Express først? ATI eller Nvidia?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, Det var mye å lese, å var ikke så lett å finne svar på spørsmålene heller. Men spørsmålet om hvem av grafikk kort produsentene som var først ute til å levere kort med PCIe?

Det var ATi som først lanserte PCI-E native kort. Viste det frem på en eller annen messe, husker ikke helt hvilken.

Lenke til kommentar
Hmm, Det var mye å lese, å var ikke så lett å finne svar på spørsmålene heller. Men spørsmålet om hvem av grafikk kort produsentene som var først ute til å levere kort med PCIe?

Det var ATi som først lanserte PCI-E native kort. Viste det frem på en eller annen messe, husker ikke helt hvilken.

ATIs nye grafikkort kompletterer X-serien som selskapet begynte på med lanseringen av X800-kortene for en snau måned siden. Dagens lanseringer er i følge ATI de første grafikkortene i bransjen som støtter "naturlig" PCI Express uten omveier á la NVIDIAs AGP-til-PCIe bro, men de er klart ikke de første med PCI Express x16-grensesnittet.

Da kan ikke ATI være først da? eller tar jeg feil der?

Lenke til kommentar

Lenge siden ATi viste frem det PCI-E kortet og det har ingenting med X3/6/800 serien å gjøre. Var vel RV380 hvis jeg ikke husker helt feil?

Mulig nVidia puttet på en AGP -> PCI-E bridge på et av sine kort, men ATi var helt klart først med et skikkelig native PCI-E kort.

Lenke til kommentar

Det funker ikke sånn...

Det finnes internasjonale organisasjoner som jobber med å utvikle, og godkjenne nye standarder som resten av bransjen (produsentene) følger.

Hvis ikke hadde det blitt fullstendig kaos når det gjelder kompabilitet i PC'er.

Se f.eks. på ATX standarden. Ingen tok "patent" på den. Den er bare en "standard" som alle må følge.

DESSUTEN: PCI-Express er en standard som kommer til å ertatte PCI helt. Dermed er det IKKE bare en grafikk kort standard !!

Lydkort, nettverkskort etc. kommer til å bruke PCI-Express, men med færre kanaler enn PCI kanalen for skjermkort som bruker 16 eller noe.

Correct me if i'm wrong :)

Lenke til kommentar
Ikke så mye!!!det var bare en kammerat som sa det at ATI var først ute å lanserte PCIe. Jeg nektet og fant ikke no informasjon om hvem som var først så jeg spurte her...(han er ATI fan og jeg er Nvidia fan)

Om jeg tør spørre: Hvis du ikke visste, hvorfor nektet du?

Tviler på at hverken ATI eller nVidia var først ute med PCIe-kort, men det ser ut til at når det gjelder *skjermkort* så var ATI først... Men jeg har ikke gjort videre research på det.

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar

ATI og NVIDIA hadde ingenting med å finne opp PCI Express som ser ut til å allerede være sagt her. Ingen av dem var først ute med å få PCI Express kort ut heller så det blir en meningsløs diskusjon. Når det gjelder det at ati sin pci express er native så har jeg forstått det slik at nvidia kommer med native pci express støtte med nv45, men det er jeg ikke sikker på.

Ettersom jeg har forstått ble PCI Express utviklet av pci-sig industry group eller noe sånt.

Her står det litt om PCI-e:

http://www.pantherproducts.co.uk/Articles/...I_Express.shtml

:Edit La til en bedre link.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...